onsdag den 9. maj 2012

Forglem mig ej

Tænk sig, at Gud kunne glemme denne lille smukke blå blomst, da han skabte blomsterne.


Der stod den ved bækken og hev ham i ærmet for at fortælle han havde glemt den. Men, nej, sagde han, jeg glemmer ikke dig og du glemmer ikke mig.

Historierne om, hvordan Forglemmigej fik sit navn er mange, men de handler alle om håbet om ikke at blive glemt og blomsten er et symbol på troskab mellem elskende.



Som så mange andre blomster pynter den ikke kun i haven, men også på kagen. En mokkalagkage med blå forglemmigej er et smukt syn.

I dag fald jeg for fristelsen til at købe Anemette Olesens "Spiseblomster". Jeg er vild med hendes bøger, fordi jeg bliver så meget klogere af at læse dem. De er alle grundige. Og, I kommer helt sikkert til at høre mere om de spiselige blomster.

12 kommentarer:

  1. Dejlig anekdote... Og jeg ELSKER forglemmigej

    SvarSlet
  2. Og smuk er den! Jeg ville nødigt undvære endsige glemme den i min have!!

    SvarSlet
  3. PS: Jeg vidste slet ikke, blomsterne var spiselige. Det vil jeg fluks finde en måde at gøre brug af inden for længe :-)

    SvarSlet
  4. Skøn fortælling. Forglemmigej minder mig altid om min mormor, hun elsker den så højt :o)

    SvarSlet
  5. Sød beskrivelse, og smukt bed med alle dine forglemmigej.
    God dag.
    Have hilsen
    Anita

    SvarSlet
  6. Det var da en dejlig historie - og hvor ser dit bed dejligt uhøjtideligt ud :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  7. For glem mig ej er uundværlige i haven, jeg er først ved at indføre dem nu.
    Anemette Olesen har boet på Samsø for snar 30 år siden, vi fik børn samtidig :o)

    SvarSlet
  8. Skønne skønne forglemmigej - de gør et fantastisk smukt bunddække. Den bog lyder da bestemt som en jeg skal holde udkig med ;0)

    SvarSlet
  9. Å-ja en af yndlings-blomsterne. så skønt med det blå på denne tid af året. Så kønt op i mod alt det grønne.

    Jeg har også flere af Anemettes bøger og har hørt hende fortælle om spiselige blomster i den økologiske have i Odder - hun ved vist alt om spiselige blomster ;0)

    Hilsner fra Mette

    SvarSlet
  10. Den är så söt, och hela trädgården är full av den just nu :-) Tack för tipset om Anemette Olesens sida, inspirerande ! Ha en skön vecka !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvarSlet
  11. Den er så fin og jeg har da faktisk rent glemt.. at få mig sådan nogle på min altan. Hmm det må jeg lige lave om på. Tak fordi du mindede mig om dem :-))

    Vh
    Henriette

    SvarSlet
  12. smukke blomster og den dansende rådyrdame - og tak for linket til anemette Olsen, hun lyder som en inspirerende dame :-)

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)