torsdag den 12. juni 2014

Et blåt hav af iris

Germanske skægiris sammen med hvid kærmindesøster

Som mange nok ved, så er de fleste planter i vores have arveplanter. Så mange venlige mennesker har foræret os planter, at vi ofte har været helt overvældede. Nogen har sågar foræret os hele staudebede, fordi de ikke længere kunne passe dem selv. Nu er mange af planterne for alvor vokset til og det er en fryd at skue udover bedene. Lidt endnu er det blandt andet iris som dominerer.


Blå sibiriske iris

De små fine iris på billedet herover holdt desværre ikke længe. Billedet er fra d.30.maj og allerede i pinsen havde varmen taget livet af blomsterne. Med tiden flytter jeg nogle af dem til et mere skyggefuldt sted, men lige nu står de i det blå iris hav.

Germansk skægiris

Det blå iris hav som viser sig at ramme lige ned i en trend, når det gælder farvesammensætningen. Her er nemlig ikke bare blåt, men også hvidt og et lille strejf af gult. Farver som går igen i beretninger fra Chelsea Flower Show. Meget apropos Lones klumme på Havefolket i fredags om havetrends og hvordan de påvirker os. For selvom jeg har arvet planterne, så er det jo i sidste ende mig der har sat dem sammen.


Hvis du har lyst til at læse mere om iris, så er det oplagt at klikke over til Irishaven. Berit er en ægte samler af iris og deler gerne ud af sin viden. Et andet sted at hente inspiration og viden er hos En irismark i Spanien. Et godt sted at dykke ned i de mange spændende og anderledes iris. Dem som du oftest kun får fat i ved at være medlem af Dansk Iris og Liljeklub.

16 kommentarer:

  1. Smukt blåt irishav :-)
    Ærgerligt at blomsterne ikke holder længere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigvis er det kun de spæde iris som blomstrer hurtigt af. De andre mere kraftige iris holder blomsterfloret længe. Vejret gør også sit til den korte blomstringstid. Alting er jo knapt kommet i blomst før det er slut med den varme vi har haft. Til næste år blomstrer de måske alle længe. Sådan er det med en have :-)

      Slet
  2. Så vackert! Prefekt kombination av olika blå nyanser och det vita och gula, helt i klass med Chelsea!
    /Katarina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Katarina. Det er en farvekombination jeg holder meget af. Rolig og harmonisk med et lille pift til at trække opmærksomheden.

      Slet
  3. Smukt bed med skønne farver, og så er iris altså bare en flot plante :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ina. Iris er en fascinerende plante som jeg godt kunne gå hen og blive ret begejstret for. Den gør sig bedst i store kombinationer. Der tager den til gengæld også prisen.

      Slet
  4. Jeg tror at iris er gået hen og blevet én af mine ynglingsplanter.
    Desværre har jeg ikke haft blomst i mine i år, sikkert grundet flytning - så kan jeg lære det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Efter at jeg har samlet dem i store kombinationer er jeg også gået hen og blevet ret begejstret. Enkelte solskinsgule står stadig andre steder og stritter. Det gør dem ikke godt, så jeg overvejer, hvor de skal flyttes hen - eller om jeg har en god grund til at supplere :-). Mine klarede heldigvis flytningen sidste år godt, men man kan aldrig vide sig sikker. Tålmodighed, tålmodighed ;-)

      Slet
  5. De er så smukke de iris - jeg har dem her i haven, hvor både blomster og blade er en fryd for øjet i havens lidt vilde hjørner og i Sverige står de i driver sammen med slangeurt og lupiner. Vild både med farven og de græslignende blade, som er smukke hele sommeren...så moderne eller ej - iris holder;0)

    SKØN dag fra Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Iris holder bestemt - også den dag de går af mode ;-)

      Slet
  6. Det ser så flot ud med så mange af de blå forskellige germanske skægiris som du har vist på mange af billederne. Den spinkle iris som ikke holdt så længe hos dig er en anden art: Sibirisk iris - jeg har den samme gamle variant og har delt den flere gange og sat den i forskellige bede med forskellig antal soltimer og det "forlænger" også blomstringen når man ser rundt i haven.
    Jeg har for første gang en blålilla skægiris i min have og den blev jeg faktisk rigtig glad for - den ligner den du viser på billed 3.....og jeg der troede at jeg kun var til sibiriske iris :o)
    Ja, jeg er også blevet trendy med min mangeårige sædvanlige farveskala blå/hvid/gul og som det på en eller anden måde altid ender med i mine bede.
    God haveweekend
    Knus fra Berit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Berit for at opklare for mig, hvilken slags iris jeg har. Det har jeg længe gået rundt om uden at få gjort noget ved det. Min veninde, som jeg har fået de spinkle sibiriske iris af, har dem også stående forskellige steder i haven med varierende antal soltimer - og har flere gange opfordret mig til at gøre det samme. Nu lader jeg dem stå en sæson mere - de er lige blevet flyttet - og så bliver de spredt. Endnu en gang tusind tak.

      Slet
  7. Oj Oj Oj Birgitte - det er nok det smukkeste blomsterhav jeg længe har set.....hold fast så smukt det er og roligt for øjet. LÆKKERT.

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Dorthe. Jeg er også rigtig glad - og tilfreds - med det :-)

      Slet
  8. De dejlige blå iris, dem er jeg vild med. Jeg har sendt dig mange taknemmelige tanker over det blå sibiriske irishav jeg har haft i år - i den skyggefulde del af haven - takket være din gavmildhed:o)
    Den cremegule havde jeg i haven for mange år siden og de var så gode i buketter, men pludselig var de væk, jeg tror at mine hosta kvalte dem.
    Det er nu herligt at finde ud af at man er med på nyeste trend. Hvis jeg venter længe nok skal det nok også blive trendy at have lilla i alle bedene;o)

    SvarSlet
  9. Klogt at sætte de sibiriske iris skyggefuldt. Den erfarne haveejer du er vidste du selvfølgelig, at det er der de skal stå :-). Desværre har vi ikke så meget skygge på vores grund, så jeg må foreløbig leve med den korte blomstringstid. Sidste år var den da lidt længere end en uge :-). Og, så glæder det mig selvfølgelig, at du har glæde af dem. Det er så skønt at dele :-).

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)