søndag den 29. december 2013

Årskavalkade 2013



Vi kan vist roligt kalde 2013 for et fantastisk haveår. Det var længe om at komme i gang. Sneen lå i haven til først i april og vi blev alle meget utålmodige. Men da det først kom i gang var det ikke til at stoppe. Selv her mellem jul og nytår har vi været i haven. For at klippe ned og bygge videre på vores nye kvashegn.

Det er en fryd at sidde og kigge billederne igennem og mindes alle de dejlige timer i haven. Samtidig kalder det også på status. Hvert år lærer jeg noget nyt og bliver bekræftet i det jeg lærte før.




  • alle ideer til projekter som er holdbare bliver til noget en eller anden dag. Hvis ikke i år så et andet år. 
  • aldrig have mere end et projekt ad gangen
  • at sætte lugningen i system frigiver energi til alt det sjove
  • juli er perfekt til at nyde haven. Da passer den nærmest sig selv.
  • lige nu er det en god og sjov udfordring at skabe smukke staudebede med det vi har
Det vil jeg tage med over i 2014, hvor det ene projekt vi har i gang fortsætter. Nemlig den nye køkkenhave. Så måske får vi i 2014 heller ikke andet end kartofler, jordbær, løg og hvidløg.

køkkenhave,kartofler,løg,hvidløg,jordbær

Har du lært noget helt særligt i år?




10 kommentarer:

  1. Hej Birgitte
    Fin årskavalkade du har lavet, det er noget af det jeg aldrig er nået til :0(
    Fine fine pinde du har nedskrevet omkring dine erfaringer, dem kan jeg også godt bruge, tak for det.
    God søndag.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
  2. Sikke et smukt tilbageblik på et fantastisk haveår Birgitte. Lige om hjørnet venter endnu et år med masser af D-vitaminer og jord under neglene....det bliver så skønt.

    Har jeg lært noget i året der gik.....helt bestemt - jeg bliver hele tiden klogere på min have og ikke mindst på hvorfor den er så vigtig for mig. Jeg har lært hvor vigtigt det ind i mellem er at stoppe op og trække vejret dybt ind - gøre op med egne og ikke mindst andres forventninger især i arbejdslivet og ikke mindst HOLDE FRI når jeg har fri ;0)

    Jeg vil ønske det helt fantastiske landliggerpar et knaldhamrede godt nytår....med håbet om gensyn i årene der kommer.

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  3. Skønt at se på alle de farverige billeder. De skaber så meget forventning! Det første jeg glæder mig til at se, er alle de nye forårsløg, jeg har kommet i jorden.
    JetteMajken

    SvarSlet
  4. Smukke billeder i din årskavalkade, 2013 var helt sikkert et dejligt haveår, da endelig frosten lod os komme i haverne :) Dine tanker om planlægning og at sætte lugning i system kan jeg helt sikkert nikke genkendende til. Vi lærer vel alle sammen noget om egen have og dens muligheder, det vigtigste for mig er dog at erkende, at jeg SKAL ud i haven hver dag i sommerhalvåret, fordi jeg har brug for det meditative i havearbejdet.

    Et rigtigt godt nytår til dig og dine :)

    Ulla

    SvarSlet
  5. Fine billeder.

    Ja, jeg har også lært en hel del i årets løb. Selvfølgelig en masse omkring såning, udprikling, udplantning af frølinger - eftersom jeg jo såede helt vildt meget i februar. Men ellers har jeg jo også lært mere om mine planter, hvordan de har det bedst.

    Mht. projekter så sker det ikke sjældent, at jeg har gang i flere projekter ad gangen. Det er vist mere reglen end undtagelsen. Det hænger naturligvis sammen med, at jeg til en del af mine større projekter, har brug for hjælp til de ting jeg ikke selv kan - i hvert fald ikke med et pænt resultat! og da jeg kan være ret så utålmodig er jeg jo nødt til at have andre projekter at kaste mig over, mens jeg venter på hjælpen ;)

    Godt nytår :)

    SvarSlet
  6. Dejlig årskavalkade - det ser fint ud, og det har jo været et fantastisk haveår. Så må vi se, hvad 2014 byder på.
    Jeg har lært, at med frøsåning er tålmodighed en dyd, nogen gange har jeg opgivet, og så er de alligevel kommet op.
    Godt nytår

    SvarSlet
  7. Et dejligt tilbageblik. De to røde jordbær til sidst fremkalder ligefrem mundvand og jeg kan mærke solen på næsen. :o)
    Ang. projekter kan jeg kun bifalde. Især den med at færdiggøre et projekt før et andet sættes i søen. Det er god læring. :o)
    Rigtig godt nytår til dig.

    SvarSlet
  8. Dejlig kavalkade. Ja, sikke en sommer vi fik. Det er jo ikke sikkert at 2014 kan hamle op med 2013. Men lidt mere vand gjorde heller ikke noget. Der er mange projekter på bedding her, og hen ad vejen skal de nok blive til noget allesammen næste år med mandens hjælp :-)
    Godt nytår.

    SvarSlet
  9. Tak for tilbageblikket. Det er godt at gøre status her inden starten på en ny sæson og måske sætte sig nogle mål for kommende projekter. Jeg er helt enig i din betragtning med kun ét større projekt ad gangen; der er bedre at få det færdigt, end at småstresse over ti forskellige, som ingen vegne kommer.

    SvarSlet
  10. Hej Birgitte. En dejlig årskavalkade du viser.Man bliver jo helt glad for at se alle de smukke blomster,,,,,,,,kan næsten ikke vente på de første tulipaner skal blomstre.
    Jeg synes jeg lærer noget nyt hver dag i min have.Men har også fået lavet rigtig meget i år i min have.
    Godt nytår til dig Jette

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)