torsdag den 30. januar 2014

Inspiration til middelhavsstemning i haven

siddeplads terrassen, middelhavsstemning, marokkansk flisebord, mosaikbord, marrokansk mosaikbord
Et sommerbesøg i Apotekarns Trädgård i Simrishamn varmer og inspirerer langt ind i vinteren. Med sneen dalende er det perfekt lige nu at finde billederne frem og drømme om middelhavsstemning i haven. I virkligheden skal der ikke så meget til. Med mindre du altså vil gå linen  helt ud.


Terrassen er omdrejningspunktet i en middelhavshave. Det er her livet leves - siddende sammen med gode venner og familie. Og, der skal ikke meget til at skabe den rette middelhavsstemning på terrassen. Et kakkelbord med farverige kakler. F.eks. et gammelt gasbord med nye fliser. Eller et originalt mosaikbord. Sammen med pelargonier og hibiscus er det alt der er brug for. Andre middelhavsblomster er neria og bougainvillea.

skyggefuld plet i haven, siddeplads i haven, siddeplads i gården, hibiscus

I en rigtig middelhavshave er gulv og vægge af sten, men hvis man kan skabe middelhavsstemning på baggrund af et bindingsværkhus, så kan man også skabe stemningen på en træterrasse. Det gælder om ikke at lade sig begrænse, men tage udgangspunkt i det man har. Det kan også være i valget af krukker. Terracottakrukker har den rette lød, men andre lerkrukker går også fint. Ligesom farverige konservesdåser. 

kakkelbord, kakkelvæg, middelhavsfliser, fliser fra middelhavet, marokanske fliser, mellemøstlige fliser

Klare farver spiller en stor rolle i middelhavshaven. De går igen i valget af planter, møbler, puder og baggrunde som den blå dør herover. Og, igen der skal ikke meget til.

citrontræ, violfrøstjerne, buksbomhæk, middelhavsstemning, middelhavskrukke

Den rigtige middelhavshave er omsluttet af mure. På vores breddegrader vil det være for at skærme de sarte vækster. Sydpå er det for at skærme privatlivet. Det gør haven til et trygt og frodigt sted. Apotekarns Trádgård ligger i Østerlen, som har det samme klima som Bornholm. Derfor står citrontræer og oliventræer plantet i jorden. De får dog en vinterfrakke på, når tiden for frost kommer. Så klarer de sig helt fint.

simrishamn, peter englander, apotekarns-tradgard, osterlen, sverige,livet i solen

Loftet i form af pergolaen spiller en central rolle i middelhavshaven. Skygge er langt vigtigere end sol. Måske ikke lige det største ønske i en dansk have, men da vi besøgte Simrishamn på en af sidste års virkelig varme dage under hedebølgen var det helt perfekt. Med tanke på solens mindre gode egenskaber er det måske heller ikke helt dårligt at have et sted i haven at trække sig tilbage til midt på dagen.

Drømmer du om middelhavsstemning i haven?

(Du kan eventuelt drømme videre HER)

20 kommentarer:

  1. Jeg vil så gerne se Apotekarns Trädgaard. På havemesse i Malmø sidste år havde Peter Englander lavet en skøn overdækket terrasse, så en lille forsmag har jeg set. Og sidste sommer skabte jeg middelhavsstemning på mine terrasser, men mest på træterrassen hvor Jeg har både et figen og oliventræ i krukker. Heldigvis hjalp sommersolen 2013 gevaldigt på middelhavsstemningen. Det var vidunderligt at træde ud hver sommermorgenen og gud, hvor jeg dog glæder mig til næste sommer, nu hvor jeg kommer til at tænke på det.
    Tak for de dejlige billeder og den gode beskrivelse:o) Er du selv ved at planlægge middelhavsstemning?

    SvarSlet
    Svar
    1. Lad os sige det på den måde, at jeg er bestemt åben over for lidt middelhavsstemning på terrassen. Jeg er ret vil med mosaikbordene, men måske må jeg i første omgang nøjes med at udvide pelargoniesamlingen med hibiscus, neria og bougainvillea :-). Jeg kan varmt anbefale en tur til Simrishamn. Strengt taget kan man vel gøre det på en dag fra København, men vi tog en overnatning og så et par haver mere samt en masse andet. Der er meget dejligt i Østerlen.

      Slet
  2. Fina bilder med medelhavskänsla från Apotekarens trädgård, tack för det!
    /Katarina

    SvarSlet
  3. Skønne inspirationsbilleder med middelhavsstemning. Tak for det!

    SvarSlet
  4. Fin stemning. Tak for det. (Og gode billeder).

    SvarSlet
  5. Sikke skønne sommerbilleder! Jeg er som du helt vild med kakkelborde som det du viser her. Men selv har jeg kun træhavemøbler i skandinavisk stil ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det samme gælder for os. Altså træmøbler. Så nu går jeg og overvejer om et mosaikbord kan passe ind i den stil. Der er jo ingen der siger, at man ikke kan blande, men vil det mon se godt ud..........

      Slet
  6. Det var interessant, og god information, hvis man er lidt i tvivl om hvordan terrassen skal være!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber i hvert fald at det kan inspirere lidt, hvis man trænger til fornyelse ;-)

      Slet
  7. Helt underbara bilder...och massor av härlig inspiration....tack!
    Önskar dig en skön helg!
    Varm kram,
    Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er rigtig glad for, at du blev inspireret, Titti!

      Slet
  8. Jeg er næsten færdig med at læse Peter Englander's "Första spadtaget", som handler om hans overvejelser og indretning af en helt ny have til hans nye hus: en 50'er rødstenvilla med en totalt håbløs have. Noget af en kontrast til Apotekerns Trädgård". Det gode ved den er, at han ikke bare vil lave det hele om til en middelhavshave, men en have der passer til huset, og så er der elementer fra middelhavshaven med. En god inspiration til at indføre elementer uden at omdanne hele haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den glæder jeg mig til at læse! Bestilte også lige "Medelhavsträdgård på svenska" da jeg var i gang. ......

      Slet
  9. Se det er en have jeg har krydset af på listen over steder i Sverige jeg gerne vil se, så skøn og fantastisk. Men jeg er da ked af at høre hvis Peter ikke ejer haven mere......Måske den så lukker ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror bestemt ikke, at den lukker, Henrik. Det er en af Simrishamns helt store attraktioner. På hjemmesiden er der da heller ikke det mindste spor af det. Se du bare at komme afsted til sommer. Du vil elske den!

      Slet
  10. Ja, Apotekarns er et herligt sted, som jeg kender rigtigt godt, da jeg som producent af marokkanske havemøbler leverer alle mosaikborde og de fleste andre møbler og ting til dem. Og nej, de har ingen planer om at lukke - snarere tvært imod. Nu er det Frida der står for den daglige drift, men Peter Englander er stadig med i det meste. Desuden kan jeg berette at Peter Englander har et nyt haveprogram på svensk tv1. Det er nok værd at kigge efter.
    I øvrigt kan man få de samme møbler flere steder i Danmark - så man behøver ikke nødvendigvis tage over sundet. Nogle af de danske forhandlere har også stemningsfulde haver, som giver fin inspiration og middelhavsstemning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor spændende, Helle. Jeg var slet ikke klar over, at møblerne kom fra DK. Det giver selvfølgelig god mening at købe dem hos en dansk forhandler. Hvis det bliver aktuelt, så er det helt sikkert bare at kontakte jer for at få oplyst den nærmeste forhandler.

      Slet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)