mandag den 5. januar 2015

Hurra for Maria Thuns såkalender


I 2011 lavede jeg et forsøg med at så efter Maria Thuns biodynamiske såkalender. Princippet med at så bestemte afgrøder på udvalgte dage gjorde såningen i foråret yderst behagelig. I stedet for at løbe rundt, og så en hel masse på få tilfældige dage, som en høne uden hoved, såede jeg nogle dage bladgrønsager, på andre dage rodfrugter, som gulerødder og pastinak, og andre dage igen blomster. Det gav et mere roligt forår. Herunder kan du læse om, hvilke andre resultater såkalenderen gav mig.


Med hensyn til resultatet bliver jeg nødt til at tage det perfekte vejr med skiftende sol og regn med i mine beregninger. For naturligvis er det ikke nok at så på bestemte dage. Vejret og gødningen spiller også en rolle. Det sås tydeligst på vores porrer, som ikke var en tøddel større end de plejer at være. Konklusionen må være, at porrer kræver andre forhold end jeg gav dem. Og, altså at det ikke er nok at så dem efter en biodynamisk kalender.

To afgrøder fik udover brændenældegødning og tang også en god portion kompostjord, og det belønnede de mig for. Aldrig har vi haft så mange squash, og aldrig har vores løg været så store. Her var der altså en mærkbar forandring. Men om det var gødningen eller såtidspunktet er svært at afgøre.

Salat er mere nøjsom. Den fik kun en smule brændenældegødning at vokse sig stor og mægtig på, udover at den blev sået på bladdage. Belønningen var store, saftige og spændstige saltathoveder.

Udover at så efter såkalenderen fulgte jeg den ikke. Det vil sige, at jeg ikke gav gødning og nussede på de anbefalede dage. Den største gevinst var helt klart roen i foråret. Jeg er dog ikke tvivl om at størrelsen på grøntsagerne var under indflydelse af, at jeg såede efter kalenderen. De har nemlig ikke været så store hverken før eller siden. Kalenderen gjorde, at jeg inddirekte nok var mere opmærksom på køkkenhaven, end jeg plejer. Både med  hensyn til gødning og vanding. Derfor er det lidt ligesom hønen og ægget, hvad kom først. Alligevel vil jeg anbefale at kaste dig ud i det, hvis du har lyst og tid. For det kræver tid og planlægning at så efter Maria Thuns biodynamiske såkalender, men til lige den slags havesysler er vinteren jo perfekt.

Du finder Maria Thuns såkalender flere forskellige steder. Blandt andet hos Urtegartneriet.

Dette er et opdateret indlæg fra juli 2011.

7 kommentarer:

  1. Spændende projekt. Sjovt at du skriver at der kommer mere ro på. Jeg ville tro at det var lige modsat. At man styrtede rundt for at følge de rigtige dage. Jeg havde selv en intention om at følge såkalender, men det blev kun til hvidløgene i efteråret. - Og der tog jeg vist fejl af dagene!

    SvarSlet
  2. Hvor lyder det spændende...Lige noget for mig at fordybe mig i til vinter..Kan man få en bog om det eller hvordan ??
    Kan se på dine billeder at dine grønsager er flotte og store - det er da værd at prøve..
    Mange hilsener fra Karina (lindelyst) og ønsket om en god sommer :)

    SvarSlet
  3. Det lyder som om at du ikke har ladet dig stresse for at gøre tingene på bestemte dage og det er godt. Jeg tror på din brændenældegødning, tang og ikke mindst kompost. Min far var grøntsagsdyrker af de store (i mit billede) han dyrkede alle slags grønsager med flot resultat og jeg tror at det skyldes det store læs komøj som han gravede ned i jorden hvert år. Jeg husker også at han købte et læs champignonmuld i ny og næ og føjede til jorden. Jeg gjorde ingen af delene og fik små gulerødder, løg o.l.
    Flot squash plante du har og din salat er lige til at sætte tænderne i:)

    SvarSlet
  4. Spændende info - tak :-)

    Brændenældegødning brugte jeg også meget førhen, men er kommet lidt fra idet igen. Bruger mest heste- og hønsegødning.

    Jeg er i øvrigt ved at se "Den Viktorianske Køkkenhave" (bestilte den på Ebay). Kan du huske, at vi skrev om denne serie engang i vinter? Den er ikke blevet dårligere her anden gang, jeg ser den ;-)

    SvarSlet
  5. Hej Birgitte

    Det glæder mig at læse, at du har prøvet efter Maria Thun's havebog, jeg har selv bogen og overvejer om jeg skal prøve det til næste år på enkelte af mine grønsager, bare for at se "om det nu kan passe" :)

    SvarSlet
  6. Hvor er dine grønsager bare flotte..Jeg tror jeg vil fordybe mig i den havebog til vinter og prøve dig kunsten af :)
    Ang. serien den victorianske køkkenhave er det med danske undertekster eller er det ren engelsk ?? Lyder spændende - og fulgte jo diskussionen i vinter..
    Mange hilsener Karina

    SvarSlet
  7. Tak for alle kommentarer!

    @Karina: Såkalenderen er egentlig ikke en bog, men et lille hæfte. Maria Thun har dog også skrevet en havebog, som jeg selv har tænkt mig at læse. De kan begge købes hos Foreningen for Biodynamisk Jordbrug:http://www.biodynamisk.dk/sider/saakalender.html.

    @Staudefeen: Til vinter vil jeg også se Den viktorianske køkkenhave :-) - godt, at den holder til et gensyn.

    Bedste sommerhilsner
    Birgitte

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)