mandag den 11. april 2011

To skånske perler - næsten på snor

Krukker fra Pot-Ole, muffins med kronblade af pelargonie,
dagens indkøb og kager med citron og timian

Lørdag formiddag kunne man ved bommen efter Øresundsbroen se tre jublende piger i en lille bil . Toldbetjenten så lidt undrende ud, men dette var indvielsen af brobizzen og den virkede! Ikke noget med, at vi havde sat den forkert op. Vi gled lige i gennem. Hejsan Sverige.

Første stop var Tirups Urtegård.
Af mange grunde et paradis på den skånske slette, som de selv skriver på deres hjemmeside. Især, hvis du elsker krydderurter. Mynte, timian, rosmarin, isop, basilikum, salvie, sort nyserod, alrunerod og meget, meget mere. De er her alle og i mange varianter. Puha, svært at vælge, men jeg havde jo en aftale med en ægte laurbær.
I butikken var der mange fristelser, men kurven var allerede fuld af planter og der var kun lige plads til at klemme to små poser salt ned. En lyserød fingersalt, indfarvet med rødbede og en urtesalt til lammestegen.

Cafeen ligger i haven og på sådan en dejlig forårsdag, som i lørdags, var det skønt at sidde i solen. Haven er indrettet som en visningshave. Vi må tilbage til sommer, når det hele står i flor. Der var også masser af inspiration i cafeen til at bruge krydderurter og blomster på kagebordet. Vi modstod både muffins med kronblade fra pelargonie og småkager med citron og timian. Det var frokosttid og vi havde senere en kaffeaftale lidt udenfor Ystad.

Skilt i et drivhus, pelargonie "Bobberstone",
pelargonie "Avenida mosaic purple", stedmoderblomster

I fugleflugtslinie kan du trække en skrå linie fra Tirups Urtegård til Åbergs Trädgård og Café, men helt på en snor ligger de to skånske perler ikke. Landeveje snor sig i gennem landskabet, men de cirka 45 minutters kørsel var turen værd.

Egentlig havde jeg forestillet mig en planteskole på størrelse med Tirups Urtegård, så stor var min forbløffelse. Vi gik og gik og om hvert hjørne åbenbarede sig endnu et rum med planter. Alle som en dyrket på stedet og med omtanke for miljøet. Det var umuligt at modstå den overflod af stedmoderblomster, der som det første mødte os. Resultatet så I i går. Okay, sådan cirka. For der står også en håndfuld herhjemme i vindueskarmen......Pelargonier lokkede og lokkede, men i maj er der pelargoniefestival på Gisselfeld. Det gælder om at fordele indkøbene. Husløgene var et kapitel for sig. Stauderne turde vi næsten ikke kigge på. Jeg kommer bestemt tilbage. Kaffen var af den særlige svenske slags. God og stærk. Og kagerne dejlige.

Seks timer efter den første jubelscene udspillede den sig igen. Både over alle vores indkøb, den skønne dag og at brobizzen sørme også fik bommen til at gå op på vejen hjem.

10 kommentarer:

  1. Hej Birgitte
    Det lyder som en dejlig dag. Jeg kender Tirups men ikke Åbergs, jeg må straks studere hjemmesiden.
    Tak for tippet.
    Havelige hilsener
    Randi

    SvarSlet
  2. Två favoriter, jättetrevliga båda två! Men jag har inte varit där i år, det måste jag planera in! Åker ni mer norrut nästa gång rekommenderar jag Löddeköpinge plantskola. Men där finns tyvärr inget café.
    Hälsningar
    Katarina

    SvarSlet
  3. Åh hvor lyder det som en rigtig hyggelig tur. Hvor må det være skønt med ligesindede entusiaster at dele haveinteressen med :-)

    SvarSlet
  4. Jeg kan riktig godt lide begge steder, men Åbergs ligger tættest på hvor jeg bor så det bliver flest besøg der. Kan godt forstå at det blev til nogle indkøb og caféerne er skønne begge steder.
    Åbergs har også senere det flotteste udbud af små grøntsagsplanter, sommerblomster, tomater og chilier. ha en god uge! /Sophia

    SvarSlet
  5. Det lyder som en helt fantastisk tur - jeg er lidt småmisundelig ligesom Susanne;)

    SvarSlet
  6. Sikke dog en skøn tur. Den ville jeg gerne gøre efter ;-)
    Brobissen har jeg allerede, så det kunne være en passende tur i påsken, så jeg kunne supplere krydderurtebeddet ;-)

    SvarSlet
  7. En sådan trevlig dag ni måste haft! ja, där hittade ni två fina pärlor! Ni måste ABSOLUT komma tillbaka senare i sommar då båda dessa plantskolor är helt vidunderliga.

    Kramar Anna Vattenkanna

    SvarSlet
  8. Lyder som en hyggelig tur..skønt at komme ud og vifte med ørerne ;))
    Mange hilsener Karina

    SvarSlet
  9. Havd kan man ønske sig mere end en pige-have-shopping-tur?? Det lyder dejligt :-) og får mig næsten til at ønske, at jeg boede lidt tættere på Sverige.

    Er det særligt billigt i Sverige eller er det noget helt særligt?

    Mange hilsner fra Mette

    SvarSlet
  10. Tak for alle jeres dejlige kommentarer og så endda med endnu et tip til en svensk planteskole. Den skal vi da bestemt prøve, Katharina - også selvom der ikke er café :-). Og, @Mette: Nej, jeg tror såmænd ikke, at det er specielt billigere. Jeg har bare endnu ikke set lignende planteskoler i DK og så er græsset vel ofte grønnere på den anden side :-)

    Bedste forårshilsner
    Birgitte

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)