lørdag den 18. januar 2014

Fokus på projekt køkkenhave

køkkenhave design, køkkenhave design træ og sten, køkkenhave opdeling, dekorativ køkkenhave, potager
Foto Gardening in a minute samt Pinterest (ukendt kilde)

I år har jeg et og kun et projekt. Siger jeg til mig selv hele tiden. Nemlig at anlægge vores nye køkkenhave. Så efter at have været omkring mange andre spændende projekter har jeg endelig samlet nogle ideer til design af haven. Først og fremmest har jeg koncentreret mig om materialer og opdeling af bede.


For en god ordens skyld skal jeg måske tilføje, at vores nye køkkenhave er et område af haven, som nu er hegnet ind med trådhegn. En økonomisk løsning som ikke er ubetinget køn, men det bliver den. Og, forhåbentlig holder det rådyrene ude. Hegnet er 1,80 meter højt.

Da jeg godt kan lide samspillet mellem træ og sten, har jeg søgt inspiration ud fra de to materialer. Billederne øverst illustrerer meget godt, hvad jeg har i tankerne. Køkkenhaven må meget gerne være praktisk og dekorativ på samme tid.

Der skal også være en vis orden uden at det bliver alt for firkantet. Personligt er jeg ikke til de helt stramme linjer, men der må godt være orden og ro blandet med kontraster. Det finder jeg i de to billeder.

højbede, højbede plantekasser, plantekasser træ, alternative plantekasser, plantekasser genbrug,
Fotos BHG og Pinterest (ukendt kilde)

Da køkkenhaven jo ligger i en sommerhushave giver det ingen mening at anlægge lange rækker af de samme grønsager. Vi har køkkenhave for at spise friske grønsager og tager sjældent nogen med hjem til byen. Kunsten er at så lidt ad gangen, så det strækker sig over hele sæsonen. Men den del af planlægningen kommer senere. Nu skal jeg først finde ud af, hvordan jeg vil dele bedene op. I små portioner. Tanken om at have forskellige afgrøder i samme bed tiltaler mig. Dog er det uden tvivl lettere at styre ved enten at bruge små kasser eller dele planterkasser op i små firkanter. Et bed som på det første foto kan kun fungere ved at forspire planter og det har vi ikke mulighed for.

Har du et nyt projekt for haven i år?

19 kommentarer:

  1. Visst är det härligt att drömma sig bort till sommaren en sådan här vit och kall dag i Januari.
    Allt gott
    Annika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en god overlevelsesstrategi i januar og februar, Annika :-)

      Slet
  2. Hej Birgitte,
    det lyder som et spændende og dejligt projekt. Hvis du gerne vil have flere forskellige afgrøder i dine bede, så overvej at dele bedene op med sommerblomster og krydderurter man sår meget af (dild, persille som godt nok står 2 år, koriander, kørvel, mv). På den måde er der altid noget der fylder og pynter i bedene, og man kan lade små striber stå tomme til senere udplantning af kål, salat eller til at så ærter/bønner/gulerødder i hold. Sådan har jeg haft gjort sidste sommer og det var skønt at gå ud med 2-3 ugers mellemrum og lige så en stribe nyt koriander og gulerødder...det tog lidt af presset af såningen og samtidig nåede de fleste ting ikke at blive alt for store og kedelige..
    Der bliver også god plads til vinterkål når man kan rydde en stribe hen ad vejen fordi mere af samme slags kommer et anden sted. (giver min forklaring mening?!)
    Pøj pøj!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sanne. Din forklaring giver rigtig god mening og jeg kan helt klart bruge din erfaring. Jeg har selv tænkt på noget af det samme og nu er det meget mere overskueligt at planlægge. Tusind tak fordi du gav dig tid til at skrive det ned.

      /Birgitte

      Slet
  3. Vi startede ny køkkenhave i pallerammer sidste år - og jeg elsker den - og i denne sæson skal der prøves nye afgrøder og sammensætninger - jeg glæder mig. Held og lykke med din køkkenhave

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, køkkenhave er et hit og man bliver afhængig af at kunne hente friske grønsager. Det giver også mulighed for at prøve grønsager du ikke kan købe i supermarkedet. Smart at bruge pallerammer som højbede.

      Slet
  4. Fantastisk du kan holde dig kun til et projekt,jeg følger dig gerne i dit projekt, for spændende er det og god tanke om at dyrke sit eget det smager så fuglene synger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lad os sige det på den måde, Grethe, at jeg kan ikke love, at jeg holder mig til et projekt, men jeg vil forsøge hårdt :-). Det er et stort projekt, så hvis jeg ikke skal stresse, så er det vejen frem. Haven skal være sjov og et afstressende sted.

