onsdag den 2. juli 2014

Et solbær skal smage af peber


Smagen af solbær er lige så forskellig som antallet af solbærsorter. I landliggerhaven har vi to sorter af solbær. En gammeldags som har en kraftig solbærsmag med et strejf af peber. Og en nyere sort som har en mere syrlig smag uden den pebrede undertone. Mit foretrukne solbær er helt klart det gammeldags. Det jeg elsker ved solbær er nemlig netop den krydrede smag. Og, jeg vil gerne have flere af dem. Der er dog noget som tyder på at det kræver stor viden at finde et solbær med den - for mig - rigtige smag. I alle de beskrivelser jeg hidtil har fundet står der nemlig ikke det mindste om smagen. Det tætteste jeg kommer er "velsmagende". Men hvad der er velsmagende for mig, er jo ikke nødvendigvis velsmagende for dig. Nu sidder jeg så og undrer mig over hvorfor smagen ikke er lige så vigtig som størrelsen på bær og busk, antallet af bær og dyrkningsmetode. Hvad siger du? Er smagen vigtig for dig?

12 kommentarer:

  1. Solbær er jo dejligt nemme at lave stiklinger af, hvis du vil have flere buske!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er de, men det løser jo ikke problemstillingen :-) Medmindre de på planteskolen kan beskrive smagen på hver enkelt sort. Det kan jo være at den manglende beskrivelse kun gælder internettet og bøger :-)

      Slet
  2. Jeg husker solbærene fra min barndom, og det er smagen jeg husker. Smagen af sommer og smagen af ferie!!!! Det er mange år siden jeg har plukket mine egne solbær sidst, og ærligt så tænker jeg ikke så meget over hvilke smag jeg gerne vil have i dem. Jeg vil bare gerne spise dem direkte fra busken.... for det er nu noget særligt.
    Mange sommerhilsner Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bestemt også det allerbedste ved solbær. At plukke dem fra busken og spise dem med det samme.

      Slet
  3. Jeg har nu aldrig tænkt på, at solbær kan smage af peber. Jeg holder bare meget af solbærgrød og solbærmarmelade.
    Vi har solbærbuske i skoven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Solbærmarmelade er helt klart også et hit her. Solbærgrød har jeg aldrig smagt. Solbær i grød har altid været sammen med andre røde bær til rødgrød. Det kunne være jeg skulle prøve det en dag.

      Slet
  4. Jeg har aldrig spekuleret over at solbær smager forskelligt, men nu vil jeg fremover være mere opmærksom på smagen for selvfølgelig er smagen vigtig ligesom den er for andre frugter og bær.

    SvarSlet
  5. Jeg er heller ikke sikker på, at jeg selv havde tænkt så meget over det, hvis det ikke var fordi vi har to forskellige i haven. Bevistheden skal nogen gange hjælpes lidt på vej.

    SvarSlet
  6. Hej. Jo, jeg tænker også over smagen, og det er nemlig rigtig svært at finde ud af. Jeg går lidt efter de bærbuske vi havde i min barndoms have så jeg går efter de gamle sorter. Synes, det især har været svært med stikkelsbær, da der ikke er ret mange steder, man kan få de grønne, så jeg har været nødt til at købe en busk med røde stikkelsbær, men heldigvis er de gode nok.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, mode er der også indenfor planter. Lidt synd at det skal diktere, hvad vi kan få i haven. Vi har både grønne og røde stikkelsbær i haven. De røde er faktisk lidt sødere, hvilket jeg synes er et plus.Så ind i mellem lykkedes det at finde en ny sort med god smag. Når der ikke er en beskrivelse af smagen er det dog lidt et sats. God ide at gå efter de gamle sorter som du kender. Så ved du hvad du får.

      Slet
  7. Hej Birgitte.Jeg har en lille solbærbusk.............som jeg har fået efter fire små pinde for tre år siden.
    Og det er den gammeldags der smager af peber.
    De er bare skønne til rødgrød som jeg har lavet et par gange.
    Men tror jeg skal bruge resten til lidt solbærsyltetøj.
    God weekend Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Solbær er en taknemlig busk. Fire pinde og så har du en solbærbusk :-). Solbærsyltetøj og rødgrød er skønt. Helt klart en årsag til at vi har solbær i haven.

      Slet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)