torsdag den 19. maj 2011

En lille nisse rejste


I sidste uge var jeg i Frederiksborg Slotshave. Jeg var blevet enig med mig selv om, at det var på tide at teste min smag for det barokke.

Men nej. Jeg er ikke moden til rette linier og spidse planter. Der er alt for meget kontrol og magtdemonstration over den barokke have til min smag. Havejournalisten Lotte Møller havde det på samme måde, da hun var yngre. Senere har hun ændret standpunkt. Den barokke have er altså muligvis en man kan komme til at værdsætte med alderen. Men lige den dag i Frederiksborg Slotshave var jeg ikke nået der til.
Jeg blev mere og mere træt af al den orden, efterhånden som jeg gik rundt i haven og længselsfuldt skævede over mod den romantiske have, som også er en del af slotshaven. Pludselig fangede mit blik noget uorden. Inde i en af de uendeligt mange firkanter formet af velafrettede hække voksede der ukrudt- I det høje græs stod ham her.




Han reddede min dag. Og, skiltet ved siden af nissen, gjorde kun det hele meget bedre.

10 kommentarer:

  1. Hi Hi Birgitte ... dejlig fortælling.
    Ha' en skøn lang weekend.
    Kh Lone

    SvarSlet
  2. Dejligt historie :-)

    Jeg kan bestemt godt lide det stramme - hvis der altså er noget vildt inde bag de små hække ;-)

    SvarSlet
  3. Herlig historie :-)
    Jeg kan heller ikke lide barok-haver. Jeg synes det er spild af plads ikke at fylde en masse smukke glade blomster ind over det hele :-)

    SvarSlet
  4. Detta är ju en penga- och maktuppvisning men samtidigt kan jag tycka att geometriska OCH organiska former i samverkan är vackrast. Som i en välskött köksträdgård tex. eller en italiensk rennäsansanläggning.

    Den lilla trädgårdsnissen stack hål på det pompösa med en smäll! Humor - ja det är kul!

    Ha en härlig trädgårdsweekend
    kram Anna Vattenkanna

    SvarSlet
  5. Jeg syntes barokhaver er smukke og rolige at se på, men det er der ikke plads til i en lille parcelhushave når man også vil have masser af blomster:o)
    Skøn nisse

    SvarSlet
  6. Hver ting til sin tid, - og hver sin smag! Og hurra for det...

    Selv om jeg ikke planlægger en barokhave kan det jo være fantastisk at se det. På samme måde har jeg det med japanske haver. Jeg besøger dem glad og gerne og er dybt imponeret, men ved at jeg aldrig selv vil kunne overkomme alt det arbejde der ligger bag.

    Men hvem ved, om 10 år har vi måske hver især skiftet smag og så er det noget helt andet der fænger, livet er forunderligt! ;o) Tak for kigget.

    SvarSlet
  7. Der er forskel på slotshaver, villahaver, sommerhushaver o.s.v. Jeg synes nu at barokhaver er rigtig flotte, når de kommer op i slotsstørrelser.Men jeg kender godt det med, at man også skal være i humør til det ;-)
    Havenisser er lidt på samme måde. De kan være skønne som her, og de kan også være noget af det mest smagsløse ;-)
    Fin kontrast her.

    SvarSlet
  8. Når jeg er i humør til store haver, så synes jeg også at barokhaver kan være flotte :)

    Lauge
    italiensk restaurant København
    http://italienskrestaurantkøbenhavn.dk/

    SvarSlet
  9. Jeg har det lige som dig, med Barok haver.
    Det bliver for retlinet og kedeligt i længden.
    Dog drømmer jeg lidt om stramme Buksbum hække som afgrænser i alle mine bede, men bag hækkene skal det vælte frem med frodighed, uorden og overraskelser.
    Der er lang vej til den drøm bliver til noget :-)
    Randi

    SvarSlet
  10. Havenissen er da humor på højt plan. :)

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)