mandag den 25. oktober 2010

Frø

Regnvejret i går formiddags var kærkomment. Rundt omkring i stuen lå nemlig en masse frø til tørring og det var på tide at få dem sorteret og pakket væk.

Frø af stolte kavalerer. Der sker ikke noget ved, at der også kommer lidt "blade" med.

Da vi fik vores have, havde jeg ikke den store erfaring med indsamling af frø. Ind i mellem blev jeg da også i tvivl om, hvad der var frøet. Her i huset googler vi pr. automatik, når vi leder efter viden, men jeg fik aldrig svar på mine frøspørgsmål. Det jeg var ude efter var fotos, så jeg kunne se, hvordan frøet på den pågældende blomst så ud. Det hjalp, da jeg søgte på engelsk, men det undrede mig, at jeg ikke fik hits på dansk. Så her kommer en række af de helt almindelige frø.


Der er de helt oplagte frø, som trækkes ud af blomsterhovedet, når det er tørret. Stolte kavalerers frø er aflange og sorte. Frø af tagetes ligner mikadostænger.

Frø af tagetes

Prøver man at lave det samme nummer med frøkenhat, ender man blot med en bunke "blade". Her sidder frøet for enden af kronbladet.


Frø af frøkenhat (zinnia)

Andre blomster har deres frø i en kapsel. For eksempel valmue, løvemund og som på billedet herunder kongelys. Kapslerne tager jeg lige inden de letter "låget", kommer dem i en papirspose og venter til de har åbnet sig. Tilsidst ryster jeg dem for at få det hele med. Frøene er bitte, bitte små.

Frø af kongelys

Også planter med frø i en bælg får først en tur i en papirspose. Det gælder blandt andet lupiner og som på billedet herunder bønner.

Frø af bønner

Morgenfruens, stokrosens og mamelukærmens frø sidder i en krans. Når de er afblomstrede, venter jeg til kransen er blevet mørk, inden jeg plukker den.


Frø af mamelukærme,mens de sidder på blomsten. Frøene er helt sorte.

Det er sjovt selv at samle frø og så dem året efter. Og, så er det en kærkommen værtindegave til haveejeren.

8 kommentarer:

  1. Jeg er også meget fascineret af frøs farver og former. Har du set Runåbergs forside? Både kataloget og hjemmesiden har en meget smuk frøcirkel.

    SvarSlet
  2. Hej Birgitte.

    Sikke en herlig masse "lykke-poser" du har fået lavet. Det må være med stor glæde, du pakker dem ud igen til foråret.

    Jeg er også vild facineret af frø. Alle de smukke former og farver... og ikke mindst tanken om alt det liv, der kan spire frem. Det føles som et lille mirakel hver gang.

    Mange hilsner fra Mette

    SvarSlet
  3. @Vild med have: Fin, fin frøcirkel. Kendte slet ikke firmaet, men det er nu bogmærket. Skal have set lidt nærmere på deres sortiment. Tak for tippet.

    @Mette: Ja, det er fascinerende at sådan et lille frø kan vokse sig stort og ikke kun som frø har alle mulige former og farver, men også som plante.

    Bedste efterårshilsner
    Birgitte

    SvarSlet
  4. Rigtig god idé med billeder af hvordan diverse frø ser ud, til glæde og viden.
    Henrik

    SvarSlet
  5. Tak, Henrik. Nu skal de så bare dukke op, når folk søger på billeder af frø på Google. Der går nok et stykke tid.

    Bedste hilsner
    Birgitte

    SvarSlet
  6. her fandt jeg lige svar på mit spørgsmål om der er frø i frøkenhat, havde mistanken da jeg skilte en vissen blomst ad, men nu e rdet bekræftet, tænk en blomst kan give så mange frø. underfuldt

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er dejligt :-). Især fordi man ikke kan få for mange frøkenhat :-)

      Slet
  7. Tak for hjælpen til en ny frøsamler....

    SvarSlet

Det glæder mig meget, at du har lyst til at lægge en kommentar. Tak for det :-)