mandag den 5. januar 2015

Naturens gødning

Som faste læsere vil vide, så er jeg begejstret for at lave min egen gødning. Jeg har en fuldstændig uautoriseret kompostbunke, hvor jeg uden noget system komposterer stort set alt plantemateriale. Ukrudt kommer dog i den lukkede beholder, så frøene slås ihjel. Alt andet grønt inklusiv det grønne køkkenaffald kommer også i den åbne kompostbunke. Jeg henter tang på stranden og jeg laver min egen brændenældegødning.



Det hele foregår efter den filosofi, at man kan bruge uendeligt megen tankevirksomhed på at ville gøre det helt rigtigt - og aldrig komme igang - eller man kan bare kaste sig ud i det.
Jeg kaster mig bare ud i det.

Det der har vist sig at være mest effektivt er tangen. Ved vores kyst er vandet ikke særlig salt og der driver det dejligste ålegræs ind med jævne mellemrum. Ålegræs er det bedste tang til gødning, men blæretang gør også et godt stykke arbejde. Det skal dog udsaltes og derfor er det bedst at hente det om efteråret. Så klarer sne og regn udvaskningen og tangen er klar til foråret. Vores ålegræs bruger jeg med det samme.
Du kan læse mere om tang som gødning HER


Brændenældegødning er nemt at lave. Jeg plukker en masse brændenældeskud og hælder vand over til det dækker. Så står det en uge eller 14 dage alt afhængig af, hvor travlt jeg har, inden jeg sier det og hælder væsken på en beholder. Brændenælderne lægger jeg på komposten. De er gode kompoststartere. Når jeg skal bruge gødningen fortynder jeg 1:10 med vand. Ellers er det for heftigt. Brændenælder er bedst at lave gødning på inden Skt.Hans. Gødningen er rigtig god til planter i krukker.

Som sagt gør jeg ikke meget ud af min kompost, men gode kompoststartere er -  foruden brændenælder - hønsegødning og kulsukker. Sidstnævnte er årets kommende test i landliggerhaven. Gødning af kulsukker laver man på samme måde som brændenældegødningen. Det er rigtigt godt til for eksempel at gøde tomater og andre frugtbærende planter. Mere om det, når jeg kommer så langt.

Kompost bruger vi også til at lave nye bede i græsplænen, som nogen måske husker og nu har vi kigget til det første lasagne bed, som vi lagde i sensommeren sidste år.


Det er intet mindre end et hit. Dog forudsætter det, at man kan holde ud at have en overdækket "høj" til at stå i haven en rum tid til komposten er formuldet. Vi har snydt lidt, fordi vi også i år inddrager mere af græsplænen og derfor bare flytter den overskydende kompost. Først lægger vi et lag aviser på græsplænen. Der hvor vi vil have et nyt bed. Oven på dem lægger vi et godt lag kompost og til sidst dækker vi med ukrudtsdug. Så arbejder naturen, græsset forsvinder og der kommer i stedet et dejligt bed med god jord. Lige til at plante eller så i.

Hvis nogen har fif til anden naturgødning -eller til måden jeg gør det på - så hold jer endelig ikke tilbage. Læg meget gerne en kommentar.

Dette er et opdateret indlæg fra april 2012.

19 kommentarer:

  1. Jeg ved desværre ikke meget om kompost, så ingen gode råd fra mig. Bent plejer at grave græs af, når vi skal have et nyt bed. Græsset lægger han i en stor bunke, med tiden bliver det til kompost. Jeg har brugt af det de første bunker i år.
    Det lyder godt at lægge aviser og ukrudtsdug ud for at lave et nyt bed, det kan blive næste gang, lige nu har jeg mange nye bede, jeg skal have tilplantet.
    Havehilsener
    Lisbeth

    SvarSlet
  2. Hej Birgitte

    jeg laver nye bede efter næsten samme princip - dog lægger jeg lidt jord oven på aviserne, herefter kartofler og til sidst et godt lag hø eller lignende. Så har jeg kartofler samme år og bedet er klar til efterårsbehandling.
    mvh Lone

    SvarSlet
  3. Hej Birgitte. Jeg ved heller ikke så meget om kompost, men det lyder ret tjekket og smart den måde du gør det på. God idé med et lasagnebed!

    SvarSlet
  4. Hvor er du altså bare overskudagtig.
    Stor respekt !!!

    SvarSlet
  5. Du har då god hand med din jord och din kompost. Min far berättade att de använde tång som gödning när han var liten, typ 30-40-tal, han bodde på sydkusten här i Sverige.

    Hur länge kan man bevara brännässlekoncentratet? har du det i rumstemperatur eller kallt?

    Kram

    SvarSlet
  6. Lasagne bede er bare smarte. Det har jeg også brugt i sin tid, da jeg lavede nye bede.
    Man kan også grave tørvet op, lægge aviser ned i hullet og lægge tørvet med græsset nedad på avisen. Så formulder det lynhurtigt, fordi der er grønt (græsset) og brunt (avisen, eller pap). Og det har den fordel at man faktisk kan plante i det med det samme. Hvis man skal plante noget større fjerner man bare lige græsset i det hul.
    Og samtidig vender man mange af ukrudtsfrøene så langt ned i jorden at de ikke kan spire.
    Jeg skal altså også snart prøve at lave brændenælde gødning. Men jeg er bare bange for at lave den for stærk. Jeg har endda fundet en rigtig smart beholder til det.

