fredag den 28. december 2012

Året der gik

Haveplanerne for 2013 pibler frem som små og store spirer, men inden jeg går i gang med at lægge nye planer er det helt på sin plads at gøre status for året der gik. For planer er sjove at lægge, men endnu sjovere er det at se, hvad der så egentlig kom ud af at drømme.


Det nye år startede med nyudsprungne mirabellegrene - i stuen. De lagde tonen for en mild og god januar. Jeg spiste frokost ude på en træstub i solen og arbejdede i haven. To gange var vi forbi Gartneriet Spiren og haven blev beriget med juleroser og vintergækker. Måneden var så lun, at jeg lavede en belliskrans - dog på baggrund af mos - og drømte om bellis i tusindtal. Men så kom februar! Av min arm! Én eneste gang var vi på landet. Blot for at køre hjem igen. Blikkenslageren måtte endnu en gang reparere et tæret vandrør. Resten af måneden var lutter drømme om forår. Med marts blev det bedre og selvom forårsdrømmene fortsatte, så blev det faktisk forår til sidst. Med haven fuld af snepryd og kurvene fulde af stedmoderblomster. Og det sker igen i 2013.......


I april blomstrede narcisser og kugleprimulaer så det var den rene fryd. Jeg samlede skvalderkål og brændenælde og bar dem ind i køkkenet. Skovmærken kom ind i bilen som duftspreder og i skovbedet viste den, hvor dygtig den er til at agere bunddække. Maj var varm og dejlig. Forglemigej fra min mormors have bredte sig i staudebedet sammen med blå iris fra min veninde. Vi fik fuglebad og Oda kom ind i vores liv. To år var hun undervejs. Fra den første drøm til hun var en realitet. Med trutmund og permanentkrøller. Til stor fryd for de der passerede vores grund. I juni blomstrede pæonerne for første gang i de 4 år vi har haft dem her i haven. Et romantisk hit sammen med vores Lykkefund. Drivhuset blev indviet med spændende tomatsorter som aldrig rigtig blev til noget. Heldigvis havde vi Gemini på friland.


Juli og august var virkelig ikke noget at skrive hjem om. Regn, blæst og kølige aftener. Uf! Jeg var hårdt arbejdsramt og havde ikke meget tid i haven, men en ting var jeg glad for. Nemlig at jeg skulle tidligt op om morgenen. Den ene skønne morgen efter den anden lagde sig på parade. Faktisk tror jeg ikke, at der var en morgen, hvor jeg ikke spiste morgenmad med udsigt til den frodige køkkenhave. Jordskokkerne rejste sig højt, højt op i luften, kartoflerne piblede frem og vi havde for første gang hvidløg. Staudebedene var fulde af ukrudt, men ingen så det for lutter blomster. Heldigvis er haven ligeglad med dansk sommervejr, når det er værst. Først i september var vejret lidt bedre, men det vendte hurtigt og sidst i september gik jeg i haven med fleece jakke på og vinden susende om ørerne.


I oktober tankede jeg op i haven. Oven på en hektisk sommer nød jeg at lade energien op og undrede mig endnu en gang over det magiske i haven. Nattefrosten var heldigvis længe om at finde den yderste spids af Sydsjælland og der var masser af blomster og sol i vores have. Sidst i oktober nåede jeg lige at fylde hele huset med georginer inden kulden tog de sidste. November var slet ikke så slem som sit rygte og det var først i sidste trediedel af måneden at den viste sig grå og diset. Først på måneden sprang julerosen ud og stod flot sammen med de allersidste høstasters. Græskarene pyntede længe foran indgangen og i december fik nogle af dem lov at stå. De klarede den første sne i december fint, men de sidste dage har de set lidt slatne ud.

Egentlig er jeg ganske tilfreds med året som gik. Vi havde ikke sat os flere mål end vi kunne nå og vi formåede at slappe af og lade ukrudtet gro. Haven har nu så meget struktur, at vi ikke behøver at skynde os som i starten. Vi tager et hjørne ad gangen. Også i 2013.

14 kommentarer:

  1. Smukke collager fra dit haveår og dejlig tekst :-)

    SvarSlet
  2. Hvilken skøn og levende gennemgang af haveåret der gik - tak for den og de smukke kollager, der følger med :-)

    SvarSlet
  3. Jättefina collage från ditt trädgårdsår ! Det är verkligen härligt att titta igenom sina bilder från året som gick. Även om vädret inte har varit det bästa i år så är jag också ganska nöjd med året. Lycka till med nya planer för 2013.
    Lisa/Lisas trädgård

    SvarSlet
  4. Fint med sådan en gnnemgang af året der gik. Du må have taget notater undervejs. ellers synes jeg at man hurtigt glemmer hvordan vejret egentlig har været.

    SvarSlet
  5. Smukke fotocollager og fortælling. SUK.... sad lige og drømte mig væk i forårsfornemmelser :-)

    Rigtig godt nytår til dig og dine.

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
  6. Sikke et dejligt indlæg! Skønne billeder - der får én til at drømme og længes ...

    SvarSlet
  7. Skønne billeder fra et haveår hos dig! Godt nyt år ønsker jeg dig, Sophia

    SvarSlet
  8. Dejligt med et indblik i dit haveprojekter, som jeg jo kun kender til fra efteråret:0)
    Sprudlende, smukt og så krydret med lækre collager, yes!

    Dejlig dag og en solid bunke hilsner fra
    Katinka

    SvarSlet
  9. Sikke et hyggeligt indlæg, Birgitte og dejlige billeder.
    Hvert år glemmer jeg den boblende fornemmelse jeg får i maven efter jul, når det pludselig går op for mig at nu kommer foråret snart, ah :-)

    SvarSlet
  10. Et dejligt indlæg med masser af sommerminder og skønne billeder. Det kan godt være det er sundt for os med en vinterpause, men åhh.. hvor jeg glæder mig til forår og sommer. Dine billeder gør ikke den længsel mindre... ;o)
    Oda er sandelig også et skønt bekendtskab, håber hun trives og er klar til næste sæson.
    Rigtig godt nytår til dig fra mig :o)

    SvarSlet
  11. Rigtig dejlige årscollager. Det er en god måde at gennemgå sit haveår på. Vi har vist lidt den samme havestil. Plads til planter og dyr af alle slags, undtagen rådyr, muldvarpe og mosegrise, som vi i særdeleshed slås med her hvor vi bor.
    Godt Nytår
    Hilsen Lisa

    SvarSlet
  12. Fine kollager og gode historier :-)

    Oda har jo været forbillede for min Anna, så hun vækker minder ;-)

    SvarSlet
  13. Dejligt med dine hyggelige beretninger, og skønne billeder, der satte mig i umiddelbar sommerstemning.

    Ærgerligt at du lige var smuttet fra Lisbeth Kaare i sommmer. Det kunne have været så hyggeligt at hilse på dig. Well, better luck next year! - Det håber jeg så på. ;)

    Godt nytår og tak for rådgivning udi inlinkz, som har gjort alting meget nemmere. Håber vi blir flere, for så bliver det bare lidt mere hyggeligt at hoppe rundt i.

    Gode stemninger til dig
    herfra

    Eva

    SvarSlet
  14. Smuk, smuk årskavalkade i collager og beskrivelser! Pragtfulde billeder!
    Rigtig godt Nytår til dig herfra :-)
    Alice

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)