mandag den 5. januar 2015

Jagten på bæredygtige gartnerier går ind

danske hornvioler

Jeg er på ingen måde nogen helgen. Sammen med mælken, rugbrødet og kødet ryger der også hos mig af og til en plante i indkøbskurven. Også selvom jeg langt inde i min bevidsthed godt ved, at planter fra supermarkedet ikke lever op til de krav jeg ellers stiller til min have. Dovenskab? Måske. Frygt for at jeg med en større bevidsthed aldrig kan købe så meget som én plante til min have? Nok nærmere. Så jeg besluttede mig for at besøge det lokale Bakkebølle Gartneri tæt på Vordingborg og få en snak med Per og Rina Rasmussen om det at drive et bæredygtigt gartneri.


småplanter, grønne planter, gartneri

Bakkebølle gartneri er et lille gartneri som Per og Rina driver med stor kærlighed til gartnerfaget. Planterne får lov til at gro i et naturligt tempo i de uopvarmede drivhuse. Helt uden sprøjtemidler og kemisk vækstregulering. Hønsene går inde i drivhusene om vinteren og renser dem for larver. Kunderne tager potter og bakker med tilbage til gartneriet. De har en lille produktion af stedmoderblomster og hornvioler, men det er sommerblomster, tomater og chilli som udgør grundpillen. Efter en time sammen med Per og Rina var jeg lettere rundt på gulvet, men også transformeret til en mere bevidst planteforbruger.

Hvis du nogensinde har undret dig over, hvorfor den blomst du købte i supermarkedet ikke vokser. Lige meget hvor stor en potte du giver den. Uanset at du giver den ny jord og passende gødning. Så er du måske også klar til at blive mere bevidst. Den blomst har nemlig fået så meget kemisk væksthæmmer, at den ikke kan vokse. Blot for at den kan blive solgt i supermarkedet på det rette tidspunkt. Når vi som forbrugere vil købe den. Hverken før eller siden.


I den kommende tid vil du derfor kunne læse meget mere om, hvordan jeg forsøger at leve op til mine egne krav om bæredygtighed i haven. Også når det gælder de planter jeg køber. Du vil også på sigt finde en liste over bæredygtige gartnerier med salg til private. Allerede nu står der to på listen. Bakkebølle (Vordingborg) og Toftegaard (Køge), men måske vil du være med? Kender du et lokalt gartneri som lægger vægt på bæredygtighed?

OPDATERING: Oringe gartneri i Vordingborg samt Camilla Plums Fuglebjerggaard er nu med på listen. Har du andre bud, så læg endelig en kommentar.

Dette er et opdateret indlæg fra marts 2014.

16 kommentarer:

  1. Nej desværre kender jeg ikke nogle bæredygtige gartnerier, men det vil være interessant at få dem listet op og så håber jeg at de dyrker andet end Chilli og tomater, for jeg vil jo gerne have blomster også;o)
    I min gartnertid fra 1974 til 1988 blev der ikke sparet på kemikalierne - det blev der til gengæld på værn som masker, handsker og dragter. Da jeg var gravid med min første søn opdagede jeg en dag på min daværende arbejdsplads Assistens kirkegård, at en mærkelig lugt lå over kirkegården og det viste sig at de havde engageret et firma som sprøjtede væksthæmmende hormoner over græsplænerne. Da jeg gik på kontoret og sagde at det synes jeg godt de kunne have orienteret mig om var de fuldstændig uforstående. Så sagde jeg, at jeg tog fri indtil sprøjtningen var overstået - og jeg tror at de var så målløse over mig at de bare tog det til efterretning. Haha jeg var ikke den nemmeste medarbejder, men der var jo mange kolleger der synes at det var ok.

    SvarSlet
  2. Din historie er temmelig gruopvækkende. Sådan lidt i stil med en gyser, men sådan var det jo - desværre - den gang. Din søn er helt sikkert glad for, at du var en møgbesværlig medarbejder :-). Heldigvis er der sket fremskridt siden da. Og, der er også forsøg i gang som skal mindske brugen af kemikalier yderligere, men det lader til at gå lidt langsomt.

