tirsdag den 16. november 2010

Borlottibønner, tomat, peberfrugt og ruccola

Inden jeg i går aftes satte mig ned for at se Jamie Oliver på DR1 lagde jeg borlottibønner i blød. Vores egne fra haven, som vi skal have mange flere af til næste år.


Perfekt timing, for han havde et par gode tips til kogning af bønner. Kog dem sammen med en kartoffel, en tomat, en stængel bladselleri, hvidløgsfed og krydderurter efter egen smag. Her i huset bliver det vintersar, som går rigtig godt sammen med bønner. I de fleste italienske opskrifter står der salvie og Jamie Oliver bruger timian og rosmarin.

Jeg har tænkt mig at bruge bønnerne til en lun salat med flåede peberfrugter, tomater og ruccola.
Peberfrugterne giver jeg en tur i ovnen ved høj varme til skindet ser ud som om det er ved at løsne sig. De må godt blive sorte i overfladen, men pas på. Så kommer jeg dem i en plastikpose 15-20 min og herefter er det en leg at fjerne skindet, stilken og kernerne. Jeg har det nemlig ligesom sicilianerne. Peberfrugter med skind har intet at gøre i mit køkken. Til gengæld er jeg ualmindelig begejstret for flåede peberfrugter.

Ruccolaen og tomaterne vender jeg i en sennepsdressing (sennep, olie, eddike, salt og peber) og lægger oven på de flåede peberfrugter. På toppen lægger jeg de kogte bønner. Ved siden af tallerknen en nybagt bolle. Velbekomme!

Vidste du i øvrigt at Jamie Oliver har en haveside?

6 kommentarer:

  1. Nå, den står på bønner i aften :-)

    SvarSlet
  2. Uhm, hvor lækkert. Det ender med at vi skal til at madblogge også.
    Jeg kan også vældig godt lide flåede peberfrugter, men jeg laver det sjældent. Jeg synes at det virker besværligt, men det er det nok slet ikke. Man skal sikkert bare have det indarbejdet i køkkenrutinerne.
    Jeg vidste ikke at Jamie Oliver havde en haveside, men derimod har jeg lånt hans havebog. Sådan som jeg husker det, var der tip til gode sorter men ellers vil jeg, med fare for at virke overlegen, sige at der ikke er så meget at hente.

    SvarSlet
  3. @Vild med have: Det som Jamie Oliver kan er måske at få flere til at dyrke køkkenhave. Der ud over så er han jo kok og ikke havemand. Sjovt nok har jeg aldrig læst "Jamie at home" - går ud fra, at det er den du referer til - som en havebog, men udelukkende som en kogebog. Med haveblikket på bogen vil jeg give dig fuldstændig ret.
    M.h.t. at madblogge har jeg gennem tiden virkelig nydt dine køkkentips. Den legendariske rødbedekage og dine forslag til salatskålen. Så længe vi holder os til grønsager er det da lidt haveagtigt ;-)

    Bedste novemberhilsner
    Birgitte

    SvarSlet
  4. Borlotti bønner kommer også i min have til næste år. Jeg har efterhånden set rigtig mange opskrifter med dem, og også prøvet dem fra tørret tilstand. Så nu skal det være, jeg skal dyrke min egen forsyning. Selvom jeg forestiller mig at der skal en del planter til for at give 1 kg bønner.

    Hilsen Randi

    SvarSlet
  5. Jeg skal helt klart også have Borlotti bønner i min køkkenhave næste år. Jeg gik desværre glip af Jamie Oliver i mandags, men nu kan jeg jo se det på nettet i stedet :-)
    Jeg var heller ikke klar over, at han have en have-side.... lækkert design

    Mange hilsner fra Mette

    SvarSlet
  6. @Randi: En frøpose gav mig et mellemstort glas bønner, så nej det er ikke det store udbytte. Vi sparer på dem så vi kan få flere rækker til næste år, men det kræver selvfølgelig noget plads. Udover at de smager godt er de også meget smukke og sjove at følge efterhånden som de vokser til og ændrer farve.

    @Mette: Jeg benytter mig meget af at kunne se tv, når jeg har tid og lyst. Det er en ret genial opfindelse. M.h.t. Olivers haveside så bed jeg - udover det lækre design - også mærke i, at han har bygget den op omkring et fællesskab og at det ser ud til at fungere.

    Bedste regnvåde hilsner
    Birgitte

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)