mandag den 12. september 2011

Den naturlige staudehave på en våd grund

I baggrunden Lammeøre. 
Forrest t.v. Prikbladet Fredløs (Lysimachia punctata 'Alexander").
Forrest t.h. Almindelig Fredløs


I den naturlige staudehave findes der ingen forkert jord. Kun forkerte planter. Det må være lidt ligesom, når tyskerne siger, at der ikke findes dårligt vejr, kun forkert påklædning.

Noël Kingsburys bog "Den naturlige staudehave" er dejlig læsning og i går blev jeg ansporet til at kigge nærmere på kapitlet om staudehave på fugtig grund. Nogle af vores rigtig gode naboer er nemlig temmelig trætte af deres svuppende grund. Mange af deres stauder er sammen med dem ved at give op over for vandmængderne.

Almindelig Fredløs (Lysimachia vulgaris) holder meget af fugtig jord, men gror også gerne i vores staudebed. Måske fordi lerjord holder godt på fugtigheden.

T,h, i billedet: Iris sibirica
Det samme gælder for Iris sibirica. Jeg tror sagtens, at jeg, som Berit fra Irishaven, kan blive smittet af irisfeber. De er meget, meget smukke.


Og den gule iris (Iris pseudocorus) holder som bekendt også meget af et fugtigt voksested.

Listen over planter i Noël Kingsburys bog er lang og på den måde meget opmuntrende. Det nedslående er, at den kun er på latin. Det kræver et større arbejde for en, som ikke kender staudernes latinske navne og er et stort minus for en ellers meget inspirerende bog. Udover forslag til beplantning i forskellige jordtyper, indeholder bogen inspiration til at skabe sig en staudehave med et mere vildt og naturligt udtryk. Til glæde for en selv og naturen. For eksempel er der ikke meget græsplæne i den naturlige staudehave og det er vi jo et par stykker som sætter pris på.........

2 kommentarer:

  1. Den skønne havebog har jeg også og den passer fint til mit temperament for en lidt vildtvoksende staudehave.
    Lisbeth fra Høneballehaven ville løse sit vand-sopperi ved at grave drænkanaler gennem haven og beplante kanterne lidt i stil med en lille bæk gennem haven.
    Måske kan dine venner bruge den idé.
    http://hneballehaven.blogspot.com/2011/08/kommende-vandbed.html
    Skønt billed af din Sibiriske Iris - lad det snart blive juni igen, så vi kan svælge i iris.
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  2. Ja, det er en god bog, som jeg dog ikke har læst vanvittigt meget i (men jeg har den).

    Skønne billeder, du viser.

    De latinske navne er en stor hjælp for mig - jeg har i modsætning til dig ofte problemer med at få støvet de danske navne frem ;-) Men jeg arbejder jo næsten også kun i latinske navne, når jeg skal købe ind, søge efter nye stauder osv.

    Kh. Marlene

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)