tirsdag den 18. marts 2014

Det bedste ved at blogge er?

Fotos fra havebloggertræf 2011

D.7. maj er jeg gæst på Kulturstationen Vanløse (Vanløse bibliotek). Her taler jeg om det at blogge om have. Lige nu sidder jeg og skriver stikord. Jeg har nogle helt klare ideer om, hvad jeg synes er det bedste ved at blogge, men det kunne være sjovt at høre, hvad du synes. Hvad giver dig mest glæde ved at blogge?Mine bud lyder sådan her - i vilkårlig rækkefølge:


  • fælleskab med andre haveentusiaster
  • udveksling af erfaring
  • gensidig inspiration
  • at se ens egen have mere intenst
  • nye bekendtskaber
  • frø- og plantebytte
Har jeg glemt noget? Hvad er det vigtigste for dig? Ser du din have på en ny måde efter, at du er begyndt at blogge? Mange spørgsmål på en gang, men det vigtigste er, hvad giver dig mest glæde ved at blogge?

35 kommentarer:

  1. Det er også en form for havedagbog, som det er hyggeligt at kigge tilbage i. Flere har ønskelister til planter som de ønsker sig - og der kan opstå byttehandler blandt bloggerne. Hyggen er nu en af de vigtigste ting, - Jeg nyder ALTID at kigge fordi din blog Birgitte.
    Håber du kan bruge noget af mit input - ellers har jeg blot fået lidt luft :)

    kh
    Eva

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan bestemt bruge dine input, Eva! Det med havedagbogen havde jeg ganske glemt. Hvordan kunne jeg :-). Og, hyggeligt er det bestemt også. Jeg tænker nogen gange på det som at mødes omkring gadekæret. Her er det bare et virtuelt gadekær. Tak for hjælpen!

      Slet
  2. Lige mine ord, du har ramt perfekt, det jeg mener er det bedste ved at blogge. Jeg har i øvrigt også fået nye venner gennem blogningen.
    God idé at holde et foredrag om det bedste ved at blogge.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for hjælpen, Lisbeth. Det er også helt klart mit indtryk at der er opstået nye venskaber gennem blogningen. Og, det er da en skøn sidegevinst.

      Slet
  3. Jeg er nystartet blogger, men kan nikke genkendende til alle dine punkter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da skønt, at du som ny blogger oplever det samme. Det betyder jo, at fællesskabet meget gerne lukker nye ind. Et punkt jeg helt klart vil tage med. For det er vigtigt. Mange tak for hjælpen, Hanne.

      Slet
  4. Jeg syntes også du har ramt rigtig godt, og Eva´s kommentar omkring at det er en dagbog var også én af de ting som faldt mig ind.
    Jeg nyder særligt fællesskabet og dén måde som jeg føler jeg kommer til at kende jer andre. Oftest når jeg møder nogen af jer "live" så føles det som at vi kender hindanden fra "gamle dage"... og oftest starter vi med at give et stort knus. Det er herligt at være en stor familie.
    Og så syntes jeg det er skønt at kunne få meget godt kritik og respons for hvad jeg viser - det giver mig utrolig meget gejst, og glæde. Og så får jeg utrolige mængder inspiration hos alle jer andre, jeg suger til mig af jeres viden, og jeres måde at gøre tingene på, og selv om jeg egentligt er ret ny i have-sammenhænge, så føler jeg mig ret rig når jeg kan kigge med hos jer andre.
    Mange hilsner - og pøj med foredraget
    Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Fællesskabet er helt klart også en af de ting jeg nyder allermest. Og, du har ret. Vi kender jo hinanden gennem den næsten daglige kontakt på bloggen, så når vi mødes er det som at møde gamle venner. Nu har jeg aldrig været medlem af en haveforening, men jeg forestiller mig at havebloguniverset bringer også endnu tættere på hinanden end en almindelig haveforening gør. Vi kommer jo flere gange om ugen på "besøg" i hinandens haver og "taler" nogle gange også om andre ting. Tak for hjælpen, Susan.

      Slet
  5. Takk for hyggelig kommentar på min blogg! Jeg synes du har truffet blink med det du nevner. Noe annet jeg bruker bloggen til er en huskeliste over hva jeg kjøper av planter hvert år. Det skriver jeg opp der, og da kan jeg gå tilbake å se på det hvis det er noe jeg har glemt ;-)
    Hageblogging er veldig hyggelig!

    SvarSlet
    Svar
    1. En udvidet dagbog med noter er der jo helt klart også nogen som bruger bloggen til. Det skal selvfølgelig også med, Marit. Tak for hjælpen!