    SvarSlet
  7. En god filosofi, bara kasta sig ut i det :-) Provar man inget får man ingenting veta ! Lite avundsjuk är jag på din tang, den verkar vara ett bra gödselmedel. Men jag har ju både kaniner och höns istället. Och vallört (kulsukker) är riktigt bra näring, både som gödselvatten eller som gröngödsling direkt på jorden. Den bryts ner ganska fort. Gokväll !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvarSlet
  8. Jamen det lyder da smart, at lave sin egen gødning. Vil meget gerne høre mere om jeres forsøg. Det er en bragende god idé.
    Vores kommune holder grøn dag på lørdag, og jeg skal op og høre lidt mere om kompostering osv. Der bliver delt kompostorm ud også.
    Jeg synes det går lidt trægt med den kompostering.

    SvarSlet
  9. Tak for alle jeres gode indput!

    @Hanne: Der er ingen fare for at lave brændenældegødningen for stærk, så længe du husker at fortynde den 1:10 med vand, når du skal bruge den. Altså en lille sjat gødning og rigtig meget vand :-)

    @Anna: Jeg laver aldrig særlig store portioner og får derfor hurtigt brugt brændenældegødningen, men jeg ved, at andre opbevarer den sommeren i gennem. Hvis den er i en lukket beholder er der næppe særlige krav til opbevaring, men det lugter kraftigt, så vores står i redskabsskuret.

    Bedste havehilsner
    Birgitte

    SvarSlet
  10. Når vi indvinder nyt land, springer vi både aviser og ukrudtdug over. Om efteråret lægger vi kompost og alt muligt planteaffald i et tykt lag direkte på plænen eller hvor det nye bed nu skal være. Næste sommer dyrker vi robuste planter som f.eks. kartofler eller græskar med store dækkende blade. Inden man ser sig om har man en masse ny jord som man kan flytte til andre bede eller dyrke i på stedet.

    SvarSlet
  11. Ja i naturen är det ju ingen som komposterar materialet i en särskild behållare, så på så sätt borde ditt sätt vara riktigt bra! Jag brukar också kasta ut en del faktiskt :-) Och gör nässelvatten. Och så har jag förstått hur jättebra det är med gräsklipp!

    /Annika

    SvarSlet
  12. Godt indlæg :-)))

    Jeg bruger brændenældevand og almindelig kompost. Men, men men, lige i øjeblikket omlægger jeg hele komposteriet, fordi jeg har været alt for slem til at komme blomstrende ukrudt i. Det er meget dumt. Jeg har virkelig fået spredt de slemme ukrudtsarter rundt i hele haven :-(
    Jeg skal have fat i en lukket beholder til den slags.

    SvarSlet
  13. Rigtig spændende læsning :-D
    Det er først i år jeg for alvor er begyndt at kompostere.
    Men hvad stiller jeg op med alt mit skvalderkål? skal det på forbrændingen, eller kan man kompostere det (så man ikke får endnu mere skvalderkål i haven)?
    Indtil videre har jeg puttet det i en sort sæk for sig selv.
    Det kunne egentlig være rart at vide hvad i andre gør?

    SvarSlet
  14. Hej Birgtte.
    Tak for et rigtig godt og spændende indlæg!
    Jeg støtter op om, at man laver sin egen jord fremfor at dræne de smukke højmoser rundt omkring i Danmark.
    Jeg har netop fyldt to nye bede med den lækreste og hjemmelavede kompost-jord....
    Hos os har vi gennem flere år haft et jordforbedrings-projekt, hvor nedpløjet hestemøg i den grad har forbedret jordstrukturen - desuden gøder det i en sådan grad, at anden form for gødning ikke har været en nødvendighed.
    Tang har vi også prøvet, men det kræver lidt mere arbejde.
    God weekend og bedste havehilsner fra Mette

    SvarSlet
  15. Om du letar efter aurikler så är Rays perennials en guldgruva:
    http://www.raysperennials.se/
    Fast det är väldigt lätt att så dem också, om man får tag på frö.
    Önskar dig en trivsam helg !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvarSlet
  16. Hvor skønt med endnu flere gode indput! Tak for det!
    @Mamses oase: Skvalderkålen spiser jeg eller jeg gør som dig, så jeg er bestemt også nysgerrig på om der er andre muligheder.

    Bedste havehilsner
    Birgitte

    SvarSlet
  17. Jeg må tilstå at jeg både i år og sidste år har kørt næsten alt mit ukrudt på genbrugspladsen da jeg havde åben kompost og derfor har kæmpet rundt i mit eget ukrudt i mine bede, så nu skal jeg have bund i det. har også lavet brændnældevand sidste år og har da overvejet at gøre det igen så tak for påmindelsen.( har dog en lukket kompost)

    Hilsen Helle

    SvarSlet
  18. Skvalderkål har jeg også prøvet at putte i sorte sække, men jeg synes ikke rigtig at det vil dø ...
    Jeg har efterhånden kun skvalderkålen i hækken, og jeg er begyndt at stoppe det lugede skvalderkål med rødder og det hele ind under hækken igen.

    Hmm, ved ikke helt om det er smart, men teorien er, at når man ofte kommer forbi med hakkejernet, så når det ikke at sætte sig fast igen, og de frodige blade virker som jorddække, og holder andet ukrudt væk.
    Om teorien holder er jeg blevet klogere på om et år eller 2.

    SvarSlet
  19. Jeg klipper skvalderkålen af helt nede ved jorden og smider det hele i komposten. Rødderne (+ de smukke blomsterstande), som er det farlige, graver jeg op og kører på forbrændingen til det andet affald, som de formulder ved høj temperatur.
    Elsebeth

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)