torsdag den 7. juli 2011

Nede ved strandengen



Nede ved strandengen står dette aks med violette blomster og gør sig til. Det er en meget hemmelig dame. Nu har jeg nemlig ledt i samtlige af vores opslagsværker om flora samt googlet og googlet. Lige meget hjælper det. Jeg aner stadig ikke, hvad planten hedder. Måske gør du? (og det var der nogen der gjorde)


Den passer perfekt i en sommerbuket, så jeg plukkede nogle studenternelliker, lavendler og gik ud til hækken. Der gror en snerlelignende plante som gør sig godt i en buket. Den klistrer og snor sig. Det er alt, hvad jeg ved om den.


Det er ikke fordi jeg havde en dårlig lærer i skolen. Han havde mange års erfaring og havde sågar også undervist min mor! Jeg var nok bare en dårlig elev i de timer. En plante kan jeg dog huske. Rølliken. Det fangede mig, at Egtved pigen fik en med sig i graven. For 3081 år siden. Lidt svimlende at tænke på. Rølliker er der også nede på strandengen. Både hvide og lyserøde.


De skal med i den næste buket.

Update: Jeg har nu været nede ved stranden og lugte til de violette løg. Det afslutter detektivarbejdet. De dufter stærkt af hvidløg og er derfor strandløg eller sandløg (Allium vineale) som de også hedder. De violette blomsterknopper kan spises og smagte forrygende i salaten. Tak til Lavendel for at fortælle mig det. Og, tak til Merete, Anna og Ina for at lede mig på sporet. Skovløg (Allium scorodoprasum), som også var på tale lugter og smager af almindelig løg. De ligner grangiveligt strandløg, men der er, som jeg kan læse mig frem til, blandt andet denne forskel. Den anden plante i buketten, som jeg heller ikke umiddelbart vidste, hvad var, er en burre-snerre (Gallium aparine) . Når man leder længe nok i hukommelsen dukker der alligevel af og til lidt godter op.

9 kommentarer:

  1. Så vacker lök du har nere vid stranden. Jag har svårt att se sådär på bilden men det skulle kunna vara skogslög Allium scorodoprasum. Det kan vara värt att kolla upp?

    Kram Anna Vattenkanna

    SvarSlet
  2. Jeg er ikke klar over, hvad det er for en fin en, du der har fundet.
    Men jeg synes, det er lidt sjov, du også har en røllike på bloggen i dag - de er så fine :-)

    SvarSlet
  3. Lugter den af løg?
    Prøv at søge på skovløg og billeder.
    Jeg kan bare ikke få det til at passe med at den snor sig.

    SvarSlet
  4. Det ligner en slags allium. Fin er den i hvert fald, ligesom rølliken :-)

    SvarSlet
  5. Der findes både strandløg og skovløg, jeg gætter på strandløg her. Det gror også her, de kan spises, så kom bare i gang. Bedst, når de ikke er fuldt udsprungne!

    SvarSlet
  6. Kender ikke blomsten ..men synes det er nogle skønne billeder du sætter ind Birgitte..
    Og ja kan godt følge tanken at for 3081 år siden var der også rølliker :))...
    God weekend
    Hilsen Karina

    SvarSlet
  7. Tusind tak for hjælpen. Nu er jeg så meget klogere og glad over alt det man kan finde ud af ved fælles hjælp. Det er nu afgjort, at det er strandløg/sandløg. Den anden plante, den klæbende, slyngende med grønhvide blomster er en burre-snerre. Alle huller lukket.

    Bedste sommerhilsner
    Birgitte

    SvarSlet
  8. Ja det er strandløg, som jeg også har i min ikke strandagtige have, men for mange år siden snuppede jeg nogle med hejm fra min søster i Sønderborg og spredte dem i haven. skøn buket du har lavet:))

    SvarSlet
  9. Det er strandløg smuk og kan bruges i mad :)

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)