mandag den 16. januar 2012

Jeg drømmer om bellis i tusindtal

Bellis eller Tusindfryd, som den også hedder, har den store fordel, at den blomstrer fra tidlig forår til sen, sen efterår. Ja, milde år holder den slet ikke op eller den gemmer sig under sneen, som sidste år. Stilken bliver blot kortere om vinteren, for til foråret igen at strække sig i mod himlen med den svimlende højde af 15 cm. - dog oftest mindre.




Den er for mig en rigtig livgiver og jeg havde jo lovet, at vise, hvad jeg i weekenden, fik ud af at lege med bellis. Jeg synes nu godt, at den kunne have opført sig lidt mere fotogen. Et snapseglas i koppen kompenserer for den korte stilk og rundt om har jeg sat lammeøre.

Slægten Bellis indeholder 15 forskellige arter, som hører hjemme i Europa og Nordafrika. Heraf er Bellis perennis den vi kender herhjemme som Tusindfryd. Den er der lavet en lang række hybrider af og se, det er her drømmene alvor begynder. Vi synes nemlig begge, at det er skønt med bellis i græsplænen. Ja, faktisk synes vi, det hører til og nu drømmer jeg om at fylde græsplænen med et flerfarvet bellisflor.

Bellis perennis Rominette mix
Foto fra Coleman´s

De fleste hybrider - hvis ikke alle - er med fyldte blomster og kommer i mange forskellige farver. Både ensfarvet og blandet. Og, der er mange af dem...........KLIK HER, hvis du er blevet nysgerrig

(Foto: Ron Bonser)

Bellis kan også komme med ind i køkkenet. Blomsterne er smukke på kager og gode i en feminin snaps. Bladene kan om foråret spises som salat eller dampede. Begge kan komme i en stuvning sammen med grønsager og urter. Og blomsterknopperne kan syltes med for eksempel honning og æbleeddike. Et ordentlig C-vitamin tilskud i en tid, hvor der i den grad er brug for det.

12 kommentarer:

  1. Jeg har også stor fornøjelse af mine almindelige bellis i græsset.

    Men jeg har også prøvet de stærkt farvede, du viser. De opførte sig som to-årige. Blev færre og færre. Måske på tide at prøve igen.

    SvarSlet
  2. Bellis er en rigtig barndomsplante for mig, som jeg aldrig aldrig bliver træt at.

    Tak for påmindelsen :D

    Hjerteligst

    SvarSlet
  3. En dejlig kop bellis - også min barndoms blomst.
    Elsker - elsker ikke eller skal - skal ikke.

    SvarSlet
  4. ....mmmmmmm....smukke drømme Birgitte.....og ungerne vil elske det ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  5. Bellis og kløver, så køre barndomsminderne afsted i erindringerne:-)

    SvarSlet
  6. Bellis er bare så skønne og din ide med snapseglasset og bellis er genial:) Jeg elsker også bellis i græsplanen og så synes jeg at de nye sorter i potter er ret søde.
    Mest af alt minder bellis mig om sommerdage på langs i græsset da jeg var barn, hvor vi kunne bruge oceaner af tid på at trække de skønne på strå.

    SvarSlet
  7. Ååhh ja Bellis, Bellis, Bellis. Netop idag på min vej rundt i haven, lagde jeg mærke til hvor mange Bellis-rosetter der var i plænen.....var egentlig lidt misfornøjet over det, da de havde invaderet en stor del, især at en græssti.......men nu kan jeg jo spørge mig selv om Bellis har ødelagt min græsplænen eller om græs har ødelagt mit Bellis-bed...ha ha.
    Nej, ingen sommer uden Bellis i græsset - sådan skal det simpelthen være, ikk´.

    SvarSlet
  8. Bellis är så söta. Barndomsminne för mig också, min mormor hade sin stora gräsmatta full med små vita och ibland rosa bellisar. Fina sorter du visar! Jag visste inte att man kunde äta den, tack för informationen ! Nu ska här sättas Bellis :-)
    Lisa/Lisas trädgård

    SvarSlet
  9. skøn drøm Birgitte, det vil se fantastisk ud.
    Knus
    Annette

    SvarSlet
  10. Bellis er så skønne, og indbegrebet af dansk sommer :-)
    Her blomstrer de også rundt omkring lige nu.
    Jeg elsker også de dobbelte i stærke farver, og køber lidt hvert forår.
    Jeg har dog også sået dem selv og overvintret dem for år tilbage, da man endnu ikke kunne købe dem hér om foråret. Englænderne elsker dem jo :-)

    SvarSlet
  11. Jeg er også vild med tusindfryd, og her hos os på Fyn har de blomstret hele vinteren.

    Smukt arrangement du har lavet :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  12. Amazing how simple it can be to communicate with people and have them understand a certain topic, you made my day.

    Bellis perennis monstrosa

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)