      Slet
  6. Det rammer da meget godt, Birgitte :) Men havedagbogen er også en vigtig ting for mig, og via den muligheden for at "fastfryse" øjeblikke i form af billeder. Man glemmer så let hvor smuk en vintergæk eller et efterårstræ egentlig også er.
    Held og lykke med foredraget.

    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg glad for at høre, Ulla :-). Havedagbogen får jo faktisk også den ekstra dimension, at den fungerer som en slags udvidet fotoalbum. Alle de digitale fotos som ellers bare ligger og "flyder" i mapper på computeren bliver ordnet og sat i sammenhæng med dato og år. Samtidig med at man bliver mindet om det smukke i en vintergæk eller et efterårstræ. Tak for hjælpen!

      Slet
  7. Jeg er ikke så god til at tage billeder af min have.....men jeg er blevet bedre pga bloggen. Så nu kan jeg gå tilbage og se, hvodan et bed tog sig ud i en bestemt måned. Jeg er meget et føle og dufte menneske, så jeg fordyber mig og glemmer at forevige begivenheden....så alene det, at jeg nu er begyndt at huske at tage et billede af øjeblikket, er for mig stort.
    Iøvrigt har jeg også lært en masse af alle jer bloggere. Jeg bliver vildt inspireret, og ville ønske jeg havde plads til alle de dejligheder, der bliver vist på andres blogge.
    Så har jeg fået et par gode haveveninder, som jeg ses med privat. Samt en jeg skriver med om andet og mere end have, fordi jeg synes vi klinger godt sammen. Så for mig et det at blogge meget berigende også på det menneskelige plan.
    Lykke til med foredraget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Spændende at høre, at du har fået en ekstra (sanse)dimension med ved at blogge. Jeg tror der er mange af os som har fået udvidet vores måde at se haven på. Og, jeg tror i den grad at der er mange af os, som har udviklet vores kompetencer. Et lidt stort ord, men det jeg mener er, at der ligger mange forskellige opgaver i det at blogge. Tage billeder, sætte ord på, lave layout på bloggen, alt det tekniske. Billederne er rigtig gode som udgangspunkt for at ændre et bed. Så for nogen af os ændrer det også den måde vi arbejder med haven på.

      Nye gode veninder er da den aller- allerbedste sidegevinst ved at blogge.

      Tak for hjælpen, Bente

      Slet
  8. Jeg er fuldstændig enig du har ramt det hele og så lige havedagbogen. Som havedagbog er bloggen genial og rigtig dejlig at kigge tilbage i og mindes gode oplevelser og øjeblikke.
    Det bliver spændende med dit foredrag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg kigger også nogle gange tilbage. Det kan være svært at huske, hvornår sneen smeltede forrige år, hvornår den og den blomst blomstrede de forgående. For ikke at nævne alle de gode oplevelser. Tak for hjælpen, Anette.

      Slet
  9. Også enig, Birgitte. At få lov til at nørde fuldstændigt igennem, "møde" mennesker både digitalt og IRL som man svinger med med det samme selvom man nok aldrig ville have lært dem at kende ellers. At mærke det store inkluderende fællesskab, at den enes erfaringer er lige så meget værd som den andens og at erfaringerne til sammen bliver mere end 2+2=4, hvis du kan følge mig. Ja, og så at spejle og....... Blive forstået. Kunne man få lov til at komme til foredraget?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hurra for at være en 150 % havenørd :-). At den enes erfaring er lige så meget værd som den andens synes jeg helt klart også er væsentligt. Mange opslag i havebøger er blevet gjort til skamme af den virkelige og afprøvede erfaring fra en garvet haveblogger. Tak for hjælpen, Marianne. Og, ja du er meget velkommen til foredraget. Det er offentligt og jo flere jo bedre. Det er meget kedeligt at tale til en halvtom sal :-)

      Slet
  10. Ps. Fotos fra en helt vidunderlig dag!!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeps, det var en skøn dag. Sådan en må vi snart have igen :-)

      Slet
    2. Det er da det, vi skal!!! Gamle (især) og nye! Bliver skønherligt!

      Slet
  11. Jeg synes, det er dejligt at dele egne haveoplevelser med nogen og få respons på det, man interesserer sig for. Normalt ligger de skønne haver skjult bag hække og huse - og med haveblogging får mange mennesker adgang til Danmarks skønne haver. Året rundt - vel at mærke. For selv om det er vinter holder bloggerne ikke pause.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Janne. Det er helt klart en af de store gevinster ved at blogge om ens have, at man får respons fra ligesindede. Ligesom det er en berigelse at kigge ind i alle dejlige haver. Og, især at se, at der også er liv om vinteren. Det sidste har helt klart gjort noget for min egen have. Tak for hjælpen.

