fredag den 30. maj 2014

Oh Akeleje


Blomstringen er i fuld gang i landliggerhaven. Meget går så hurtigt at vi knap når at nyde det. Helt klart den største ulempe ved en sommerhushave. Når man kun ser haven en gang om ugen, så er en kort blomstring endnu kortere. Heldigvis blomstrer akelejerne længe. Også i år.



Lige nu har vi akelejer i alle stadier. Også liggende hen ad græsplænen. Vinden og tørken får alle blomster i haven til at dejse. De fleste akelejer står dog oprejst som altid. Blomsterne vender og drejer i alle retninger. Nikker i vinden.


Jeg er absolut akelejefan og kan ikke få for mange. Et godt udgangspunkt når man tager akelejen ind i haven. For den smider gladeligt sine frø og spreder sig lystigt. Akelejen er en nem plante. Hos os står den i halvskygge. Lige som den gerne vil have det. Jorden er forholdsvis løs, men som i resten af haven til den lerede side. Det klarer den fint.

Har du akeleje i haven?

14 kommentarer:

  1. Kan godt forstå at det er svært at følge med i to haver, når det hele går så stærkt for tiden. Hvor har du ret med akelejerne, de er ikke til at undvære og giver bedene lige netop den vildskab, som vi jo også godt kan lide. Jeg opdager i denne tid mange nye akelejer, fordi vi har sået og udplantet nye og ikke set dem, men hovsa... så er der pludselig en af de nye. Men mon ikke de krydser sig lidt i fremtiden.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det fremgår nok ikke så tydeligt, men vi har kun sommerhushaven. I løbet af ugen henslæber vi tilværelsen i en lejlighed i København. Lige nu noget der tangerer torturlignende tilstande ;-). Men heldigvis er der mange fridage og en uge går trods alt hurtigt :-)

      Slet
  2. Ja det har jeg og efterhånden en del forskellige. Jeg har aldrig sået akelejer, men ladet dem så sig hvor de vil. I år har jeg lovet mig selv at så nogle af de sart lyserøde som jeg kan plante ud mellem tulipanerne til næste år for jeg har flest blå og lilla.
    Jeg kan godt forestille mig at der er sket meget når du kommer til haven efter en uge. Men jeg håber at du når at nyde den og weekenderne selvom det vokser hurtigt:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg nyder haven i fulde drag, når jeg er der. Er stort set ikke indenfor. Men jeg indrømmer gerne at lige i disse måneder ville jeg gerne nyde meget mere :-). Heldigvis er der jo mange fridage lige nu :-)

      Slet
  3. Ja du kan tro jeg har Akelejer i haven og i mange afskygninger farver og faconer, og jeg elsker dem!!
    Jeg kunne godt tænke mig nogle flere af de lyserøde, lige sådan nogle som du viser billeder af. Og de gule så jeg har sået og plantet er ikke blevet til noget.. desværre :(
    Rigtig god weekend
    Gro

    SvarSlet
    Svar
    1. Ærgerligt med de gule, Gro. Efter mange forsøg med at så lykkedes det mig til sidst at få akelejer i haven ved at plante dem. Men måske er den gule bare noget mere vanskelig. Akelejer er sådan lidt ude af kontrol. Og, det er egentlig en af de ting jeg rigtig godt kan lide ved dem ;-)

      Slet
  4. Elsker også akelejer og har selv mange forskellige. De må meget gerne krydse sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er den rette indstilling, Gitte. For det er mit indtryk at lige så meget som de spreder sig, så krydser de sig også lystigt. Det er lige en blomst efter mit hoved. Sådan lidt ude af kontrol og fuld af overraskelser :-)

      Slet
  5. Fine fotos. Var lige ude for at fotografere mine egne, så jeg ved hvor svært det er.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, så let som de vejer og danser i luften, så skal det helst være helt vindstille. Hvad det bestemt ikke har været de seneste dage. Men det lykkedes med lidt tålmodighed at vente på en lille pause i vinden :-)

      Slet
  6. Smukke billeder, birgitte. Nyder virkelig dine indlæg. Du har en fantastisk sjæl med i alt, hvad du gør. Det er så dejligt at læse med hos dig.

    Knus!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lone. Det glæder mig selvfølgelig meget - og du ved, at jeg også holder af at læse med hos dig :-)

      Slet
  7. Hi Dear,
    she is a beauty! So wonderful pictures. Like dreams!
    Have a sunny time
    Elisabeth

    SvarSlet
  8. Så smukke og romantiske de er med de fine skørterer Birgitte......og ja alt skal nydes næsten i dobbelt tempo i år. Tiden bare flyver afsted og haven galoperer der ude af ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)