lørdag den 11. januar 2014

DesignTrade 2014 - 7 ting som fik mit hjerte til at banke

b-green, urtepotter beton,oldemors urtepotter,bedstemors urtepotter,bølgeurtepotter,riflede urtepotter,puder til terrassen, mønstrede puder, bungalow
De sidste tre dage har Bella Centeret summet af samtaler mellem leverandører og forhandlere. Nye produkter er blevet vendt og drejet og ordrer skrevet under. I går var sidste mulighed for at besøge indkøbsmessen DesignTrade 2014. For mit vedkommende var det nysgerrigheden der drev. Hvad sker der udenfor den retro verden jeg til daglig befinder mig i? Sker der noget nyt på designfronten? Mit overordnede tema var "Uderum".
Der var langt mellem snapsene, men jeg fandt alligevel 7 ting som fik mit hjerte til at banke.

Haveafdelingen viste ikke de store nyheder, men disse bølgekrukker fra B-Green fik mig til at stoppe op. Inspireret af bedstemors krukker, men i en finere beton. Lidt til det nostalgiske ben. Hos Bungalow fandt jeg puder som straks satte humøret op. Både i kølige farver (øverste foto) og i varme farver (herunder)

puder varme farver, mønstrede puder,pudebetræk bomuld, puder bomuld, altankasse, kobber, kobber udendørs, base212

Base212 havde nogle meget fine altankasser og potteholdere i kobber, som passer godt ind i trenden med beton og træ.

trends 2014, beton, møbler i beton, vase i beton, beton og træ, io scandinavia, taburat, lille bord, sidebord,lille stol

Kombinationen af træ og beton fungerer efter min mening rigtig godt. Her fra IO Scandinavia

bæredygtigt design, fair trade, brødpose, papirpose, lubeck living, uashmama, italiensk design, læder, kvalitets puder, store puder, slidstærke puder, puder hør og bomuld, dansk design, stål og træ, minimalistisk design, bakke, skandinavisk design

Da jeg kom til Lübech Livings stand begyndte hjertet virkelig at banke. Urtepotteskjulere, vaser og poser af papir. Kollektionen "OOhh" er et genbrugs- og fair trade projekt for kvinder på Sri Lanka´s vestkyst. Kollektionen er til indendørsbrug, men alle vaser og urtepotteskjulere er behandlet med latex indvending, så de tåler vand. "Uashmama" (udtales Wash Mama) er poser, bælter og tasker lavet af papir i Toskana. Den behandling papiret gennemgår gør, at det føles som læder. Det gør også, at poserne kan bruges udenfor omkring en urtepotte. Et spændende alternativ til hessian. 

Hos Skriver Collection fandt jeg store kvalitetspuder i hør og bomuld til terrassen. Betrækket er lavet af møbelstof og derfor meget slidstærkt. Uden tvivl ikke en billig løsning lige her og nu, men på sigt betaler det sig altid at købe kvalitet. 

Bakken fra Design Nation var jeg lige ved at overse. En lillebitte stand i det bagerste hjørne. Men bakkens spinkelhed tiltrak mig. Faktisk var jeg lidt skeptisk. Kan den overhovedet bære noget? Men den føltes godt i hænderne og det helt enkle japansk inspirerede design tiltalte mig. Design Nation er en mønsk virksomhed og jeg har en fornemmelse af, at I kommer til at høre mere om dem her på bloggen. 

Får nogle af disse ting dit hjerte til at banke?


10 kommentarer:

  1. Hej. Jeg kunne godt lide vaserne i beton.

    SvarSlet
  2. Jaaa, både snygga krukor och vackra puder, och gärna Fair Trade!
    Tack för titten!
    /Katarina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt, Katarina ;-). Blødt og hårdt er en god kombination i havens rum.

      Slet
  3. Krukkerne i beton er også liiiiige noget for mig.
    Mange hilsner fra Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt, Susan. Jeg tror vi kommer til at se rigtig meget beton i den kommende sæson.

      Slet
  4. Ja mange af tingene. Jeg er helt vild med potteskjulerne i brunt papir, har luret på dem flere gange, kurvene fra Base212 og skamlerne i træ og så synes jeg også de rillede betonkrukker er flotte - jeg HAR banket mig selv i hovedet over at jeg ikke tog min fars da vi tømte mit barndomshjem i 97, dengang havde jeg kun øje for haveredskaberne og nogle af hans planter;)
    Tak for inspirationen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt forstå, at du ærgrer dig, Lisbeth. Jeg arvede et par stykker efter min mormor og er så glad for dem. Men det forhindrer mig nu ikke i at ønske mig flere :-). Haveredskaber og planter er jo så i øvrigt også en vigtig prioritet ;-)

      Slet
  5. Det er dejligt at komme ud og blive luftet og få masse af inspiration med hjem. Spændende ting du spottede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi har allesammen brug for at komme ud en gang i mellem :-)

      Slet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)