onsdag den 10. august 2011

Frilandstomater


De sidste par dage har jeg besøgt et par haveejere med frilandstomater i kapilærkasser. Det har vist sig i år ikke at være en god ide. Tomaterne har fået for meget vand fra oven og selvom de ikke har suget vand fra kapilærkassen er det blevet for meget for dem. Nu rådner de, før de er modne.Vi har også altid haft tomater i kapilærkasser, men lige i år fik jeg lyst til at prøve at have dem i jorden. Lidt et sats, da de står under et tagudhæng og derfor ikke får vand fra oven.


Det har dog vist sig, at de har klaret sig fint med vand ca. en gang om ugen. Det er selvfølgelig svært at sige, hvordan det var gået, hvis sommeren havde været varm og tør, men mit bud er, at det var gået alligevel. Tomater skal nemlig helst ikke have for meget vand, når de har sat frugt. I de få varme perioder vi har haft i sommer er de først begyndt at hænge med hovedet efter en uge. Det passer fint med, at vi minimum er i huset en gang om ugen.

Jeg skal dog arbejde lidt med mit opbindingssystem. Det sker hvert år, at jeg ikke når det i tide, så nu vil jeg udtænke noget mere permanent, jeg kan sætte op her i efteråret. Det skønne ville være, hvis jeg også kunne opfinde en slags drivhus, så vi kunne sætte tomaterne ud tidligere. Tomaterne modner nemlig først nu og jeg har haft lyst til egne tomater længe. Det er nemlig de bedste tomater!

4 kommentarer:

  1. Det er nemlig lige hvad det er! Men det er da nok en god idé, at dine frilandstomater står op ad en sort væg. Det må give ekstravarme tænker jeg.

    Birgitte, linket til Havebloggerdagen virker pludselig ikke på min side. Ved du hvorfor?

    Kh. Marianne
    Den Helbredende Have

    SvarSlet
  2. Hej Birgitte.
    Mine frilandtomater står i krukker, og der løber vandet bare fra, så jeg har ikke problemet. Havde jeg en mur som din, vil jeg nok vælge samme løsning som du har valgt i år.
    Desværre har jeg ikke en så fin og velegnet mur, hvis jeg havde så kunne jeg finde på at lave noget i den stil som du kan se et billede af her under Tomatodling.
    http://www.rattviksknuten-massan.com/knuten.html

    SvarSlet
  3. Tak for jeres kommentarer

    @Marianne: Hvorfor linket ikke virker har jeg desværre ikke noget svar på. Siden er ikke blevet flyttet. Måske bliver du nødt til at lægge det ind igen.

    @Randi: Se det var jo et voldsomt smart system. Det kan også bruges til at dække køkkenhaven, så rådyrene ikke spiser rødbeder og andet godt. I virkeligheden vil man vel kunne bruge nogle tiloversblevne dele fra et slidt partytelt eller lignende. Princippet er i hvert fald det samme.

    Bedste sommerhilsner
    Birgitte

    SvarSlet
  4. Hej Birgitte, jeg vil gerne i kontakt med dig vedr. havebloggertræffet.
    Min adresse er
    hannemeretejuul@gmail.com

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)