lørdag den 6. august 2011

Den stærkeste vinder

Skærehaven står for alvor i fuld blomst. Mamelukærmerne står som en hæk. De er høje, tætte og dybt lyserøde. Da jeg i sin tid fik frøblandingen af min mor var der både hvide og lyserøde. Med tiden har de lyserøde udkonkurreret de hvide.

En hæk af mamelukærme. I forgrunden frøkenhat.

Sidste år købte jeg en blanding med forskellige farver et-årige riddersporer. Selvfølgelig tog jeg frø. Mange frø for at være sikker på at få alle farver med. Men også her har en farve stærkere gener end de andre. Den lilla sejrede.

Riddersporer. I forgrunden pyntegræskar.

Vi havde en gang en gul og en blå iris. Nu har vi kun en gul. Studenternellikerne fornyr jeg med jævne mellemrum. Ellers overtager den bordeaux. Det er helt efter bogen. Nogle farver har stærkere gener end andre og overtager. Den stærkeste vinder.

5 kommentarer:

  1. Det der er ret intressant, at nogle farver de overtager efter et par år hvis man lader blomsterne så sig selv. Det ser ud til at være smukt i din have lige nu! /Sophia

    SvarSlet
  2. Ja det er ikke altid man selv er herre over farverne i haven Birgitte - naturen ved hvad den vil :0)

    I to år har jeg trukket de røde opiunsvalmuer op for at de ikke skal kaste frø rundt omkring og "parre" sig da jeg gerne vil bevare mine sart lyserøde og lilla sorter i stedet - men jeg får ikke helt lov at bestemme endnu ;0)

    Feriehilsner fra jylland - der lige netop bliver ramt af et solstrejf :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  3. Så härligt din snittblomsrabatt blommar nu!

    Viss är det intressant att de förädlade blommorna återgår till sit ursprung allt efter som. Back to basic helt enkelt... och naturens ordning!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvarSlet
  4. Hvor ser det frodigt og dejligt ud i din skærehave, det må da være en fornøjelse at gå der :o)

    SvarSlet
  5. Sikke mange smukke buketter du kan plukke i din flotte skærehave :-)
    Jeg prøver også at begrænse nogle af farverne i min have på samme måde, men man skal være om sig, for naturen er stærk :-)

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)