onsdag den 12. september 2012

Jordskokkernes gule blomster

Med hjem fra Langeland fik jeg i maj en spand jordskokker. Nu står de og knejser et par meter op i luften med gule blomster som en smuk kontrast til den blå sensommerhimmel.



Det er ikke alle sorter af jordskokker, der får gule blomster, men det er fælles for alle, at man skal tænke sig om inden man lægger dem. Efter sigende er det nemlig svært at få alle op og så står der jordskokker det samme sted næste år.


I det hele taget er det en nem afgrøde. Ud over, at de kommer igen af sig selv, skal de heller ikke tages op til vinter. De er fuldt ud vinterhårdføre. Meget praktisk da de giver et meget højt udbytte.

Min veninde har sat dem i et blomsterbed, hvor hun har lidt svært ved at få noget til at gro. Ikke noget problem for jordskokkerne.

Nu vil jeg tøjle min utålmodighed og vente til oktober. Så skulle der gerne være jordskokker til køkkenet.






10 kommentarer:

  1. I foråret fik jeg to jordskokker med blomstergaranti. Jeg satte dem i hjørnet af mit ublomstrende jordskokbed, så nu har jeg én gul blomst.
    I frøsamlerkredse har vi denne her vittighed på spørgsmålet om hvorvidt jordskokker breder sig meget. Nej, der er ikke nogen problemer med jordskokker. Du skal bare beslutte hvor i haven du vil have dem. Resten af dit liv.
    I Kokkenes Klimakogebog er der en opskrift på karamelliseret jordskok. Den skal jeg helt sikkert prøve. "Tilbehøret" kastanjemousse, bananis, tuilles og maccarons, tror jeg at jeg springer over.


    SvarSlet
  2. Jeg har også plantet jordskokker for første gang, jeg har dog ikke ikke fået den i blomst endnu. Faktisk anede jeg slet ikke at jordskokker fik sådanne blomster. Det er jo helt en staude, og jeg har betragtet den som grøntsag:-)
    Det må være to fluer med et smæk!

    SvarSlet
  3. Så fint med gult på hösten och till ert hus passar det extra bra.
    Snart är det dags att skörda dem. Mums säger jag.
    Allt gott
    Annika

    SvarSlet
  4. Ja det ser fint ud med de gule blomster. Jeg satte nogen ud sidste år, men har ikke set dem siden, så de har nok ikke kunnet klare mosten mellem alt kvikgræsset.

    SvarSlet
  5. Jeg har plantet mine i gamle zinkbaljer. Så er der styr på dem, jeg kan flytte baljerne hen hvor jeg synes de skal stå mens de blomstrer.
    Og netop nu er de allersmukkest.

    SvarSlet
  6. Oh, ja, vad fina de är! Här blommar våra också så vackert och de står verkligen fint i buketter:)
    Ha det fint,
    Charlotta

    SvarSlet
  7. Ih, hvor er du heldig, at de blomstrer.
    Jeg har i årevis haft et bed med jordskokker, men det er dem som ikke blomstrer. De er bare 2-3 meter høje, ser flotte ud og med gode jordskokker, men altså uden de gule blomster.
    Jeg bestilte nogle med gule blomster sidste år hos Camilla Plum, men de blev udsolgt i mellemtiden.
    Jeg aftager gerne en knold ved lejlighed, hvis du kan afse en ;-)

    SvarSlet
  8. Uhmm, jordskokkesuppe med et dryp trøffelolie....... Det ser ud som om du har til nogle portioner:)
    Jeg har helst ikke så gule blomstre i min have, men jeg har i mange år lukreret på bagboens jordskokkeblomster som har kikket op over den 2m høje ligusterhæk, desværre forsvandt de da konen flyttede og urtehaven blev nedlagt.

    SvarSlet
  9. En praktisk plante, her har jeg den lidt forskellige steder, også i udkanten af haven, den ret god til selv at vandre udad..god weekend/Sophia

    SvarSlet
  10. Nøj der blev jeg godt nok misundelig på den rare måde for jordskokker smager bare godt, og vidste da overhovedet ikke at de fik sådanne blomster . det må jeg vist spekulere over om jeg kan få plads til, for det var da helt fantastisk.. :O)

    Hilsen Helle

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)