mandag den 5. januar 2015

Fuglene spiser lystigt af julepynten


Det fineste drys af rimfrost og en frisk frostklar luft med strejf af sol har lukket for fuglenes muligheder for vand i haven. Men hvad gør det når man kan spise af julepynten. En række røde æbler på kvashegnet er både dekorative og yndet føde for fuglene i disse dage. Et klart hit. Æblerne sidder på spidsen af en grillpind, så de ikke falder ned. Et andet hit er kogler med fedt som også samtidig er et dekorativt element i haven. Hvordan jeg laver dem, kan du læse herunder.



Jeg laver en fedtblanding af fuglefrø blandet op i smeltet svinefedt. Fedtblandingen står til den er stivnet, men stadig formbar, og så presser jeg blandingen omkring og ned i koglen til jeg har en kugle. Til sidst triller jeg kuglen i solsikkekerner. Grankoglen har en øsken i bunden og en lædersnor til at hænge i. Det varer ikke længe inden koglen alene hænger tilbage. Betydelig mere dekorativ end det grønne net fra de industrielle mejsekugler. 

Hvad er et hit hos fuglene i din have?

8 kommentarer:

  1. Her fodres med nødder, solsikke, hampefrø og havregryn. Og når det bliver koldt (og det er det vist nu), så laver jeg også fedtophæng med de samme ingredienser + rosiner og aroniabær. En god ide at trille dem i kerner til sidst, det ser smukt ud.... så længe det varer! :o)

    SvarSlet
  2. Ja, æstetikken bliver hurtigt forstyrret :-), men det er jo også meningen :-). Aroniabær måtte jeg lige slå op. Dem har jeg aldrig hørt om før, men det ser ud som om at du har supersunde fugle :-)

    /Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Aroniabær = surbær = meget smuk hæk. I år åd solsortene ALLE mine bær de to dage vi valgte at være hjemmefra. Havde ellers lige besluttet mig for at de skulle hænge lidt længere. Heldigvis var der en sød haveven der gav mig lov til at plukke hos hende, og så forbarmede jeg mig alligevel over de kære små fjerede væsner og bruger nogle af dem til fuglemad. Jeg ved jo de kan li' dem.... ;o)

      Slet
    2. Og du har ret! Jeg må bestemt have Koldings sundeste fugle!! ;o)

      Slet
    3. Skønt. Så blev jeg så meget klogere. Det lyder da som en busk, som er tip top til landliggerhaven. Der lå et par gavekort under juletræet til buske :-)

      Slet
  3. Fina fågelbollar. Hos mig har domherrarna fått smak för prydnadskörsbäret 'Accoladan's knoppar. Det ser inte ut som om jag kommer att få en enda blomma till våren....
    Ha ett gott nytt år!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må skynde dig at lægge noget ud, som distraherer dem :-).
      Godt nytår, Lotta.

      Slet
  4. Bello blog....felicitaciones....¡¡¡¡
    Podra enviarme boletines...
    Gracias
    loredana2607@gmail.com

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)