fredag den 16. september 2011

Urter til min spiselige plæne

Som regel graver jeg plænen op for at lave et nyt blomster- eller grøntsagsbed. Nu fjerner jeg den på steder for at erstatte græsset med robuste lave krydderurter. Lige siden jeg første gang læste om den spiselige plæne på Urtegartneriets hjemmeside har jeg nemlig ønsket mig sådan en.

 Citrontimian, romersk kamille, gråtimian og bellis

Der er mange fordele ved den.
Duften er naturligvis en af de helt store. Jeg startede i sommers med citrontimian, som jeg allerede havde i haven. Det er skønt at gå og luge i et bed omgivet af timianduftt.

Den anden fordel er dyrelivet. Hvor en almindelig græsplæne kun tiltrækker et fåtal af insekter, får man et mere varieret insektliv i en have med urteplæne.

De lave krydderurter kan enten erstatte græsplænen eller man kan plante urterne ind i plænen. Det sidste giver en dejlig duft, når man går rundt med græsslåmaskinen.. Man skal kun gøre det, hvis man i forvejen sætter skæret højt og selvfølgelig endelig ikke gøde græsplænen, da græsset så overtager. Jeg har i første omgang tænkt mig at bruge urterne i køkkenhaven mellem bedene. Så behøver jeg ikke tænke på ukrudt eller, at græsslåmaskinen skal kunne komme ind. Og, det er naturligvis den sidste fordel. Nemlig, at en urteplæne ikke skal slås i samme omfang som en græsplæne, hvilket er meget mere miljøvenligt.

 Tirups Urtegård

Til næste år skal jeg i gang med den store produktion af planter. Urtegartneriet har selvfølgelig alle frøene. Men jeg er allerede gået i gang med at plante. Tirups Urtegård lige over på den anden side af Øresund har nemlig for øjeblikket 40% rabat på alle planter. En rigtig god undskyldning for en udflugt til en af mine yndlingsplanteskoler. Ned i kurven hoppede et par gråtimian og romersk kamille.

Du kan læse mere om den spiselige plæne HER

9 kommentarer:

  1. Hold op nogle lækre billeder nederst... Det ligner et sted man gerne ville besøge... Virkeligt smukt og vildt.. :)
    KH Rakel.

    www.bareudeliv.blogspot.com

    SvarSlet
  2. En god idé, og flot ser det da ud! Herligt at man bare kan gå ud og høste af det også! Andre bud kunne også være trædebregne, som jo også er en fin lav vækst. Alm. husfred er også et godt bud. Den visner om vinteren, men kommer igen året efter. Har en smuk grøn farve, så den vil jeg da anbefale. Pletter i luften kan også være et bud, til bunddække. Men de er jo ikke spiselige planter.........

    SvarSlet
  3. En fantastisk idé och en massa fördelar! jag önskar dig lycka till med dina örtgångar i kökslandet. Mmm som det kommer att dofta när du går där.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvarSlet
  4. Hold da op en helt fantastisk ide Birgitte.......og duften når man går rundt på sådan en plæne må da bare være helt berusende.

    Glæder mig vildt til at følge med i projektet ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  5. Det lyder virkelig spændende. Det vil jeg også glæde mig til at høre mere om :-)
    Og så kom jeg da lige i tanker om at jeg har en timian-plante, som jeg skal have sat i mit nye sol-bed imorgen, tak for det :-)

    SvarSlet
  6. Det lyder dejligt. Det inspirerer mig til at lave et nyt krydderurtebed midt i urtehaven.

    SvarSlet
  7. Det lyder spændende og som en rigtig god idé.

    Er lige ærgerligt over, at jeg ikke bare lige kan stikke til Sverige... 2 x broafgift er lidt dyrt - gad ellers godt besøge den planteskole, du nævner. Sikke smukke billeder derfra.

    SvarSlet
  8. Hej Birgitte
    Jeg skal selv til at lave en urteplæne og kunne godt tænke mig at høre om hvordan det gik med din?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte. Den druknede lidt i andre projekter, men to af de planter som fungerede bedst var citrontimian og gråtimian. Romersk kamille blev lidt for høj, men det skyldes nok, at landliggermanden ikke nænnede at klippe den, når han slog græs :-). Krydderurter som i sig selv er lave og krybende er efter min - lille - erfaring bedst.

      Slet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)