torsdag den 29. september 2011

Hvepsens livret er kållarver og bladlus

Høstasters er lige en blomst for mig. Sådan lidt landbohave- romantik i klare farver går rent ind. Men hvepsene er også begejstrede. Lige nu summer de omkring vores høstasters. Og, selvom vi ikke altid er begejstrede for hvepsene, så gør de stor nytte i haven. Især hvis du har kål i køkkenhaven. Hvepse er først og fremmest kødædende insekter og elsker en lækker kållarve. De spiser også meget gerne bladlus og er på den måde med til at holde bestanden nede. Men alle skal have en varieret kost, så nektar står selvfølgelig også på menuen.

Du skal altså i princippet ikke være irriteret over at have hveps i haven, men selvfølgelig tage dine forholdsregler. Sidst på sæsonen - i sensommeren - bliver hveps aggressive. Boet er ved at gå i opløsning, der er ikke mere at lave og snart dør alle hveps undtaget den nye dronning. Hun er moder til alle de nye hveps der næste sommer skal spise havens kållarver, bladlus og andre insekter. Når endnu en hveps har spist halvdelen af en af dine blommer eller en bid af dit yndlingsæble i august/september, så tænk på, at det måske er dens sidste måltid efter at den har hjulpet dig i haven hele sommeren. Så gør det måske ikke så meget.


De fleste hvepse er dog ret generte, så de var fløjet, da jeg kom med kameraet.




8 kommentarer:

  1. De er altså også smukke.... Altså din asters, ikke hvepsene (og dog :). Og hvad med myggene? Puh, vi har mange i år...

    SvarSlet
  2. Jaa! Så vackra de är...och så mycket höst. Färgerna är underbara.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvarSlet
  3. Ja, hvor de de skønne. Jeg kan godt forstå, at hvepsene også er glade for dem ;-)

    Kh

    Gitte

    http://frafroetilblomst.blogspot.com/

    SvarSlet
  4. Holder også meget af aster - det er så skønt med alle farverne, som forlænger sæsonen :-)

    SvarSlet
  5. Ja, jeg er jo også super Aster-fan, og i år er de jo skønnere end nogensinde med alt det vand de har fået. Dine er da virkelig dejlige. Især den sidste blev jeg lidt forelsket i :-) Har den monstro et navn? ;-)
    Rigtig god have-weekend til dig.

    SvarSlet
  6. Tak for jeres søde kommentarer. Vi har egentlig ikke så mange myg, men dem vi har bider. Av. Ingen af vores Asters har et navn. Det er igen arveplanter, men @Hanne, det kan jo være at den kan deles ;-)

    Bedste havehilsner
    Birgitte

    SvarSlet
  7. Det gør jeg bestemt også og som Hanne forelskede jeg mig også i den nederste - mest fordi det er en som jeg ikke har. Da jeg var til plantebyttedag i lørdags havde jeg et par vinrøde med, men ingen var interesserede. Men jeg tror at høstasters kommer på mode igen bare vent... :)

    SvarSlet
  8. Forsøger lige igen..... kunne ikke komme igennem med kommentarer i går!

    Ville egentlig bare sige at din og hvepsenes begejstring er forståelig. Høstasters er én af de mange blomster, som jeg lige har skulle lære at holde af. Uforståeligt i dag...

    De er så fulde af liv og farver på denne tid af året.

    God weekend.

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)