torsdag den 17. juli 2014

Haven er fuld af birkes


Der er noget helt særligt over at hente sine egne birkes i haven. Lige nu høster jeg på livet løs fra de mange opiumvalmuer (Papaver somniferum) som står rundt omkring i haven. Både pæonvalmuerne og de mere almindelige opiumvalmuer leverer fine mængder af frø. Lige til at drysse over brødet. Hvis du er i tvivl kan du kende opiumvalmuerne på deres blåduggede faste, glatte og kraftige blade.Samt deres blågrå frøstande med fine lysebrune stjerner. Jeg høster dem når frøkapslerne åbner sig. Jeg har nemlig ferie og nyder at gå en daglig birkesrunde. Men har du ikke oceaner af tid, så har Lone fra Havefolket en mere tidsbesparende metode. Hun høster dem før de åbner sig.

2 kommentarer:

  1. Sidste år havde jeg valmuer med særligt store frøhuse for at høste birkes. Utrolig nemt og meget delikat. Jeg må åbenbart havde høstet meget effektivt for ikke en eneste har sået sig selv. Så i år må jeg nøjes med at høste fra de vilde valmuer som findes spredt rundt om i haven.

    SvarSlet
  2. Jeg må nok ofre lidt birkes for at sikre næste års høst :-)

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)