mandag den 10. juni 2013

7 gode stauder til forsommerens lilla bed


De seneste år har jeg arbejdet ihærdigt på at skabe en lilla forsommer i staudebedet og med lidt tilføjelser fra andre steder i haven, så kommer her mit bud på 7 gode stauder til forsommerens lilla bed.
Vi er så heldige at have en meget frodig hvid spireahæk som baggrund, men der er også andre muligheder for at bløde den lilla op med lyse farver. Hvid kærmindesøster er blot en af dem. Cremfarvede og pastelgule liljer er en anden. De rødlige nuancer af lilla sammen med de mere blå skaber et mere dynamisk bed, men det vil helt sikkert også fungere med udelukkende én nuance af lilla.

1. Iris - lilla, cremefarvede og pastelgule
2. Alium
3. Akeleje
4. Kærmindesøster - hvid
5. Forglemmigej - den sarte lyseblå virker godt sammen med lilla
6. Lupiner
7. Tidselkugle

Hvilken farve foretrækker du i dit forsommerbed?

5 kommentarer:

  1. Hej jeg har ikke nogen bestemt farve, syntes tit man trænger til farve her om foråret, og også gerne hen over sommeren. Men en rap pink kan jeg nu godt lide..
    Hilsen Helle

    SvarSlet
  2. Hej Birgitte.De blå/lilla farver er også mig.Men hvide og rosa farver er også smukke.Iris og lupiner er jeg vild med.God aften Jette

    SvarSlet
  3. Jeg er også ret vild med de blå og lilla farver, har lige påbegyndt etableringen af mit blå bed ude langs flisegangen. Men det er altså svært at vælge favoritfarve, da også de lysegule farver er skønne her i forsommeren. .... Og de lyserøde...

    Fine emner, du viser her.

    SvarSlet
  4. Det er en god ide at komme med forslag til plantesammensætning. Dit blå og lilla bed er flot og især på den hvide spireahækbaggrund. Den cremegule iris er også med til at fremhæve de forskellige blå.
    Jeg er både til blå, violet og lyserøde farver, men i forsommeren er blå den mest dominerende i mit runde staudebed. Hele sæsonen er der blå i bedet, men omkring midsommer tager lyserød og violet over og bliver de dominerende i bedet.

    SvarSlet
  5. jeg ELSKER de blå/lilla farver - måske suppleret med hvid. Jeg MÅ snart se at få nogle lupiner - det er klart en fejl de ikke findes i min have...

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)