tirsdag den 4. februar 2014

Mandelmanns forunderlige have i Østerlen


Østerlen er på mange måder et dejligt hjørne af Sverige. Et rigtigt ferieparadis med mange små hyggelige byer, dejlige strande og flere interessante udflugtsmål. Også for den haveinteresserede. Et af sidste års højdepunkter var en varm dag i Mandelsmanns skønne have. Nogle vil kende Mandelmanns fra tidligere sæsoner af Trädgårdsfredag - det som nu hedder Trädgårdsonsdag - på SVT. Man kan vel kalde dem en blanding af Bonderøven og Camilla Plum. Selvforsynende og økologiske. Og, deres have får vores hjerte til at banke.



Frodig og hippiagtig på en befriende måde. Med en god sans for detaljer i en helt egen stil. Haven består af en frugt- og køkkenhave, men det betyder ikke, at der ikke er blomster. De står rundt omkring i køkkenhaven. Og, ude på markerne. For Mandelmanns Trädgård er ikke bare en have, men også en gård med marker og dyr. Det giver en livlig aktivitet, som alle de besøgende i haven, gårdbutikken og caféen også bidrager til. Ligesom gæsterne bidrager til haven ude på dasset. Det gør ligesom besøget der lidt hyggeligere.


Det der gør haven så unik og behaglig at færdes i er, at den passer til huset og de mennesker der bor der. Og, det er for mig det have handler om. At den afspejler de mennesker der har skabt den. Nogle mennesker kan gøre stramme linjer varme. Andre kan få kaos til at virke frodigt og befriende. Og, derfor får Mandelmanns have mit og landliggermandens hjerte til at banke. Fordi den er ægte og sætter ethvert havemenneske fri til at skabe sin egen havestil.

Du kan læse mere om Mandelmanns på deres hjemmeside HER

Lyst til mere Sverige?  Læs også:

"Inspiration til middelhavsstemning i haven"
- om Apotekarns Trädgård i Simrishamn




"To skånske perler - næsten på snor"
- om Tirops Urtegård og Åbergs Trädgård




"En skøn (have)dag i Lund"
- om Lunds Botaniske Have og en særlig dejlig havebutik




16 kommentarer:

  1. Åh, den hagen skulle jeg gjerne oppleve i virkeligheten. Hagen og folkene er befriende. God kveld! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan varmt anbefale at lægge sommerferien i Østerlen. Der er meget mere at se end Mandelmanns!

      Slet
  2. Jeg har slugt de haveudsendelser derfra og det er et sted jeg må besøge, forhåbentligt næste år.
    Sverige er så skønt et land at gæste og deres haver dejlige.

    Tak fordi du delte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi tog en overnatning i Simrishamn, men i princippet kan man sagtens køre der til på en endagsudflugt fra Sjælland. Det er bare at komme afsted :-)

      Slet
  3. Sikke et skønt sted du viser her, får helt lyst til at tage til Sverige igen:-) tak for kigget!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan altid anbefale en tur til Sverige :-)

      Slet
  4. Österlen är verkligen en härlig del av Sverige. Det finns alltid något att titta på, en konstnär eller en trädgård att besöka. Mandelmanns har jag dock aldrig varit hos, bara sett på TV. Det verkar mycket trevligt där och inte minst sker ju allt med tanke på ett hållbart leverne, ekologiskt m.m.

    Tack för fina bilder och ha en fin kväll

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan varmt anbefale dig at besøge Mandelmanns have. Det er en stor oplevelse. Stedet er meget større end jeg troede med både cafe og gårdbutik. Næste gang overvejer jeg at overnatte der. Det må være et skønt sted at vågne op :-)

      Slet
  5. Hello...very nice Pictures...like it....
    Lovley Greets....Erwin

    SvarSlet
  6. Det står på min to do liste i løbet af sommeren. Det skal flettes ind kalenderen, for det må være et skønt sted :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var 100 % overbevist om, at du havde været der, Ina. Men det har du altså så ikke. Se at komme afsted. Du vil elske det sted lige så meget som os :-)

      Slet
  7. Av av av Birgitte....nu er jeg jo nok nødt til at lokke familien til Sverige igen til sommer - det ser jo ud som paradiset selv. Skønne billeder og ja hvis det bliver resultatet af anstrengelserne på dasset - så skal jeg nok sætte mig ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg forstår jo ikke, at de endnu ikke er faldet for Sverige, men de gør det helt sikkert for dig :-)

      Slet
  8. It's a shame not to speak your language. But I've to tell you, the pictures are so fabulous I had to post some words. Thank you for the summer feeling!
    Best wishes from Austria
    Elisabeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you, Elisabeth. The photos are from Mandelmans garden in Sweden. A ecological garden with the purpose of self-sufficiency. Really worth a visit!

      Slet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)