onsdag den 28. marts 2012

Emil Nolde og haven


"Blomsternes farver havde en uimodståelig tiltrækningskraft på mig, og nærmest pludselig begyndte jeg at male..... Blomsternes strålende farver og disse farvers renhed, jeg elskede dem" (Emil Nolde)

Blomsterstilleben med asters, valmue og ridderspore
1952
fra artnet

Lige meget, hvor Nolde slog sig ned anlagde han en blomsterhave. Da han i 1927 kom til Seebüll startede han fra bunden med en grøn græsmark. Haven anlagde han ud fra bogstaverne A og E. Ada og Emil - hans kone og ham selv. Det må da være den rene kærlighed.



Haven består i dag og hører til  museet Nolde Stiftung Seebüll - hvor haveplanen er fra. Det er muligt at købe både planter og frø fra haven. Jeg har ikke selv været der, selvom museet længe har stået på ønskesedlen, men min veninde har. Så i mandags lå der en dejlig fødselsdagspakke i postkassen. Der var mange rare ting i den pakke og blandt dem frø af Ridderspore og Dusksalvie fra haven. Jeg ved lige, hvor Riddersporerne skal stå. Bag ved de røde valmuer. Det vil for alvor minde mig om Emil Nolde.

7 kommentarer:

  1. Sikke en herlig gave med historie. Den slags eeelsker jeg også.

    Ha' en dejlig aften :-)

    SvarSlet
  2. Emil Nolde´s have er på min liste over steder jeg skal besøge.
    Den ligger jo så tæt på Danmark og der er dejligt i Nordtyskland.

    SvarSlet
  3. Sjovt nok har jeg været i den have for maaaaaaange år siden, nok først i 70erne, det sagde mig ikke en dyt.
    Næh for den gang var jeg jo ikke haveinteresseret, men det var min daværende svigermor, hun var meget imponeret og snakkede som et vandfald. Jeg kedede mig, tænk hvor kan man forandre sig :o)

    SvarSlet
  4. Jeg har været der og hans værker gjorde et enormt indtryk på mig. Det var en meget stor oplevelse. Desværre var jeg ikke haveinteresseret dengang, men jeg kan da høre at jeg må tilbage og opleve den.

    SvarSlet
  5. Dejligt indlæg, nu fik jeg endnu et udflugtsmål og det er dejligt at have steder i mente, hvis man skulle komme forbi:)
    Jeg glæder mig til at se billedet "live" på et tidspunkt.

    SvarSlet
  6. Jeg var der sidste år og har vist også lidt billeder liggende. Det er bestemt en fin have og at museet også er værd at se, gør det jo bare ekstra interessant :o)

    SvarSlet
  7. Det var da en dejlig gave at få :-)

    Jeg har været på museet for mange år siden, og stedet gjorde stort indtryk på mig. Og selve området er virkelig smukt.

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)