lørdag den 1. oktober 2011

Der må da være en kant eller?

Kanter holder bedet på plads. De angiver grænsen mellem bed og græsplæne. Her står blomsterne. Her vokser græsset. Det tiltaler mig og giver mig ro, mens andre foretrækker flydende grænser. Egentlig tænkte jeg ikke nærmere over det før jeg den anden dag talte med en veninde. Hun foretrækker nemlig, at overgangen er usynlig. Og, hun har den skønneste vilde have. Det fungerer bare ikke her hos os. Jeg har helt klart behov for grænser.


Nede i "skov"bedet er der sågar to kanter. Grene til at markere bedet og træflis, så græsslåmaskinen kan komme til. Systematikeren slog dobbelt til, da jeg anlagde det bed.

I staudebedet trækker stenbræk linierne op og i køkkenhaven er jeg i gang med at lave trærammer til de enkelte bede. Sidstnævnte giver mig mulighed for at få en bedre jord og dermed en bedre høst, men det er sikkert ikke hele årsagen. Skjult ligger behovet for afgrænsede bede.


I "skov"bedet er der bagerst på steder endnu en kant. Den markerer, at bag den må brændenælderne gro og skabe hjem for sommerfuglenes larver, men jeg synes, den er så dekorativ, at jeg overvejer at lade den fortsætte hele vejen.

Selvom vi arbejder hen i mod en vild og frodig have, så må jeg nok indse, at det vilde udfolder sig under meget kontrollerede former.

13 kommentarer:

  1. Jamen kan en vild og frodig have ikke sagtens have grænser og kanter, - det mener jeg bestemt. Måske fordi jeg på samme måde afgrænser mine bede, så kan jeg nemlig overskue bedene, græsset og arbejdsmængden...

    SvarSlet
  2. Åh, jeg er vild med din vilde have og de naturlige afgrænsninger. Ville også gerne praktisere det her i Bagsværd. Bare hulens svært, når haveafgrænsningen ud
    Mod verden er en ligusterhæk og en havemur. Så hos mig er der en skønsom blanding af græsafstikninger, fæle brudbetonsten (var der da vi overtog huset for over 12 år siden), brosten og flade klostersten. Sidstnævnte er paktiske, da græsslåmaskinens ene hjul bare kan køre på dem. Og brænde ælder re vokser decisivt sammen med skvalder ålegræs's se i kanten af ligusteren og omme ved komposten. :)

    Bedste havehilsner
    Marianne
    Den Helbredende have

    SvarSlet
  3. Grænser ja tak - men det er ok, hvis nogle (planter, altså) forsøger udfordre dem ;)

    Kommer du og danser med så :) ?

    Ha' en skøn weekend....

    SvarSlet
  4. Dine "grænser" passer fint ind og ser naturlige ud. Selv i din flotte vilde have må der lidt styring til for at det ikke bliver et VILDNIS :-)
    God haveweekend til dig

    SvarSlet
  5. Jeg tror du har fat i det helt rigtige. For jeg tror at det er kanterne og grænserne, som gør en vild have til en have, ellers ville det jo bare være vild... natur, eller sådan noget :-)

    SvarSlet
  6. Hvor ser dit skovbed fantastisk ud, og rigtig god ide at afskærme det helt vilde med et hegn der falder naturligt ind i helheden. Meget fin måde at tilgodese både naturen og dit eget behov for grænser.

    SvarSlet
  7. Din skovbed er smuk.

    Jeg kan godt li` kanter, men en have kan virkelig også være smuk når det hele "hænger" sammen.Det har jeg set eksempler på, men det er mit temperament bare ikke lige til.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  8. Jeg synes at det er flot med naturlige kanter. Dine for- og bagkanter er ret skønne og falder godt ind i skovstemningen - jeg har også en kant af hasselgrene ved mit skovbed og jeg har haft en kant af marksten ved skyggebedet, men til sidst var der så meget skvalderkål at stenene måtte væk så nu går græsset op til alle mine bedforkanter, men jeg drømmer om en buxbomhæk til kant foran mine hortensia bede så det ikke vælter så meget ud i græsset.

    SvarSlet
  9. Snygga kanter! Jag gillar när växterna växer över kanten och ut över gången. Maken brukar säga att han gör gångar och cirklar, sedan suddar jag ut kanterna med växter.
    Hälsningar
    Katarina

    SvarSlet
  10. Du har helt klart fat i noget vigtigt. Jeg funderede over problematikken i går mens jeg gjorde et bed klar til vinterløgene. Jeg laver nemlig tydelige bede og kanter hvert forår, og i løbet af sommeren skrider det noget for mig. Men som Hanne i haven er inde på, så er det ved kanter og grænser at tingene sker.

    SvarSlet
  11. Å så fint du har det i skogsbädden. Snyggt med grenkanten och barken ! Ha en fin vecka !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvarSlet
  12. Meget smukt og naturligt ser det ud... også med dine kanter.

    Det vilde kan efter min mening komme til at se endnu smukkere ud med en kant eller afgrænsning om man vil. Jeg er helt vild med områder i min græsplæne, hvor græsser og blomster for lov at vokse som det vil. Smukt ser det ud netop fordi vi slår græsset helt tæt omkring det. Så står det som vilde græs-og blomsterøer rundt omkring i haven.

    Jeg er også ved at lave et lidt vildt skovbed under et skyggende egetræ. Bagerst er det afgrænset af et stendig og foran ligger store sten.

    Det må efter min smag ikke bliver for skarpt eller pyntet, men jeg har set flere heldige eksempler på at selv skarptklippet buskbum rundt om vildtvoksende bede er uroligt smukt.

    I bund og grund handler det vel om smag.

    Bedste havehilsner fra Mette

    SvarSlet
  13. Fint at bruge naturmaterialer som grene/stammer/træflis som afgrænsning til skovbedet. Det ser helt rigtigt ud.
    Personligt er jeg til afgrænsninger, der kan alligevel komme et naturligt islet ind over ved at lade nogle plante hænge lidt ud over afgrænsningen.

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)