onsdag den 9. oktober 2013

Staudebedet falmer - også - smukt. 10 gode planter til efteråret


Hvis du en af de nærmeste dage tager til Sophienholm Slotspark, så gå endelig omkring staudehaven. Den syner ikke af så meget på afstand, men tæt på er den en eksplosion af inspiration til et smukt falmende staudebed.

Det er slet ikke nogen dårlig ide at tænke efteråret med ind i planlægningen af et bed. Personligt bryder jeg mig ihvertfald ikke om den bratte overgang fra sprudlende blomsterflor til ingenting. Med den rette blanding af planter med smukke efterårsblade og afblomstrede stauder med en flot blomsterstand sker der en glidende overgang i bedet. Lige nok til at få sjælen blidt med ind i vinteren. Det inspirerede mig til at lave en liste over 10 smukke planter til efterårets staudebed.




5 PLANTER MED SMUKT EFTERÅRSLØV

- Hosta
- Storkenæb
- Diverse græsser
- Akeleje
- Alunrod



5 PLANTER MED SMUKKE BLOMSTERSTANDE

- Purpursolhat
- Høstanemone
- Alium
- Hortensia
- Liljer

Da jeg lavede listen tænkte jeg på bedet efter frost, men indtil da er Skt. Hansurt og Høstasters gode bud i efterårsbedet. Nogle Høstflox blomstrer også et stykke ind i oktober. Ligesom Tagetes og Morgenfrue, hvis der skal gyldne efterårsfarver i bedet.

Forslag modtager jeg som altid gerne. Ideer udvikler sig bedst i selskab. Læg en kommentar. Så opdaterer jeg mappen med efterår i staudebedet på Pinterest. Ligesom jeg i går opdaterede den med det orange og blå bed efter et godt tip fra Fru Friis.

Indlægget i dag er nr.2 om mit besøg i Sophienhom Slotspark. Det første finder du HER.

7 kommentarer:

  1. Det er dejlige billeder. Jeg kan ikke undvære smukt løv og blomsterstande her sidst på sæsonen og om vinteren og forbedrer stadig mine egne bede så lister er meget velkomne:-) Tænke-tænke.. jeg må vidst vende tilbage for mit hoved står stille efter en lang dag med undervisning, men jo Bispehue har smukt efterårsløv.

    SvarSlet
  2. Hej Birgitte,
    skøn ide med fokus på efteråret, jeg forsøger selv at implementere den facet i mit store staudeprojekt i haven. En god lille busk er Vinget Benved Euonymus alatus "Compacta" -den er så skøn rød næsten pink...og smukke frugter!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er nu også tilføjet. Det tegner rigtig flot.

      Slet
  3. Hej. Tusind tak for inspirationen og gode bud på efterårsplanter!

    SvarSlet
  4. ...hov. Kålplanter er også værd at tænke ind i staudebedet...palmekål og de lilla grønkål er smukke nu, og ligeledes bladbederne (Ruby Chard især)..

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, så er der også tilføjet et par kålplanter :-), Dem havde jeg slet ikke tænkt på, men selvfølgelig.

      Slet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)