mandag den 17. juni 2013

Lav et bord af en træstamme




At lave et bord af en træstamme er nok det nemmeste gør-det-selv projekt jeg nogensinde har kastet mig ud i. Det eneste det forudsætter er, at du har en tyk træstamme. Fælder du eller naboen et gammelt træ har du alt hvad du behøver ved hånden. Det sværeste ved projektet er, at det kræver en motorsav. Kan du ikke lide at svinge sådan en, så find en som kan gøre det for dig. Det gjorde jeg.


Du bestemmer selv højden. Vi havde brug for et lille bord til kaffen ved bænken, men har du brug for et bord at stå ved, så skærer du naturligvis bare træstammen i den højde. Dette stykke af træstammen er dit bordben og det skal være plant i begge ender. Et bord der vipper kan drive enhver til vanvid. Skær et sted på stammen, hvor den er tyk, men ikke det tykkeste sted. Du skal bruge en større diameter til bordpladen.

Til bordpladen skærer du en skive af stammen. Skiven skal have en diameter som gør, at der er balance, når du lægger den løst på træstammen - bordbenet. Jeg har ikke målt vores, men regn med at den skal gå 10-20 cm. ud over kanten af bordbenet på minimum to modsatrettede sider. Den skal også have en vis tykkelse. Omkring 10 cm. På den måde er det ikke nødvendigt at fastgøre den. Tyngden og balancen gør, at den ligger fast.

Jeg kan godt lide at tingene har lidt schwung og derfor er vores bordplade/ træskive heller ikke plan. Bordet er nemlig samtidig et dekorativt element på terrassen, som passer godt ind i en naturlig stil. På grund af træskivens lettere ru overflade glider servicet ikke ned lige meget, hvor det står på fladen.


5 kommentarer:

  1. Smukt, rustikt og helt naturligt. Naturen lige ind på terrassen! Træ er bare smukt i alle dens faser og dit lille kaffebord vil helt sikkert skabe masser af glæde. :)

    SvarSlet
  2. Så stilig, å bruke naturens fine materialer passer så godt i hagen.
    Ha en fin sommeruke, Marit.

    SvarSlet
  3. Jeg har altid sat størst pris på naturens egne materialer. Der skal ikke så meget til.. Se bare dit fine lille kaffebord :)

    SvarSlet
  4. Du minder mig da lige om et 'projekt' jeg havde svedt ud, i noget mindre målestok dog, en træskive jeg lokkede fra naboen og et forsøg med nogle husløg. Men jeg kiggede faktisk ind for at sige en million gange tak for opskriften på tærtedej, den blev afprøvet i aften med stor succes, så tak fordi du delte. Knus Anne Mette

    SvarSlet
  5. Hvor fin den var! Riktig kreativ er du. Det er noe helt spesielt å lage noe av naturens eget materiale. Du inspirerte meg til å lage sånne. Vi har nok at trær i hagen å ta av:) Takk skal du ha!

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)