onsdag den 26. oktober 2011

Verdens nemmeste æbledessert


Efterår er æbletid. Saftige, sprøde og let syrlige med sødme. Æbler når de er allerbedst. Vi kan ikke prale af den store æblehøst. I stedet for kan vi glæde os over, at vores Ingrid Marie i år giver æbler for første gang. Bitte, bitte små, men skønne og forhåbentlig med lovning om flere til næste år. Vi spiser dem direkte fra træet og det var derfor ikke dem som dannede grundlag for weekendens æbledessert. Jeg gik på æblerov, men sig det ikke til nogen.........


Ingredienser:
1 æble pr. person
Kanelsukker

Evt. fed græsk yoghurt eller creme fraiche

Du skræller et æble pr. næse, skærer det i både og portionsanretter.
Så drysser du med sukker og kanel efter behag.
Lader æblerne stå til sukkeret har trukket saft ud af æblerne (et par timer cirka) og så er det bare at gribe skeen og gå i gang.

Desserten kan du spise som den er eller pynte med fed græsk youghurt eller creme fraiche. Jeg holder mest af den uden. Det sker jeg supplerer med grofthakkede hasselnødder. Slet ikke tosset. En sund dessert, som med god samvittighed kan spises på en onsdag - hvis du altså holder dig fra creme fraichen.

6 kommentarer:

  1. Sikke en god idé - det har jeg aldrig tænk på, og da vores have bugner af æbler, bliver det vores dessert i aften.

    SvarSlet
  2. Skønt. Æbler ER bare super skønne, jeg bruger dem i næsten alt på denne årstid.

    SvarSlet
  3. Ummm... lækkert. Ja, det er med at finde på æbleopskrifter med den overflod, vi har i år :-)

    SvarSlet
  4. Det er slet ikke til at få nok af æbleopskrifter for tiden. Det er nu de danske æbler skal nydes - den her opskrift lyder dejlig nem.
    Den må prøves....

    SvarSlet
  5. Det ser godt nok lækkert ud. Den tror jeg også at jeg skal prøve. Jeg elsker enkle opskrifter ;-D

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)