      Slet
  5. Hej Birgitte!
    Er simpelthen vil med køkkenhave, og det du har ideer om ser dejligt ud, kan godt lide kurvene og kasserne. Fik sidste år lavet køkkenhave her, den har en rimelig størrelse, yderligere fik vi fire højbede, alt der kom i højbedene var frodigt og tæt voksende, jorden deri var også mere gennemarbejdet, og mere sandet. I det der ikke var højbede forsøgte jeg at lave det overskueligt, og grupperet, forventningens glæde var stor, og noget lykkedes bedre end andet, men fik mig en del erfaring. Rigtig god fornøjelse, glæder mig til at følge med. Hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Anette køkkenhave er noget af det skønneste. Vi har også gjort os en masse erfaringer de senere år. Dem bygger vi videre på nu og det er bestemt også en del af fornøjelsen. Fordelene ved højbede er klart, at du kan sørge for, at jorden er mere næringsrig og gennemarbejdet. En fordel hvis du ikke vil bruge kunstgødning. Lige så god fornøjelse til dig :-)
      /Birgitte

      Slet
  6. Hej Birgitte. Dejligt inspirerende. Jeg har en lille mikrohave. Med den tørreste, næringsfattigste sandjord, du kan forestille dig. Vi arvede en del stauder fra den tidligere ejer, men efter vi sidste år anskaffede os en hundehvalp med kanin i assendanten, trænger mine bede nu til en re-etablering ;-) Jeg fik også 4 højbede sidste år, som i år skal være min køkkenhave/blomsterhave. Har du nogle idéer, gode råd ift indhegning? Og til hurtigvoksende bunddække - gerne med blomster. Jeg har lidt storkenæb....altså det, der er tilbage! Jeg hader nemlig at luge, så jeg tænker, at der både skal være bunddække og højere stauder - altså i mine bede.
    De kærligste hilsner fra vestjylland og Tina (fra gamle dage :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina. Nu har jeg jo aldrig haft hund - og slet ikke en med kanin i assendanten :-) - men jeg forestiller mig, at den ikke lige graver stenbræk op. Lige meget, hvor meget kanin den tror den er. Stenbræk er en robust plante og stedsegrøn. Den får blomster i foråret og resten af året danner den en grøn bund, som giver en god struktur i bedet. Lavtvoksende græsser kunne også være en mulighed. De får ikke deciderede blomster, men mere let svævende aks, som kan være meget smukt. Samtidig giver de igen struktur til bedet hele året. Forglemmigej er min forårsfavorit. Resten af sæsonen danner den en grøn bund. Ellers er tricket at plante tæt, dække med tang - som samtidig er jordforbedrende - og luge i gennem forår og efterår. Så tager det faktisk ikke lang tid at luge sommeren i gennem.

      M.h.t. indhegning ved jeg ikke helt, hvor højt du tænker, men her i huset sværger vi til kvashegn. Vi har også lavet hegn af paller. Og, manden har levet sit - godt skjulte - handman gen ud ved at bygge et enkelt hegn af rå brædder, som vi har malet sort.

      Håber du kan bruge det. Ellers må jeg jo komme til Vestjylland og kombinere med en opfriskning af gamle dage ;-)

      Kærlig hilsen
      Birgitte

      Slet
  7. Det er generelt forfriskende at tage sine bede (-blomster eller grøntsager) op til revurdering og omplantning med års mellemrum. Jeg har gennem årene haft urtehave i både gammeldags rækker og højbede og vil klart anbefale højbede, hvor man kan så tættere og nå indover fra flere sider.
    Men jeg kom i tanke om en urtehave som jeg så på Floriaden forrige år hvor der var sået i korte (3-4m) rækker to og to ad gangen og med en smal græsstribe på hver side - ret dekorativt og overskueligt - her som ved dyrkning i felter gælder at man ikke skal plukke fra en ende af for at det dekorative skal holde hele sæsonen.
    Jeg synes, at der er alt for meget arbejde i forhold til udbyttet i en urtehave, men det er sjovt og jeg skal tage mig selv i nakken og huske på hvordan jeg havde det for ellers er jeg lige pludselig på den igen;))

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigvis kan man jo dyrke så lidt og så meget som man vil :-). Generelt har jeg køkkenhave for at kunne nyde friske grønsager en gang i mellem. Nogle år har vi bare til at spise af mens vi er i haven og andre år så meget, at grønsagerne indgår i vores måltider. Men man skal synes det er sjovt. Og, huske hvorfor man holdt op ;-)
      Lyder som en smuk og god ide fra Floriaden.

      Slet
  8. Hej Birgitte
    Spændende tanke du har om dit forestående anlæg af køkkenhave. Det er godt nok nogle inspirerende billeder du viser, jeg glæder mig til at du forhåbentlig lader os følge med i projektets fremfærd !
    God dag.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan tro, at jeg lader jer følge med. De sidste par år har jeg ikke haft køkkenhave og jeg savner sådan have en - og skrive om den :-)

      Slet
  9. Sikke et herligt projekt, Køkkenhaver er det skønneste :-)
    Mit store projekt er i år er et nyt drivhus. Det står der allerede, så nu skal der bare gøres klar med beder, fliser og hylder, så plantesæsonen kan begynde. Skal bare lige vente på at jorden derinde tørrer lidt op, lige nu kunne vi åbne Brøndby wellness med mudderspa... .-)
    Jeg håber jeg snart få energi og skrivelyst til at skrive på bloggen igen, for det bliver et spændende projekt. Måske kommer jeg slet ikke ud igen, når først jeg går igang.

    SvarSlet
  10. Det lyder skønt med et drivhus, Randi. Det er da lige, hvad du mangler. Jeg håber jo selvfølgelig, at du skriver om det - har altid synes dine projekter er spændende - men det er vigtigere, at det er lysten der driver bloggen. Nu får du jo snart travlt med at så tomater, agurk og andre skønne drivhus-grøntsager. Det bliver spændende og måske bliver du så opslugt, at du glemmer tid og sted :-)

    SvarSlet
  11. Ja, det ser da helt fantastisk ud på billederne. Ellers simpelthen den form for køkkenhaver, som kan være meget smukkere end staudebede.

    Kh. Marlene

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)