      Slet
  12. Nu er mit område blomster/arrangementer mere end det er have. Men jeg finder glæde i at fortolke de indtryk jeg får, og så få skrevet dem ned og illustrere dem med fotos. Det er en kreativ hobby for mig - og det elsker jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Om det er have, blomsterdekorationer eller noget helt andet, så tror jeg oplevelsen er det samme. Andre temabloggere har uden tvivl den helt samme oplevelse af glæde ved at føre en digital dagbog, dele den med andre og være en del af et fællesskab. Tak for hjælpen, Bettinna.

      Slet
  13. Hej Birgitte.Har med interesse læst alle de andres kommentarer Og kan kun tilslutte mig det hele.
    Jeg har blogget i to år................og der åbnede en hel ny verden for mig.
    Utroligt berigende .Og jeg får SÅ mange dejlige input her på bloggen
    Men noget af det bedste er alle de dejlige mennesker jeg har lært at kende til forskellige bloggertræf og plantemarkeder.Pøj pøj med foredraget............vil se hvad kalenderen siger d.7/5
    God dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Jette. Jeg tror vi havebloggere er ret enige om, hvad der er det bedste ved at blogge. Jeg har fået rigtig mange gode input gennem denne tråd. De hjælper mig til at sætte ord på og "utroligt berigende" er helt klart noget jeg vil tage med. Det er nemlig nøjagtig det samme jeg har oplevet. Tak for hjælpen.

      Slet
  14. Du rammer sømmet lige på hovedet sødeste Birgitte......og det lyder super spændende med det foredrag. Bare jeg dog lige var i nærheden :0)

    Det bedste ved at blogge har været at møde dig og mange af alle de andre skønne bloggere IRL.........at tale "samme sprog" sammen med en hel flok af ligesindede, at kunne glædes sammen over selv de mindste ting.... det der i andres øjne er bagateller. Sammen at kunne smile og udveksle erfaringer, gode råd, at mødes og snakke sammen som var man en "long lost" ven der pludselig vender hjem.

    At blogge er utroligt berigende og lærerigt og meget anbefalelses værdigt ;0)

    pøj pøj med dit oplæg
    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har fuldstændig ret, Dorthe. At blogge er utroligt berigende, lærerigt og meget, meget anbefalelsværdigt :-). Har du mon set, at du på det første foto kommer glad og smilende gående med favnen fuld af blomster :-). Vi må snart have sådan en dag igen. For det er bestemt det bedste ved at blogge at mødes med dig og alle de andre skønne havemennesker og nørde i gennem som Marianne skriver. Tak for hjælpen.

      Slet
    2. *SMILER* ja.... jeg bemærkede det........vi havde knap plads til familiens weekend bagage i bilen fordi jeg bare MÅTTE have noget med der over....og hjem igen ;0)

      Mit allerførste og bestemt ikke sidste haveblogtræf.......det var en fantastisk dag i selskab med lutter glade havenørder - og med skønne venskaber med hjem i bagagen var det helt klart turen værd ;0) Jeg er frisk det ved du......måske jeg kan lokke dig med til Kolding i år ;0)

      Havedagbogsdelen og det at kunne kaste blikket bagud er for mig heller ikke helt et ubetydelig udbytte ved at blogge.......min mappe med små lapper med navne m.m bruges ikke så flittigt mere som for nogle år siden - nu har jeg det hele på bloggen ;0)

      Slet
    3. I år er tredie år jeg sætter mig for at tage til Kolding. Er der ikke noget med at tredie gang er lykkens gang :-)

      Slet
  15. Det her er måske allerede dækket ind af alle de tidligere kommentarer, som jeg fuldt ud kan tilslutte mig. Det er bare min måde at formulere det på.
    Det at blogge om have ændrer/udvider oplevelserne derude. Pludselig ser man allevegne små historier, begivenheder som kan deles med andre. Giver det hele en ny dimension og havelivet breder sig til også at være noget man bekæftiger sig med når det er regnvejr, mørkt, vinter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo flere forskellige ord der bliver sat på. Jo bedre er det. Og, jeg kan fuldt ud følge dig. Det er nemlig også min oplevelse, at jeg ser min have på en helt anden og mere intens måde. Også i det vejr som ikke er det typiske havevejr. Absolut et aspekt der skal med. Tak for hjælpen, Merete.

      Slet
  16. Jeg har læst med i kommentarer - og har ikke så meget at tilføje. Udover ja tak til bloggertræf - og, ikke mindst, øv jeg ikke bor i Vanløse længere, altså. Bortset fra at dengang havde jeg kun en bitte-lille altan og var i øvrigt ikke særlig haveinteresseret dengang :)
    Kh Anne Mette

    SvarSlet
  17. Have og haveinteresse er nok et meget godt bytte for Vanløse :-)

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)