tirsdag den 11. november 2014

Mit asiatiske salat-eventyr


Jeg ville ønske, at jeg kunne sige at disse meget fine pak choi planter var mine. Men faktum er, at de små pinde, som mine udviklede sig til, nu ligger i komposten. Hvorfor, fandt jeg ud af, da jeg besøgte Merete for at skrive en artikel om køkkenhave til Havefolket. Pak choi og tatsoi, som jeg såede i august skal nemlig under net. En ting jeg slet ikke havde tænkt på. Salatsenneppen (gai choy) har til gengæld været en stor succes. Den voksede hurtigt til, og har givet et godt pift til salatskålen. Til næste år husker jeg nettet til de andre to.

8 kommentarer:

  1. Hej Birgitte,
    Det er også vigtigt at skrive om det, som ikke virker. For sådan er havelivet også: En masse "dead ends" eller bare erfaringer, der gør os klogere. Så tak for tippet om de asiatiske salater. Måske bliver det næste år, at jeg skal implementere lidt Asien i min køkkenhave.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, erfaringer gør vi os hele tiden. Nogen gange gode og andre gange mindre gode. Det hører med til havelivet. Jeg tror bestemt, det er værd at give sig i kast med Asien. Med asiatiske grøntsager i haven kan du udvide din selvforsyning. Og, de skal ikke "pakkes væk", så de tager ikke plads op i dit sparsomme forrådskammer :-)

      Slet
  2. Jeg vil også huske de asiatiske salater når indholdet af min altankasse skal planlægges. Tak for tippet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der skal du i hvert fald ikke bruge et stort net :-)

      Slet
  3. Det er godt hvis det kan klares med overdækning. Jeg siger som Janne, at det er vigtigt at skrive om det der ikke virker og hvordan man kan få det til at virke. Personligt har jeg spildt mange krafter på at dyrke grøntsager som endte på komposten af den ene eller ande grund - alligevel blev jeg altid så fristet til at prøve noget spændende når frøposerne lokkede fra hylderne.
    Held og lykke med det næste år:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig. Det er altid godt, hvis det ikke kun er en selv, men måske også andre som kan lære af ens fejl, eller det der går mindre godt. Og, tak. Jeg klør på med krum hals - og net :-)

      Slet
  4. Hej Birgitte. Det lyder til at være et spændende projekt du har gang i. Jeg håber, det bliver bedre, når der kommer net over.

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)