fredag den 26. september 2014

Ting til haven finder man da langs landevejen


Hvis du ude på landet kører bagved en meget langsom billist, så tro ikke at det er en pensionist. Det kan være, at det er mig. Jeg har selvfølgelig blikket rettet fremad, som enhver god billist,  men ikke kun på kørebanen. Mere sådan lidt i vidvinkel. Alle antenner ude. På jagt efter en spændende vejbod. Gerne en med ting til haven. Den langsomme fart er for at give mig en chance for at standse mindre end 500 meter fra vejboden. Uden at skabe trafikkaos.


Senest har jeg fundet den fine trækurv på det øverste billede. Den har nogle skønne detaljer.


Med tiden bliver den grå af vejr og vind. Det bliver den kun endnu smukkere af.

Planter finder jeg også ved landevejen. Stauder der har vokset sig store og er blevet delt. Små frøsåede planter som ejeren har for mange af. Ude i køkkenhaven står to artiskokplanter fra en vejbod. En af dem med to små artiskokker på. Sådan en succes har jeg aldrig haft med mine egne.


Vores lille figentræ er fra en vejbod. Det står lige nu med bittesmå figen, men egentlig købte jeg det for bladenes skyld. Nu skal vi meget snart finde det perfekte sted at plante det.

Landevejen er også et stort spisekammer. Æg, grøntsager, frugt og honning. Ind i mellem dukker der i denne tid også en bod op med pyntegræskar. Så gør det ikke noget, at jeg i år ikke nåede at så selv.


Og, så er der selvfølgelig lopper. Masser af lopper. Så mange at selv jeg ikke standser ved dem alle. Men ind i mellem tager jagtinstinket over, og det sker at jeg er heldig.


8 kommentarer:

  1. Hihi, ja det gäller att hålla ögonen öppna när man är ute och kör så att man inte missar några fynd!
    Trevlig helg!
    Hälsningar
    katarina

    SvarSlet
  2. Hej
    När jag är ute och kör tittar jag efter fina trädgårdar. Fast även jag stannar och letar efter krukor att plantera i.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvarSlet
  3. Det er en virkelig fin kurv du har fundet. Jeg kender det med at have vidvinkel på mens man kører og jeg kan også finde på at råbe "kik til højre" til passagererne, hvis jeg kører forbi en vejbod:)

    SvarSlet
  4. Dejlige veje du kører på, en skøn kurv du har fundet :)

    SvarSlet
  5. :-) Du har vidst et godt jagt instinkt. Sikke en smuk kurv - og dejlige planter.

    SvarSlet
  6. Det lyder som om i har masser af sådanne boder på de stræk du køre, men ihh du milde hvor er det hyggeligt at se sådan en bod, vi har en stor en af slagsen et par km herfra, og der er guf til have og mave. Hans græskar i alle afskygninger og størrelser kommer folk langvejs fra at købe, har han fortalt, ikke svært at forstå:-) Dejlige billeder du viser, og kurvens detalje er lækker:-)

    SvarSlet
  7. Det kender jeg godt, nogen gange kører jeg landevejene tynde og også meget langsomt, skulle jo nødigt gå glip af noget :-)

    SvarSlet
  8. Herlige indkøb og jeg kender fuldstændig følelsen. :o)

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)