mandag den 18. august 2014

Solhat er perfekt til et præriebed i lerjord


Med vinden susende om ørerne, silende regn, og temperaturer der mere minder om tidligt efterår end august er den gule solhat (Rudbeckia fulgida) et kærkomment lyspunkt i haven. Det bliver den ved med at være indtil frosten sætter ind. Hos os står den perfekt med fødderne i lerjord og fuld sol hele dagen. Forhold som minder meget om de den kommer fra. Nemlig den nordamerikanske prærie.


Den gør sig godt i en stor gruppe hvor den varierende højde på blomsterne skaber dynamik. Med en maksimum højde på 60-70 cm. er den oplagt at placere forrest i staudebedet. Og, selvfølgelig ser den forrygende godt ud sammen med græsser i et præriebed. For eksempel japansk star som også trives godt i lerjord. De var dog ikke moderne da min mormor købte sin gule solhat. Den solhat som vores er en aflægger af. Hos hende stod den sammen med margueritterne.

6 kommentarer:

  1. Skægt du lige skriver om solhatten, jeg har købt mig en i år - efter at den i mange år har været bandlyst fra min have.... og måske skal jeg ha' et par til - jeg så netop et billede hos Claus Dalby hvor en klat gul farve gjorde et blåligt bed meget mere interessant..... kan jeg nu finde et hul til den i staudebedet ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er da skægt. Den har nok ikke været så populær i nogle år på grund af farven, men med den store interesse for præriebed får den en plads igen. Det synes jeg er dejligt. Og, jeg er overbevist om du kan skrue den ned i dit staudebed :-)

      Slet
  2. was für eine blumenpracht!!! ihr sonnenhut ist wunderschön!!! alles liebe von angie aus deutschland

    SvarSlet
  3. Jeg har altid haft et svagt punkt for rudbeckia, det er klar en plante der kommer i haven her igen, især da vi også har ler ca. 25 cm nede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lerjord er både skidt og godt. Den helt store fordel er jo at det holder på vandet. Så jeg er gået igang med at lede efter planter som stortrives i lerjord. Heldigvis hører min mormors solhat ind under den kategori. For den er da en solstråle i haven, som du helt sikkert kan få til at passe ind i jeres middelhavstema.

      Slet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)