søndag den 3. juni 2012

En aftentur i haven


Endelig lagde vinden sig. Fuglene synger lystigt og er det eneste der bryder stilheden. Sådan en aften er det skønt at gå en haverunde og se på alt det der sker. For øjeblikket forandrer haven sig nærmest time for time. Akelejer, skovmærke og rhododendron synger på sidste vers. I stedet skyder iris lystigt frem. Valmuerne står på spring og studenternellikerne viser de første tegn på blomstring. For første gang svulmer knopperne på vores  pæoner og klatrerosen er tynget af et utal af knopper.

Noget af det skønneste er at stikke næsen ned i den vellugtende aftenstjerne (-eller natviol som den også hedder) på vej hen for at se hvor meget græskar og courgetter er vokset i løbet af dagen. Den passer sig selv, selvsår sig flittigt og fuglene hjælper med at sprede den til andre dele af haven. Ligesom studenternelliker, morgenfruer, tagetes, valmuer og stolte kavalerer. Der skal mange flere af den slags blomter ind i landliggerhaven. Så kan jeg koncentrere mig om at så køkkenhaven til.

7 kommentarer:

  1. Ja der er dejligt derude, når vinden har lagt sig til aftenturen. Her har den ikke lagt sig endnu, desværre.
    Hjælper rådyrskræmslet?

    SvarSlet
  2. Ja det har været en fortryllende aften efter en noget blæsende søndag.

    Selvsåerne er fantastiske og så giver de haven et touch af uregerlighed.....det er bare super skønt at naturen selv vælger den rette hylde at så frø på ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  3. Jeg stikker også snuden i natviolerne hver gang jeg kommer fordi - de er vidunderlige!
    Du er ikke den eneste der skriver om at stolt kavaler selvsår sig. Det har jeg aldrig oplevet- desværre.
    Her i haven står alting også på spring. Jeg tror de første pæoner springer ud om et par dage - højst!

    SvarSlet
  4. Jeg nåede ikke ud i går aftes, men det er skønt når vinden lægger sig. Den er ret strid for tiden ;-)
    Jeg går også og stikker næsen ned i natviolerne for tiden ;-)
    Denne her tid, hvor der er noget nyt på vej hele tiden, er bare så berusende :-D

    SvarSlet
  5. Jeg begynder også at tænke...hvorfor ikke satse noget mere på de nemme blomster og få dem i dejlige store mængder. Hvorfor kæmpe med de sarte og vanskelige.
    Meeen, jeg bliver jo alligevel ofte nysgerrig og skal lige prøve en eller anden skønhed af i haven.
    Natviol er absolut også en af mine nye favoritter i haven. Den afløser lige præcis judaspenge i blomstringen.

    SvarSlet
  6. Som et lille plaster på såret har vindstille og solbeskinnede aftner heldigvis afløst mnge iskolde og blæsenede sommerdage...
    Lige i øjeblikket er det her jeg kommer i haven!

    Jeg nyder også mine natvioler, der desværre ikke dufter helt så meget i en vase indenfor....

    SvarSlet
  7. Det lyder jo som det rene Morten Korch og det er det jo også sådan en aften. Det er en god ide at have mange af de nemme blomster - har du sommeranemone? Det er godt nok en staude, men den er også flittig til at brede sig.

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)