tirsdag den 12. august 2014

Undskylder du din have?


I løbet af sommeren har vi besøgt mange haver. Mange forskellige haver. I alle mulige stilarter. Nogle af dem har været helt i tråd med vores egen havestil. Som Ina´s have i Uggerløse (foto øverst). Andre har været i en helt anden stil. Meget langt fra vores. Men fælles for dem alle er at de er højt elskede af deres ejere. Mange timers arbejde og overvejelser er lagt i haven. For at gøre den til et rart sted at være for havens ejere. Derfor blev jeg meget forbavset da en haveejer undskyldte sin have med: "Det er nu en gang vores stil". Og, den sætning, og måden den blev sagt på, har rumlet i mit hoved hele sommeren.


Haven ved Tidens Stauder er en æstetisk oplevelse udover det sædvanlige

Ingen tvivl om at havens stil var meget, meget langt fra vores. Men det gør den jo ikke til en dårlig have. For dens ejere er den en daglig glæde og inspiration. Det er det allervigtigste. Om den så er plastret til med havenisser og møller, hvilket er meget langt fra vores havestil, så kunne jeg aldrig drømme om at sige at det er en dårlig have. For mig? Ja. Men ikke for dens ejere. 

Inspirerende bedkomposition i Bårse

Sætningen fik mig også til at tænke på om jeg selv undskylder min have. Og ja, det gør jeg. Der er altid et bed der er i proces. Nogle farvekombinationer som ikke er helt rigtige. En køkkenhave som ikke er helt optimal. I stedet for stolt at vise det frem som fungerer for os. Og vise vores uforbeholdne glæde ved vores lille plet. Det smitter som de fleste nok ved.

Hvad gør du? Undskylder du? Eller viser du stolt frem?

24 kommentarer:

  1. - Undskylder! Ja, det er jo helt pjattet, men jeg får altid trang til at "forklare" et par mangler eller to...

    Hilsen Pia

    SvarSlet
  2. Sådan har jeg det også - der er altid noget jeg lige skal nævne, som kan blive bedre eller er igang. Den værste kritiker er vist én selv! Jeg tænker faktisk hver gang, at det var sgi da dumt og så gør jeg det alligevel igen...
    Mon vi undskylder fordi det er bedre selv at påpege "fejlen" frem for at blive kritiseret?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sikkert noget i den retning, Susanne. Temmelig tosset. Men bare vi øver os længe nok, så holder vi nok op. Vi har jo nogle dejlige haver :-)

      Slet
  3. Mariannes have er vidunderlig (har desværre kun set den på billeder) og det billede du har taget - WOW.

    Jeg kunne aldrig finde på at undskylde for min have stil, men når man går meget op i sin have, kan man nok altid finde mangler og forbedringspunkter :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du har mulighed for det er Mariannes have åben på søndag d.17. august. Selvom jeg allerede har været der, står jeg der igen :-)

      Mangler og forbedringspunkter er der altid i haven. Kunsten er at holde dem for sig selv - tænker jeg :-). Med mindre det er for at få gode ideer fra andre. Det kan man jo også nogle gange have brug for.

      Slet
  4. Godt emne du tager op :-) Jeg tror en stor del af især den kvindelige befolkning er gode til undskyldninger, som udspringer af egne krav til os selv.
    Undskylde sin stil mener jeg bestemt ikke man skal, da vi heldigvis er meget forskellige allesammen. I de private haver handler det jo om glæden ved at skabe sin helt egen personlige have, som man holder af at opholde sig i - vores boliger er jo også indrettet meget forskelligt.
    Når det er sagt, kan jeg heller ikke sige mig helt fri for det med undskyldninger (ikke min stil, men f.eks. for mange uønskede grønne vækster, men jeg arbejder bevidst med ikke at undskylde det ;-) Jeg har dog efterhånden erkendt, at ikke alt kan være perfekt i så stor en have som vores, og i stedet glæde mig over det jeg når.
    Forventningens glæde til kommende eller igangværende projekter betragter jeg ikke som undskyldninger, men mere som: "Hvad hoved og hjerte er fyldt med flyder munden over med" ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt at kunne slippe perfektionismen. Faktisk bliver jeg glad, når jeg ser ukrudt og ufærdige projekter i hjørnerne af andres haver. Ingen er perfekt og det er godt at vise det frem. Mange af os er bare opdraget til at alt skal se pænt ud. Hele tiden. Men så længe vi arbejder med det er der håb :-)

      Slet
  5. Jeg undskylder næsten helt ned i bellisniveau. Jeg ser kun brændenælder, skvalderkål, bynke, kvikgræs og utrimmede græskanter, når nogen roser min have......

    SvarSlet
    Svar
    1. Ros kan være svært at tage ind :-). Men mon ikke vi kan blive bedre til at tage i mod og se det de andre ser: en fin og frodig have.

      Slet
  6. Hej Birgitte.Godt emne du tager op.Jeg er bestemt stolt og glad for min have.............men kan da heller ikke sige mig fri for at undskylde for ting i min have der kunne blive bedre..
    Men min stil fastholder jeg...............selvom jeg da hele tiden blive inspireret her på bloggen.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Inspireret bliver vi hele tiden. Heldigvis. For en have skal ikke stå stille. Og, det skal vi heller ikke. Så længe vi synes at stilen passer til os og får os til at føle os godt tilpas i haven. Vi har al mulig grund til at være stolte og glade for vores haver.

