lørdag den 31. marts 2012

Timianthe hjælper mig gennem dagen

Foto fra Havenyt

Jeg drikker timianthe i spandevis i dag. Påskeferien blev skudt i gang i går aftes - og nat - i gode venners selskab. Mægtig hyggeligt, men i dag melder tømmermændene sig. Det bedste middel mod det er timianthe. Helt frisk når jeg nok ikke at blive, men friskere.
Timian er en meget anvendelig læge krydderurt. Udover tømmermænd lindrer den også ondt i halsen. Tidligere brugte man den mod menustrationssmerter, diaré, hoste og hovedpine. Olien - som giver den dejlige duft - er bakteriedræbende og den bruges blandt andet i tandpasta.

Du kan læse meget mere om timian HER

10 kommentarer:

  1. Ja, timjan är en fantastisk växt. När man är förkyld och har segt slem är timjante mycket bra. Hoppas att ditt te hjälper mot din hangover.

    Kram

    SvarSlet
  2. Timian mod tømmermænd, det har jeg aldrig hørt om før, men det må jeg huske til næste gang det bliver aktuelt:) God bedring

    vh Dorte

    SvarSlet
  3. Timaiante har jeg aldrig prøvet heller ikke selvom jeg ikke har haft tømmermænd. Men det lyder sundt, så ... Salviete har også en rensende effekt og det har jeg prøvet - det smagte da ok, men meget urteagtigt.
    Håber teen har bragt dig godt gennem dagen :-)

    SvarSlet
  4. Timian te smager godt også uden tømmermænd, det drikker jeg tit om sommeren.
    Håber du er frisk til i morgen :o)

    SvarSlet
  5. Det er godt at du har ferien foran dig og det lyder som om det var en hyggelig fejring, selvom du har "lidt" en smule idag;)
    Jeg har aldrig smagt timianthe og må indrømme at jeg er mere til pebermynte når det skal drikkes - til gengæld elsker jeg timian i mad.
    Forsat god ferie.

    SvarSlet
  6. Hej
    Timiante er en god drik, men mod tømmermænd vidste jeg ikke må prøves.:)
    Vi ses snart til undervisning i haven:)

    SvarSlet
  7. *SMILER* - håber at theen har en god effekt 2. dagen så de bankende håndværker helt er forsvundet ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  8. Timian er en herlig urt, som kan bruges til mange ting. Desuden er den køn og se på. Håber at hovedet har det bedre.

    Ha' en dejlig aften.

    SvarSlet
  9. Jeg elsker timian - den er min yndlingskrydderurt, og jeg har mange forskellige sorter. Jeg har aldrig hørt om, at den skulle være god mod tømmermænd - godt råd, selvom jeg vist ikke har haft tømmermænd i flere år ;-)

    God påske ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  10. Smart, dejlig ide :-) tak for den, sker ikke så tit men rart at vide, også med de andre ting den gør godt for.

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)