torsdag den 14. august 2014

Køkkenhaven i august - Vi høster og sår


August er den store høstmåned. Også i køkkenhaven. I juli har vi spist masser af salat, ærter og kartofler. Nu tager vi hul på bønnerne. Både buskbønne og borlottibønne. Salaten fortsætter vi med. Årets succeshistorie i køkkenhaven er at så salat i en kasse og plante ud. Vores squash har vi til gengæld ikke været så heldige med, men vi prøver en gang til.




I denne omgang er det den lille hvide "ufo" "Early White Bush Scallop". Jeg har aldrig prøvet at så squash så sent, men jeg sætter min lid til det gode vejr, kystklimaet og den sene frost. Det samme gælder for bladbede og endnu en omgang buskbønne. 


Til gengæld er jeg helt på omgangshøjde med at introducere asiatiske grøntsager i køkkenhaven. Jeg har nemlig valgt tre som man sår i august - september: pak choi, tatsoi og sennep (Gai Choy). Alle er nye bekendtskaber, som jeg glæder mig til at lære bedre at kende. De tåler frost, så der er jeg på den sikre side. 

Persillen, som jeg såede sidst i juli, er godt på vej

Det er yderst opløftende at være omgivet af spirende vækster så sent på sæsonen. En forlængelse af forventningens glæde som jeg varmt kan anbefale.

10 kommentarer:

  1. Smart! Jag önskar att jag hade sått i juli. Tiden räcker inte till!!!
    Dina skyltar är så snygga! och tydliga....
    Lycka till!
    Malin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Malin. Det med tiden kender jeg alt for godt. Vi kom lidt sent i gang. Nu prøver jeg at indhente det :-)

      Slet
  2. Det er en rigtig god idé at så i sommerperioden - for så at høste i efterår/vinter - og sågar til næste forår. Det kræver lidt viden om, hvad der kan klare sig - eller også kan man jo bare prøve sig frem. Det er skønt at kunne forlænge høsten lidt. De asiatiske grøntsager tror jeg, jeg kunne tænke mig at prøve!

    SvarSlet
    Svar
    1. Noget af det er helt klart et forsøg. Det har jo også sin charme :-). De asiatiske grøntsager har jeg haft lyst til at prøve i mange, mange år. Som med alt andet så er tiden lige pludselig den rigtige. De tre jeg har valgt er efter sigende nemme at have med at gøre.

      Slet
  3. Det lyder rigtig spændende og forhåbentlig får du ret i, at vinteren bliver mild. Jeg kan rigtig godt lide dine billeder, de er supergode.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Birgitte. Det er jo ikke sikkert at vinteren bliver mild, men frosten kommer meget senere her ved kysten end inde i landet. En af fordelene ved en kystnær have.- Selvom det er lidt svært at forestille sig i dag, hvor det føles som om efteråret er her allerede.

      Slet
  4. Dejlige køkkenhave, og skønne billeder! Her kom vi også lidt sent i gang, så nyder små fine gulerødder nu, flere steder er der eftersået med grøngødning, men mangler at så lidt flere radiser og meget mere spinat, i håb om det ikke går i stok i denne omgang.
    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Temperaturen er i hvert fald perfekt til spinat, så mon ikke du får held med den i denne omgang. Ind til da kan du glæde dig over små spæde gulerødder. Det lyder dejligt.

      Slet
  5. Dine billeder er så fine og inspirerende.
    Jeg tror jeg vil prøve tricket med at så salat i en bakke og så plante ud. Så får jeg forhåbentlig lidt større succes med min salat :-)

    SvarSlet
  6. Jeg kan helt klart anbefale tricket med at plante salaten ud. Det har givet os salat over meget længere tid end ved den traditionelle metode. Jeg gør det igen til næste år :-)

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)