søndag den 17. april 2011

Mariehøns på en roddag

Den store fordel ved at følge den biodynamiske såkalender er, at jeg ved nøjagtig, hvad jeg skal på en forårsdag, hvor mange gøremål kalder. Det vil helt sikkert være individuelt om det tiltaler ens temperament. Mig giver det mere ro. Så i går såede jeg rodfrugter og lod blomsterfrøene ligge til tirsdag eller onsdag. Der var nu også rigeligt med arbejde i det til at dække eftermiddagen ind.


Frø af 5 slags gulerødder, pastinak og rødbeder ligger nu i jorden.
Skiltet "Gulerod" dækker over sommerguleroden "Nantes 2", "Yellowstone" er en gul gulerod, som er min absolutte favorit og karotterne er "Parisian Market". På den anden side af bedet har jeg lagt frø af "Cosmic Purple". Den er jeg ret spændt på.

Rødbeden er den rød/hvid stribede "Chioggia", mens pastinakken er sorten "Halblange weisse". Sidstnævnte er særlig egnet til at have stående til efteråret og vinteren. Pastinakker kan generelt godt tåle frost og bliver sødere af det. Jeg har ingen erfaring med at lade dem stå hele vinteren, men måske er der andre, der har det?


Jeg fik også lavet et mariehønebo. Her kan mariehøns søge ly for fjender og til vinter gå i dvale. Jeg er dog ikke helt sikker på, at alle bambuspindende er lige velegnede. De er af varierende størrelse og ikke alle er endnu helt hule, men mon ikke de bliver det. Boet har jeg sat i en af vores gamle popler, men et buskads kan også gøre det. Ideen har jeg fra "Trädgårdsfredag".

Vejret var skønt og selvom det lige nu ikke tegner til at blive lige så dejligt i dag, kan vi jo håbe på, at solen brænder disen væk i  løbet af formiddagen. Ellers må den lette kulde bestemme dagens gøremål. Noget der giver sved på panden.

11 kommentarer:

  1. Den køkkenhave bliver jeg altså en lille bitte smule misundelig på. Tænk hvis jeg magtede at lave sådan en. Men nej jeg må nok hellere holde mig til malerierne og så købe min grøntsager.
    Klem MARIANNE

    SvarSlet
  2. Ih, hvor har du været flittig. Jeg er slet ikke begyndt at så ude endnu. Jeg er slet ikke hjemme, så det må vente. Det er nok meget godt, at jeg ikke skal følge en kalender.
    Men jeg kan godt se det smarte i, at nogen har lagt en plan, så det er nemmere at overskue, hvad man skal. Det kunne jeg sikkert også godt have brug, når frustrationen breder sig, over alt det jeg mangler ;-)

    SvarSlet
  3. Sjovt; jeg måtte lige se en ekstra gang på billedet med plantepinde - ved første blik lignede det store pæle ;-)

    Det bliver spændende at høre om planterne bliver større/sundere samt din erfaringer med udbyttet af, at du sår efter den biodynamiske såkalender. Høsttidspunkterne er vel også givet?

    Her skinner solen med mellemrum. Håber også den får fat hos dig. Rigtig god arbejdslyst :-)

    SvarSlet
  4. Så mycket du har fått ner. Här är det för kallt då vi bor uppe på en kulle. Vilket fint bo till nyckelpigorna, ja de ska man vara rädd om då de håller bladlössen borta.
    Ha en fin söndag.
    Kram Pella

    SvarSlet
  5. Skønt at få noget fra hånden og jeg kan sagtens følge dig i det gode ved at følge en kalender og orden må der til hvis man vil have et udbytte af grøntsagerne. Jeg er et rodehovede og laver lister over hvad jeg sådan cirka skal have ordnet i haven i løbet af en weekend.
    På min "liste" står også et Mariehønsebo som jeg også blev inspireret til i Trädgårdsfredag:0) Hvor er det godt at vi kan se svensk TV på nettet når nu vi ikke kan få en ordentlig udsendelse i DK! Forsat god arbejdslyst.

    SvarSlet
  6. Jeg forsøgte mig sidste år med Såkalenderen, men det passer slet ikke med mit temperament...så...
    Har du prøvet gule rødbeder, de er altså osse gode, lidt mere til at bage, stege end sylte.

    SvarSlet
  7. Oh så många goda rötter du har sått! Intressant det där med biodynamisk odling/antroposofiskt... jag tror att jag ska läsa lite om det...

    Ditt nyckelpigehotell blev mycket snyggare än det Pernilla gjorde!!!

    ha en bra påskvecka, kram Anna Vattenkanna

    SvarSlet
  8. Vad roligt att yellowstone är din favorit, den har jag köpt frö till för första gången i år. Blir spännande att se om jag tycker samma ! Jag har bara hunnit så persilja ute än, fast idag satte jag ut lite förodlad sallat. Ha en skön påskvecka i det härliga vädret !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvarSlet
  9. Det ser vel nok dejligt ud - jeg elsker køkkenhaver :-)

    Den stribede rødbede er uundværlig, hvis man vil lave rødbedesalat af friske rødbeder. Den er slet ikke så "jordet" i smagen som almindelige rødbeder.

    Glæder mig til at følge din køkkenhave :-)

    SvarSlet
  10. Dejligt at se at der gøres noget for insekterne. Et insektbo er en rigtig god ide, og det kan bruges af mange andre arter end lige Mariehøns.
    Forårshilsen
    Randi

    SvarSlet
  11. Tak for alle jeres dejlige kommentarer.

    @Lavendel:De gule rødbeder prøvede jeg sidste år og nu står to af dem i haven som et forsøg på at lave egne frø.

    @Susanne: Jo, de skal også høstes på et bestemt tidspunkt. Uden at være særlig hokus pokus minded synes jeg egentlig det giver meget god mening, men nu får vi at se, hvordan det går. Andre har haft gode resultater.

    Bedste havehilsner til jer alle
    Birgitte

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)