fredag den 26. august 2011

Et lille kig på staudebedet


Hele sæsonen er der noget, der blomstrer i vores staudebed. Det starter med erantis i foråret og slutter med høst- og vinterasters. Sidstnævnte tilhører egentlig ikke astersfamilien, men er en havekrysantheum. Det kan ind i mellem skabe forvirring, når to personer taler sammen. For eksempel min mor og jeg, som henholdsvis kalder den for vinterasters og krysantheum. Det er dog ikke den indlægget handler om. Den er nemlig ikke sprunget ud endnu.

I juli og august topper staudebedet. Da myldrer det med blomster og de står tæt. Cirka 2/3 dele af bedet er dækket af højsommerstauder, men enkelte med blomstring i juni stikker hovedet frem igen her i august. For eksempel vores løvefod.


Den står ved siden af en lav hvid staude, jeg har fået af min mor. Hele foråret gik jeg nervøst og skævede til  stedet, hvor den står. Jeg havde glemt, at den først blomstrer nu og dermed er mit gæt, at det er en asters. Måske kan jeg lokke navnet ud af min mor i morgen, når vi skal på havevandring.


8 kommentarer:

  1. Skønt med al den frodighed lige nu. Det er ligesom en stor skærehave med alle de blomster ;-)
    Din mors blomst ligner en småblomstret asters eller måske en krysantheum.
    Lige nu står himmel og jord i et, så jeg holder mig indendøre indtil videre.

    Ha' en god weekend og god tur til Langebækgaard og lagkagerne ;-)

    Ina

    SvarSlet
  2. Ah, Birgitte! Det ser da dejligt ud!
    Tager du Matrem med på Havetræffet? Så vil jeg nemlig gerne bytte! Frø eller plante.

    Smil fra Marianne
    Den Helbredende Have

    SvarSlet
  3. Hvor er det et skønt billede øverst. Det er lige et sensommerbed efter mit hovede :-)
    Hvor er den sød, din lille hvide staude. Jeg er spændt på om du har fået navnet af din mor? Jeg har lidt svært ved at se bladene, men det ligner Chrysanthemum/vinterasters-blade.
    Jeg håber at I havde en skøn tur, og spiste rigeligt lagkager :-D

    SvarSlet
  4. Tusind tak for jeres kommentarer. Min mor ved heller ikke, hvad den hvide staude hedder, men ved jeres hjælp har jeg nu fundet ud af, at det højst sandsynlig er en Matricaria eximia (chrysanthemum parthenium/ tanacetum parthenium). Kært barn har mange navne. På dansk hedder den, som Marianne gættede på, matrem. Der findes flere forskellige slags. Denne er med fyldte blomster. En anden, som minder mere om marguerit, har vi også i haven. Så jeg tager begge med til blogtræf.

    Bedste havehilsner
    Birgitte

    SvarSlet
  5. Jeg synes ikke, den ligner den fyldte matrem, som er helt helt tæt i blomsten, og løvet stinker desuden ret kraftigt! Det ligner en småblomstrende chrysanthemum (vinterasters) - en af dem, som er umulige at finde i handlen i dag. Desværre. Den er virkelig smuk :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  6. @Staudefeen: Jeg må ud og nulre blade næste gang jeg er i haven. Lad os håbe, at den stadig blomstrer d.10 september, så I plantekyndige kan tage den under luppen :-)

    Bedste havehilsner
    Birgitte

    SvarSlet
  7. Birgitte, det er den, der er på fotoet, jeg gerne vil bytte med. Den er bare så skøn! Også i buketter. Tor jeg tager en af mine lægeurte-flora med.
    Og så er det en gammel lægeurt. God mod migrene siges det. Har nu ikke prøvet, selvom det hører med til mit repoirtoire. ;)

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)