torsdag den 16. august 2012

Sommerens udflugter

Ingen sommer uden udflugter og foruden nogle små afstikkere blev det til tre større af slagsen i juli.

NYORD
Den første gik ikke langt væk. Faktisk bare lige over på den anden side af vandet. Men da vi ikke har båd kørte vi hele den lange vej udenom. Ned til spidsen af Sydsjælland, over Dronning Alexandrines bro og hen over Møn for at ende på Nyord og kigge hjem.


Nyord er beviset på, at aktive kræfter kan omdanne en hensygnende ø til et sprudlende samfund. Der kommer hele tiden nye tiltag til. Det seneste er en æblelund med Nyords originale sorter.

Vi var der nu for at smage og købe whisky. Det var mens sommeren mindede om vejret i Skotland!, så det var oplagt at gå forbi Noorbohandelen. Dagen efter kom den almindelige danske sommer, så whiskyen står og venter på efteråret.

Glaskugler i haven ved Runas bod

GAVNØ
Vores 5 års bryllupsdag fejrede vi med en tur til Gavnø og Karrebæksminde. Egentlig plejer vi ikke at fejre dagen, men nu faldt den på samme ugedag som vi blev gift - fredag d.13. - så det var oplagt.

De fleste tager til Gavnø når tulipanerne blomstrer, men jeg har længe ønsket at se deres sansehave.


Den er ikke stor, men meget inspirerende i forhold til at være meget mere opmærksom på alle de sanser haven appellerer til.


En bonus var sommerfuglehuset, hvor smukke sommerfugle flagrer rundt og tager sig dekorative ud.

TADRE MØLLE
Lige siden Ina fra Annas Plads skrev om Tadre Mølle har nysgerrigheden hevet i mig. Denne sommer lykkedes det.


Jeg blev bestemt ikke skuffet. Heller ikke selvom jeg ikke går op i lægeplanter. De kan sagtens nydes alene for deres dekorative karakter.


Hvem ved måske kommer jeg igen lørdag d.15. september, når der er plantebyttemarked.

9 kommentarer:

  1. Nyord er et fint sted. Jeg tror ikke, der er så mange andre byer, hvor man skal parkere bilen udenfor byen ;-)
    Vi har spist et par gange i haven på Lolles gård. Der er super skønt.

    Jeg regner med at sætte en stand op på Tadre Mølle, så du må meget gerne lægge vejen forbi d. 15. september.

    SvarSlet
  2. Nyord er et fint sted. Jeg tror ikke, der er så mange andre byer, hvor man skal parkere bilen udenfor byen ;-)
    Vi har spist et par gange i haven på Lolles gård. Der er super skønt.

    Jeg regner med at sætte en stand op på Tadre Mølle, så du må meget gerne lægge vejen forbi d. 15. september.

    SvarSlet
  3. Ja, hvor er der mange smukke steder i Danmark :)

    SvarSlet
  4. Hvor er det smukke steder og for mig helt ukendte. Dog har jeg hørt om Gavnø, men vidste ikke at der findes en sansehave der.
    Tak for synet og rundturen.

    SvarSlet
  5. Det var da en dejlig rundvisning, du dér tog os med på - tak :-) Gode udflugtsforslag, som jeg vil huske.

    De der glaskugler har jeg haft kig på længe, men kan ikke finde dem. Spurgte en svensker for et års tid siden, men hun havde kun set dem på en messe og vidste ikke, hvor de kunne købes.... Jeg har dog her i sommerferien købt noget lignende - omend i mindre målestok - som er små runde ret flade glas "mønter" i de smukkeste farver, der har en lille løkke til ophæng, så de skal da hænge i træerne :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  6. Skønne skønne udflugter Birgitte og den Nyord var bestemt et nyt sted til mit Danmarkskort.......aldrig hørt om den ø.

    Hvor er der bare mange skønne steder her i landet og hvor er det skønt vi kan hjælpe hinanden med at få øjnene op for dem :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  7. Trevliga utflykter, tack för tipsen!
    Hälsningar
    Katarina

    SvarSlet
  8. Härliga bilder, ni verkar ha hunnit med många fina utflykter! :-)

    /Annika

    SvarSlet
  9. Hehe bryllupsdag fredag d. 13
    - jeg trykker lige på " I like knappen"
    Vi blev gift d. 16/06 06 - Den mest sexede (seksede) dag af alle, som min svigerfar har sagt :-))

    Haven du viser har jeg aldrig hørt om, den ser da helt fantastisk ud.

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)