torsdag den 12. januar 2012

Sukkulenter kan så meget



Jeg er blevet grebet af Susannes husløgfeber. Det er så taknemlig en plante. Selv i sidste års kolde og snefyldte vinter avlede mine udendørshusløg babyer en mas. De klarede sig alle fint i urtepotten og blev i løbet af sommeren store nok til selv at skabe endnu flere aflæggere. Med andre sukkulenter skal man træde mere varsomt. Nogle er mere frostfølsomme, men det kan lade sig gøre at finde sukkulenter, som kan klare vores klima. Det kan du læse om HER. Nu er det tid til at se på sukkulenters dekorative egenskaber.


Jeg kunne for eksempel lave en vertikal husløg have og hænge den op på husvæggen. Du kan se, hvordan HER -  hvor jeg også har billedet fra.


(Foto: Gap Gardens)

Jeg kunne finde en metalboks frem og lave en lille stilig dekoration.


Eller gå efter en lidt mere vild stil. - Og købe bogen......

(Foto fra L.A.Times)

Og, så kunne jeg selvfølgelig gå fuldstændig bling.

(Foto fra Flaming Petal - klik kun her fobi, hvis du har masser af tid...)

Eller jeg kunne sætte dem under glas med lidt af mit elskede mos og en kogle.


Måske skal de op i et træ.

(Foto fra Pretty Chic blog)

Og, så er der selvfølgelig alle buketterne. Her trommestik (Craspedia) sammen med en grå og grøn sukkulent.


Nogen som vil med på kursus i blomsterbinding?

Sukkulenter var sidste år det helt store hit i USA. Jeg er klar til, at feberen i år for alvor rammer Danmark.


8 kommentarer:

  1. Der nåede jeg da lige at falde fuldstændig på halen over DINE super-flotte bede/kasser med forskellige sukkulenter - lige indtil jeg læste videre, thi hi ;-) Men derfor er de nu superflotte og kunne velsagtens også overføres til et horisontalt bed, mumms.

    Du har fundet mange gode eksempler på, hvordan sukkulenter kan bruges i forskellige sammenhænge - tak for inspirationen :-)

    SvarSlet
  2. Wow vad läckert! Man kan få väldigt olika typer av feber tydligen.Mycket fint sätt att visa upp dem på.
    Ha det gott
    annika

    SvarSlet
  3. Pudsigt, du har lavet et indlæg om disse, da jeg er blevet helt og aldeles forelsket i dem - har ellers ikke tidligere været så vild med dem, men det er ligesom kommet snigende de sidste måneder... ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  4. De er virkelig kommet i vælten. Du har fundet mange gode idér. Jeg er helt klart faldet for bling-udgaven ;-)

    SvarSlet
  5. jojojoj ! Vilket inspirerande inlägg! det kommer ta hela kvällen att kika runt på dina länkar, men det måste jag nog :-) Fast först ska jag se Bonneröven på TV. Ha en fin fredagskväll !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvarSlet
  6. Wow. Jeg har da aldrig tænkt på at de kunne bruges til så meget sjovt. Åh nej, det kunne godt ligne en samle-emne mere :-)

    SvarSlet
  7. Jeg har altid været vild med sukkulenter, men desværre ikke haft så mange af dem.
    Så jeg blev da ellevild da jeg i December så de havde en hel masse i den Løvbjerg jeg nogle gange handler. Med mig hjem kom 4 af de flotteste. Da jeg kom hjem prøvede jeg at google dem for at lære noget mere om dem. Stor var min ærgelse da jeg opdagede, at det jeg troede var husløg (det ligner husløg) er en sukkulent der ikke tåler frost overhovedet. Øv øv jeg kan iøvrigt fortælle de hedder; Ecneveria mix. De kan bruges som sommerblomst.
    Havehilsner fra Marianne.

    SvarSlet
  8. Jeg forsøgte ihærdigt at komme igennem med en kommentar til dette indlæg for et par aftner siden - men der var ikke hul igennem ;-) Ville egentligt blot skrive til dig, at du jo også kunne overveje et "grønt tag" med sukkulenter.

    Bedste hilsner fra Mette

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)