      Slet
  7. Hej Birgitte!
    Skønt emne, som også rumstere her;-) Jeg sidder og overvejer om jeg undskylder, for det er også noget jeg bevidst øver mig i ikke at gøre. Men kommer der uventet gæster og jeg har gang i en hel masse oprydning/rod, så kan jeg næsten ikke lade være med at sige det, selvom det jo er tydeligt:-))) Ukrudt vil jeg ikke undskylde, og heller ikke min have-stil, som jeg begynder at ane, og bliver mere og mere vild med.
    Og, fremtidige/igangværende projekter og planer, omrokeringer og alt mulig andet kalder jeg nok heller ikke at undskylde, når sådanne ting nævnes her, er det ofte også for at høre en evt anden vinkel hvis der er en.
    Men lur mig om, flere havenørder kom her, så ville der nok opstå en del rumsteren;-) og noget ekstra arbejde.

    Med hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. At få andres vinkler og ideer er altid godt i en proces. Det kan være meget inspirerende. Ind i mellem falder der også et godt råd af til en god arbejdsmetode. Så helt lukket omkring ens projekter skal man selvfølgelig aldrig være :-). Skønt at du bliver mere og mere vild med din havestil. Sådan skal det være.

      Slet
  8. Hej Birgitte

    Undskylder er så stærkt et ord - som om man med vilje har gjort noget kikset.
    Men forklarer, ja,gør jeg da!
    Og haver er ikke statiske, der vil altid være noget der på et eller andet tidspunkt ikke præsenterer sig vildt imponerende - og egentlig så bliver glæden jo bare større de steder og tidspunkter det er på toppen:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Det fantastiske er at vi har med natur at gøre. Nogen gange opfører den sig som vi vil - og andre gange går den sine egne vegne. Og, der er altid noget der lykkedes :-)

      Slet
  9. Åh jo, det kender jeg godt. Så er der lige noget belægning, der ikke er helt færdigt - og et bed, der ikke er blevet luget for nylig. Græsset er ikke klippet osv. Men det interessante er, hvorfor det påvirker os, hvad folk synes. Jeg tror, det er fordi vi lægger så meget tid i haven. Den udtrykker vores personlighed. Vi vil gerne have, at folk kan lide den - og dermed os:-) Meget menneskeligt og simpelt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert ikke mere kompliceret end det :-). Heldigvis er der jo mange som holder af os med alle vores fejl og mangler. Også når de afspejler sig i haven. Og, rent faktisk tror jeg at nogen ånder lettet op, når de ser at vi på ingen måde er perfekte. For det er der jo ingen der er.

      Slet
  10. Smil..:o) der tog du lige fat i et tankevækkende emne. Jeg undskylder. Også selv om alle ved at min have er i en proces der hedder mindre ukrudt og flere planter..og total omlægning. Så står jeg allivel der og ligner lidt en undskyldning og at jeg ikke lige har fået nippet de visne blomsterhoveder af eller undskylder alt ukrudtet. Min have stil den begynder og kan anes og den er vil jeg ikke udskylle.
    Den anden dag tog jeg faktisk mig selv i at jeg stod og undskyldte at mine slyngroser ikke voksede hurtigt nok..:o) den var så langt ude at jeg selv kunne høre det.
    Men er det ikke sådan at vi har et billede af inde bag øjnene hvordan, det skal komme til at se ud ? sådan har jeg det og så er det altså ikke altid planterne lever op til billedet...eller omvendt :-)
    Forsat god dag til dig fra mig som er færdig med at komme med undskyldninger :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også temmelig flabet af de slyngroser at de ikke vokser hurtigt nok :-). Og, jo vi har helt klart et billede af hvordan det skal se ud, som naturen ikke altid lever op til. En have er et stykke tæmmet natur, men den lægger sig aldrig helt ind under vores vilje. Det er både befriende og frustrerende på samme tid. Derfor er en have også meget lærerig på mange måder. Tålmodighed, accept af livets cyklus og af at alt ikke er kontrollerbart er noget af det den lærer os. Det sætter jeg personligt stor pris på. Og, derfor er der jo heller ingen grund til at komme med undskyldninger :-)

      Slet
  11. Jeg har faktisk tænkt en del over det på det sidste! Jeg ELSKER min have og fordi den er så vigtig for mig, vil jeg også gerne have at andre skal synes, at den er fin!
    Problemet er bare, at jeg åbenbart kun tror, at andre kan se det, når den er perfekt. På det sidste har jeg brugt længere tid på at ordne have end hus, når vi får gæster. Det er jo skørt. Men det handler også om gerne at ville have anerkendelse for noget, som jeg bruger utrolig meget tid på:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, anerkendelse vil vi selvfølgelig rigtig gerne have :-). Det tror jeg nu også andre rigtig gerne vil give os. Med eller uden ukrudt :-)

      Slet
  12. Intressant ämne, men jag har nog haft have så länge och haft så många besökare att jag har vant mig vid att allt inte kan vara perfekt. Dessutom har jag mycket fina löv och inte så mycket blomning, jag tror det är lättare då.
    När åker du över bron och kommer och hälsar på mig?
    Hälsningar
    Katarina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det varer ikke længe, Katarina. Inden jeg kører over broen for at besøge dig :-). Jeg har længe ønsket mig at møde dig og din smukke have. Dejligt at høre at du tager det helt roligt og ved at alt i haven ikke kan være perfekt.

      Slet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)