    Jeg er helt med på at det virkelig interessante er at finde bæredygtige gartnerier med blomster. Det vil jeg også selv have. Nu er jeg jo så heldig at Bakkebølle gartneri ligger i lokalområdet og også dyrker sommerblomster, men det er jo lidt langt for dig. Jagten fortsætter.

    SvarSlet
  3. Hvad siger du så til denne her? http://www.vordingborg.dk/cms/site.aspx?p=13214
    Oringe gartneri og plantage.
    Tak for linket. Vi har brudt vores hjerner med hvad det kunne være for et gartneri i Bakkebølle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Oringe havde jeg fuldstændig glemt. Tak for at minde mig om det. At jeg aldrig har været der må jeg også råde bod på. Så kan I jo køre en tur til Bakkebølle :-). Det er det gamle Ørnehøj gartneri. Hvis det siger jer noget?

      Slet
  4. Tack för tipset! Jag håller helt med dig!
    /Katarina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jo være Skåne kommer med på listen :-)

      Slet
  5. Åh hvor et godt indlæg Birgitte.......det giver virkelig stof til eftertanke. På et tidspunkt så jeg en udsendelse hvor de viste hvordan de gik til den med sprøjterne i syd afrika på rosen markerne.....det var ikke for svage sjæle. Du har igen prikket lidt til min bevidsthed - og tak for det.

    Knus Dorthe

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt, Dorthe. Jeg prikker gerne lidt til din bevidsthed - igen :-) Samtidig prikker jeg også til min egen. Det er så nemt at glemme ens egne principper, når det hele kører. Og, især når det bliver lidt besværligt. Som at finde bæredygtige planter. Især blomster. Men nu er jeg opsat på at gøre noget ved den del også. Og, håber jeg kan bidrage til at gøre det lettere for andre også.

      Slet
  6. Svar
    1. Ja, selvfølgelig Camilla Plum. Tak, hvem du end er :-)

      Slet
  7. Navnet Ørnehøj siger mig bestemt noget. Det er nemlig en monumental stendysse som ligger ved Bakkebølle. Hvis man ved at den er der, kan man se den fra Farøbroen.
    Mærkeligt at jeg aldrig har været klar over at der lå et gartneri i Bakkebølle. Men nu ved jeg det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kender til gengæld ikke stendyssen Ørnehøj. Den må jeg kigge på næste gang jeg kører til Bakkebølle :-)

      Slet
  8. Åå så fine stemor, de har så fargerike fine blomster.
    Du har mye på gang ser jeg, herlige vårbilder.

    God søndag fra Marit.

    SvarSlet
  9. Kære Birgitte,
    Tak for et super indlæg og et kærkomment indspark af den bæredygtige skuffe. Det med bæredygtige planter og særligt blomster har jeg aldrig tænkt så meget over. Jeg har jo blot købt ind af, hvad jeg indtil nu har troet, var sunde og gode planter. Ikke noget at sige til, at de ofte ikke har villet som jeg!
    I grunden er det da heller ikke helt i orden, at vi kan købe f.eks. krysantemum, langstilkede roser og andre eksotiske vækster på selv den koldeste februardag.
    Det er et stort spørgsmål og dilemma du stiller op, men mon ikke at hvis vi hver især gør vores til en mere bæredygtig produktion, at det så vil lykkes. Måske en dag.
    Mit bidrag er indtil videre at købe lokalt og at handle ved små gartnerier. Al den forurening vi udleder ved transport af varer, glemmer vi ofte.
    Hav det godt. Jeg glæder mig til at læse mere,
    Kh Mathias

    SvarSlet
  10. At købe ind lokalt og ved de små gartnerier er helt klart et skridt i den rigtige retning. Det er også mit eget første lille skridt. Jeg tror ikke det bliver nemt at tage det næste skridt. At købe bæredygtigt. Men jeg synes det er værd at prøve. Jeg arbejder videre med listen :-)

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)