søndag den 23. september 2012

Blomsterkunst


Der er mange gode ting at sige om fester. En af dem er alle de gode samtaler sådan en kom-sammen skaber basis for. I går blev det blandt andet til samtaler om byrum, tegneserier, sommmerhushave, lidt mere sommerhushave - og blomsterbinding.

Med hjem fik jeg et par navne, som har gjort min søndag så meget bedre.


Fotos lånt hos Gregor Lersch

Gregor Lersch skaber virkelig respekt omkring faget. Han har ikke blot dedikeret sit liv til planter og dermed blomster, men også til at forbinde dem med tiden. Derfor arbejder han konstant med nye former og sammensætninger som er i samklang med den tid vi lever i. Bag det står ikke blot praktisk erfaring, men også en mængde solid teori. Han afholder kurser. Både for professionelle og amatører. Og, hans hjemmeside oser af menneskelig varme.

Foto lånt hos Floristik.dk

Yuko Takagi er japaner og kommer derfor med en helt anden kulturel baggrund, tradition og æstetik. Samtidig er hun inspireret af blandt andet Gregor Lersch og har taget en lang række master classes hos ham. I dag har hun sin egen blomsterbinderskole og rejser verden tynd for at holde foredrag og deltage i seminarier. Hendes blomsterkreationer er lige til at spise - i overført betydning-, men jeg holder mig langt fra at drømme om at efterligne dem. .........Hverken i det store eller små.

Og, jeg har gemt Dankortet langt væk. For hos Floristik kan man nemlig købe bøger af både Gregor Lersch og Yuko Takagi - de frister og lokker.......




5 kommentarer:

  1. Åhhåhå, fresterska där ! Jag ska ägna hela söndagen åt att ta reda på åtskilliga kilon tomater och så hittar jag de här fina sidorna hos dig, hur ska jag kunna hålla mig till kvällen ;-)
    Men tack för länkarna, julboken med Gregor Lerch kommer på önskelistan (du ser, jag har redan tjuvkikat:-) Tänk att inte majsen hann fram hos dig heller, fast du bor så långt söderut mot mig, konstig sommar i år.
    Här är en annan härlig blomsterlänk: http://emersonmerrick.blogspot.se/
    Ha en skön söndag !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvarSlet
  2. Det var nogle anderledes opdagelser, som jeg lige skal vænne mig til. De ligger ikke lige til højerebenet for mig. Men det øverste billede fanger nu min interesse. Det kunne være, at Gregor skulle udforskes lidt mere ;-)

    SvarSlet
  3. Hej Birgitte!
    Ang din fråga hos mig: Ja det går att använda vilken sorts sprit som helst som inte är kryddad. Jag köper det billigaste Brännvinet på systembolaget. Vodka går säkert lika bra. Det finns mer av de aktiva ämnena i ursprungssorterna av Echinacea, typ Echinacea pallida (rosa med hängande kronblad) och Echinacea paradoxa ( som är den gula sorten med hängande kronblad). De mycket förädlade sorterna tror jag inte det är så stor idé att använda. Lycka till !















    SvarSlet
  4. Hej igen
    Lycka till med spriten :-)
    Glömde säga att du kan torka blad och blommor och koka te på också, om du skulle föredra det.
    Lisa/Lisas trädgård

    SvarSlet
  5. Hej Birgitte,
    Skønne, skønne tips :-)

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)