fredag den 22. juli 2011

Provence vs Sydsjælland


I Provence står solsikker og lavendel side om side. Her ved det lille sorte hus står morgenfruerne omkring lavendelhækken.

Morgenfruer er en taknemlig blomst og den elsker at sprede sig.
Efterhånden har vi dem over hele haven. Selvom jeg elsker den overalt på jorden, er jeg derfor nu begyndt at fjerne den hist og pist. Det gør lidt ondt hver gang. En sådan blomstringsglæde har jeg svært ved at slå ned.

Lavendlerne klipper jeg altid ned om foråret. Jeg klipper også blomsterne af om efteråret, gemmer dem i poser mellem tøjet og sørger for at have nok til at lægge på brændeovnen vinteren i gennem. I går fik jeg et godt råd, hvis lavendelhækken er lidt løs i det. Klip den ned i ca. 10-15 centimeters højde både efter blomstring og til foråret. Så bliver den tæt igen. Der er mange flere gode råd og masser af inspiration i TvØsts programserie "Ud i haven". Jeg anbefaler dog at ignorere Erik Andersens råd om at bruge RoundUp mod snerler. Det bruger vi da ikke i haven!

8 kommentarer:

  1. Jeg elsker også morgenfruer, og lader dem gerne stå rundt omkring i køkkenhaven hvor de ikke er alt for meget i vejen.
    Men jeg fjerne også rigtig mange hvert eneste år, for det virker lidt som om de gerne ville overtage verden, og det ville da også blive en smuk verden - men alligevel :-)

    Dejligt billede.

    Birgitte

    SvarSlet
  2. En underbar härlig kombination du visar - det behövs en sådan här regnig dag. jag älskar också ringblommor eller solsicker som vissa säger. Enkla, robusta, gammeldags och trevliga på alla sätt. Tillsammans med lavendel är de extra fina.

    Du skrev om din snittblomsrabatt. Verkligen en bortglömd odling! Min mormor hade en stor och fin sådan och det var så underbart att få gå och klippa olika blommor och sedan arrangera dem inne i huset...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvarSlet
  3. Og vejret kan også drille i Provence, alligevel har jeg et ønske om at se det live engang:)
    Smukt smukt billede af lavendlerne og morgenfruer som begge er gode gamle elskelige planter. Tak for linket til tvøst - det undrer mig at Dr ikke kan finde ud af at lave almindelige haveudsendelser som sendes ud til hele landet.
    Round-up kan være fristende engang imellem f.eks. Har jeg et stort grusstykke som del af mit fortov (12x3m) - det er et helvede at holde du ved frø fra alle kanter, men jeg skuffer og river det troligt 2-3 gange om året det er langt fra nok for efter 2 uger er det grønt igen. Jeg har dog sprøjtet med rigeligt i min tid som kommunal gartner i 80-erne så jeg styrer mig nu.

    SvarSlet
  4. Skarpe farver i kombination - så skønt et foto!

    SvarSlet
  5. Provence drømmene spreder sig ud i "sommerlandet" med sådan et fantastisk billede. En kombination jeg aldrig selv ville have fundet på.......men hvor er det smukt :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  6. wow - skønne farver sammen. Lilla og orange - den kombination har jeg vist ikke prøvet. Den er nu skrevet bag øret til næste år.

    Bedste have-hilsner fra Mette

    SvarSlet
  7. RoundUp - jeg gyser bare jeg ser ordet.

    SvarSlet
  8. Men såååå snyggt !!! Måste provas nästa år ! Tack för TV-tips. Men RoundUp bojkottar vi absolut :-(
    Fortsatt skön sommar till dig :-)
    Lisa/Lisas trädgård

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)