fredag den 24. oktober 2014

Voksurt i efterårsbuketten spreder glæde


Voksurt kom ind i haven i 2011. I flere år samlede jeg frø og såede igen. Bare ikke denne sæson. Heldigvis lå der nogle frø i jorden og spirede. Voksurt er nemlig en god efterårsblomst, som sågar tåler let frost. I milde klimaer er den en kortlivet staude, men her i landet hører den til sommerblomsterne. Bierne elsker den.



Blomsterne er små fine klokker. Lidt uanselige, men meget smukke. Blade og stængler er kraftige og glatte. Det gør at voksurt giver en god struktur til en buket. Praktisk for os som ikke har de store evner, når det gælder blomsterbinding.

Der findes 10 arter af slægten voksurt (Cerinthe), men de danske forhandlere har typisk kun Cerinthe major purpurascens, som jeg viser her. Den er lilla og bliver omkring 60 cm. høj.

6 kommentarer:

  1. Voksurt er fantastisk. Jeg har haft den første gang i år og har også taget frø. Jeg har sået i to omgange og har derfor haft glæde af den lige fra maj til nu. Meget smukke planter - og meget fotogene :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, fotogene er de :-). Samtidig er det en plante man må gå på opdagelse i for at se blomsterne. Et ekstra lille plus for opmærksomheden :-)

      Slet
  2. Åh, den smukke voksurt (som jeg også glemte at så i år) den er virkelig en pryd:-) Jeg har også en som er spiret imellem to fliser og jeg smiler når jeg ser den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man bliver i rigtig godt humør af den :-). Til næste år vil jeg gøre mit yderste for at huske at så den igen :-)

      Slet
  3. danke für die wunderschönen bilder und einen schönen freitag wünscht angie aus deutschland

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)