tirsdag den 10. april 2012

Brændenældesuppe

Foto HERFRA 
- hvor der også er tips til andre spiselige vilde urter

En gang brændenældesuppe gjorde godt i dag. Oven på alle påskens veldækkede borde, trængte vi til noget let spækket med vitaminer. Og, nej vi havde ikke købt brændenælderne i Irma, men plukket dem i haven......
Der findes et utal af opskrifter på brændenældesuppe, men jeg bruger Morten Heibergs fra kogebogen "Heiberg helt enkelt".
Længe før det blev så hipt med vilde urter, at Irma lancerede brændenælder og skvalderkål i grøntsagsafdelingen, slog han et slag for brændenældesuppen. Nærmere betegnet i 2002. Det synes jeg han skal have lidt kredit for. I det hele taget er kogebogen værd at anbefale. Den bliver flittigt brugt her i huset på 10. år.

Heibergs brændenældesuppe

1 l. hønsebouillon
1/2 l. vand
4 håndfulde topskud fra friske brændenælder
25 gram smør
lidt friskreven muskat
groft salt og friskkværnet peber
4-5 spsk. cremefraiche 38 %

Kom bouillonen i en gryde og varm op til bouillonen når en temperatur lige under kogepunktet.
Hæld vandet i en lille kasserolle og varm op til det koger. Kog brændenælderne i vandet i 1 minut. og hæld dem gennem et dørslag, så vandet sigtes fra. Skyld nælderne med koldt vand og læg dem på et klæde til afdrypning, når de er helt kolde.
Smelt smørret i en lille kasserolle. Sauter nælderne i smørret i 4-5 minutter over medium varme. Drys salt og peber samt revet muskat over. Lad nælderne dryppe af på et stykke køkkenrulle.
Kog bouillonen op og hæld den i en blender. Tilsæt brændenælderne og blend ved medium hastighed. Skru helt ned for hastigheden og tilsæt cremefraiche i små portioner ad gangen. Vær varsom! Hvis du tilsætter den for hurtigt og ved for høj hastighed er der fare for at suppen skiller.
Når du har tilsat cremefraiche må suppen under ingen omstændigheder koge igen, men du kan varme den langsomt op. Smag til med salt og peber.

6 kommentarer:

  1. Brændenældesuppe lyder skønt på sådan en kølig regnfuld aprildag.

    Jeg anede ikke, at man kunne købe brændenælder i forretninger. Men det er jo alle, som har en have ;-)

    SvarSlet
  2. "ikke alle, som har en have" skulle der have stået.

    SvarSlet
  3. Hvor lyder din suppe lækker :-) jeg har virkelig fået lyst til at spise 'ukrudt' det sidste års tid, men min mand nægter ind til videre. Og han er jo kokken her.
    Hvor er det vildt at man kan købe det i Irma. Tænk hvis efterspørgselen bliver så stor at det bliver udrydningstruet :-D
    Jeg har kun smagt brændenælde-frikadeller på en udflugt med pigernes børnehave for mange år siden. Det smagte godt.

    SvarSlet
  4. Jeg synes også det er sjovt at se en filmet bakke med ramsløg i supermarkedet.

    SvarSlet
  5. Begge mine drenge har lavet brændenældesuppe i historieundervisningen i folkeskolen og til spejder og dengang forsøgte de at overtale mig til at prøve det.
    Nu er det lige før det snart lykkes dig at få mig til at prøve, når du omtaler det så varmt:)

    SvarSlet
  6. Brændenældesuppe står også meget klart i mine barndomserindringer. Dengang smagte den nu ikke godt, men den bestod nu også kun af de brændende nælderne i en gryde kogende vand (tilsat lidt jord selvfølgeligt)
    Måske skulle man prøve igen i en nyere og måske lidt mere voksen version ;-)

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)