fredag den 13. april 2012

Den viktorianske køkkenhave

Jeg drømmer om en Walled Garden. Sådan en rigtig viktoriansk muromkranset have med et godt lunt mikro klima og en indbydende dør.


Skotland - gå en tur i haven


Kylemore Abbey Garden - også i Skotland

Den skulle især være til min køkkenhave, men der måtte da også gerne være lidt blomster



Nu er det jo sådan med drømme, at man kan enten blive ved med at drømme eller gøre noget ved det. Nogen laver en miniature udgave......


Men på en eller anden måde synes jeg ikke en murstensmur passer til et træhus. Så jeg udvider kvashegnet. Bid for bid.


Jeg og fuglene har nemlig meget fornøjelse af det. En gråspurv trippede rundt, spiste sig mæt og gemte sig i det i påsken. Og, jeg fulgte med fra køkkenvinduet.

Når det nye stykke køkkenhave skal anlægges, så gør jeg som Charlotta. Hun har nemlig den helt perfekte ide til den som ikke orker at grave mere græsplæne op lige nu, men heller ikke har tid til at lasagnebedet formulder. Se her, hvordan hun gør.

God weekend
- jeg skal hygge med gode venner og klippe mere kvas til hegnet.

13 kommentarer:

  1. Åh ja, jeg har også altid drømt om en Walled Garden. Hvis min mand var murer ville jeg helt sikkert (prøve) at få ham til at lave en ;-)
    Men lige nu diskutterer vi med naboen som mener et plankeværk vil give for meget skygge i forhold til en hæk. Så jeg fik hende nu nok aldrig med på en mur :-D
    Rigtig god weekend med venner og kvas. Det lyder som den rette kombination til hygge :-)

    SvarSlet
  2. Det er altså virkeligt flot det kvashegn!
    Jeg kendte faktisk ikke til begrebet før du præsenterede det første gang.
    En rigtig fin og bæredygtig måde at lave læ på og hvor må det være en luksus for alle krible krablerne. Fedt! God weekend med venner og kvas.
    Knus
    Karina

    SvarSlet
  3. Hej Birgitte. Åh det lyder godt og billederne er flotte. Det var inspirerende at se disse billeder. Jeg kendte slet ikke begrebet walled garden og bliver så glad, når jeg lærer noget nyt. Jeg tror også dit hegn med kvas bliver fint. Rigtig god fornøjelse her i weekenden.

    SvarSlet
  4. Ja, hvem ville ikke gerne have en så smuk køkkenhave.

    Spændende med dit kvas hegn - god weekend :-)

    SvarSlet
  5. Gode billeder.
    Hvor er der smukt.
    Tak for rundvisningen.
    Dit kvashegn bliver flot.
    Her skinner solen i dag fra morgenstunden.
    Ha` en god dag.

    SvarSlet
  6. Jeg ville også ønske at jeg kunne fåen muromkranset have med skønne døråbninger, men det ville heller ikke passe ind i dette villakvarter. Heldigvis kan vi sluge skønhederne på billeder og ellers implementere noget andet der "minder om" hos os selv og dit kvashegn er et rigtig godt bud i sommerlandet så det er bare derudaf.
    Jeg tror at du vil fortryde det hvis du lægger presenning ud mellem og under dine højbede, det er ikke vandgennemtrængeligt og hvis du først begynder at prikke hul vil det gå i stykker. Brug ukrutsdug som vandet kan trænge igennem.
    Rigtig god haveweekend.

    SvarSlet
  7. Altså det kan misforstås jeg mener at kvashegn er godt i alle haver - skal selv til at lave et i hjørner hvor ligusteren er næsten død:-)

    SvarSlet
  8. Flotte billeder fra Skotland! - det ser jo bare helt fantastisk ud.
    Ja, for at have det samme herhjemme skal man vel nærmest købe en herregård! ...det ville ikke være så ringe endda :-)

    SvarSlet
  9. Jeg kan godt love dig, at du ikke er den eneste med den drøm. Jeg drømmer nemlig om en køkkenhave med alverdens grønt, og så drømmer jeg om meget mere læ i haven :-)

    SvarSlet
  10. Tak for have turen......dejlig inspiration at hente hjem til drømmene :0) Jeg må give dig ret .....kvashegnet egner sig bedre end en mur til dit skønne træhus........omend det kunne være skønt for mikroklimaet ;0)

    SvarSlet
  11. Vilka underbara inspirationsbilder, vill ha ! Men en stenmur skulle nog inte passa hos mig heller. Jag tycker ditt hägn är jättesnyggt, och vad bra att fåglarna gillar det också! Ha en bra vecka !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvarSlet
  12. Ja sådan en have vil være fantasisk:) Der var for ikke så længe siden en programserie på DR2 der hed fra have til mave, den familie havde den smukkeste muromkranset have. Og man har jo altid lov til at drømme

    vh Dorte

    SvarSlet
  13. Ja bare man havde en mur omkranset have, men dit kvashegn er også smukt og passer så fint til et sommerhus.
    Knus
    Annette

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)